Gå til innhold

I januar og kanskje til og med i februar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
56 minutter siden, Kayia skrev:

Hvor mye forventer du å spare pr uke på dette? :) Ikke for å helle vann i bøtta (eller hva det heter) men jeg må innrømme at jeg tror lite på dette. På en annen side - jeg er ikke den som skal komme med de gode rådene her tror jeg, jeg er generelt skeptisk til å spare småpenger på matfronten ;) 

Men altså: Jeg tror man mye godt får det man betaler for, og at privat label-produkter er billige fordi de er dårligere enten i form av lav matkvalitet (billige og mange tilsetningsstoffer, mye salt og fett, innsprøytet saltvann i kjøtt etc) eller at produktet har reist langt fordi det er produsert i lavkostland der arbeidere ikke betales for jobben de gjør. Det siste er dårlig både for miljøet og i et medmenneskelig perspektiv.

Ettersom dere er en liten husstand kan jeg liksom ikke se for meg at innsparing her skal gjøre så stort utslag uansett? Tror forslaget til Påskelilje (bak brød selv) samt handle på tilbud (dem er det mange av nå - kjøpte selv både lammestek til 160 kr/kg og hjort til 149 kr/kg i går) er langt mer fornuftig både på kort og lang sikt... :) 

Eventuelt er det slik at produktene er billigere fordi det ikke reklameres for dem, og at det er færre ledd i produksjon og distrubusjon.

Anonymkode: d3129...521

Fortsetter under...

1 time siden, Kayia skrev:

Hvor mye forventer du å spare pr uke på dette? :) Ikke for å helle vann i bøtta (eller hva det heter) men jeg må innrømme at jeg tror lite på dette. På en annen side - jeg er ikke den som skal komme med de gode rådene her tror jeg, jeg er generelt skeptisk til å spare småpenger på matfronten ;) 

Men altså: Jeg tror man mye godt får det man betaler for, og at privat label-produkter er billige fordi de er dårligere enten i form av lav matkvalitet (billige og mange tilsetningsstoffer, mye salt og fett, innsprøytet saltvann i kjøtt etc) eller at produktet har reist langt fordi det er produsert i lavkostland der arbeidere ikke betales for jobben de gjør. Det siste er dårlig både for miljøet og i et medmenneskelig perspektiv.

Ettersom dere er en liten husstand kan jeg liksom ikke se for meg at innsparing her skal gjøre så stort utslag uansett? Tror forslaget til Påskelilje (bak brød selv) samt handle på tilbud (dem er det mange av nå - kjøpte selv både lammestek til 160 kr/kg og hjort til 149 kr/kg i går) er langt mer fornuftig både på kort og lang sikt... :) 

De fleste billigproduktene er produsert på samme sted som de dyre og inneholder nøyaktig det samme. Så eneste forskjell er smak og at de ikke tjener penger på dem. F.eks er first price osten laget på synnøve finden. Rema sitt potetgull er laget på Maarud, Rema sitt syltetøy er laget på Lerum o.s.v.

Jordbærsyltetøyet er godt og billig. Det vant faktisk en smakstest i TV2 hjelper deg for noen år siden. Jeg foretrekker det fremfor dyrere syltetøy. Tror det er 14 kroner for en kilo.

First price shampo og balsam vant også en test. Jeg har ikke prøvd de da.

Endret av Inner self
22 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ha ha, det blir enkelt :D

Mye verre blir det å styre unna Pepsi max, men det skal jeg også.

I dag kjøpte jeg first-price saft. Jeg kjøper aldri saft egentlig, men kjøpte det steden for Pepsi max. Den var kjempesøt, men grei nok når jeg blandet svakt :-)

Billigbrusen til rema når det gjelder cola er veldig god om du ikke har prøvd den. 

1 time siden, Inner self skrev:

Jordbærsyltetøyet er godt og billig. Det vant faktisk en smakstest i TV2 hjelper deg for noen år siden. Jeg foretrekker det fremfor dyrere syltetøy. Tror det er 14 kroner for en kilo.

First price shampo og balsam vant også en test. Jeg har ikke prøvd de da.

Hjelper lite å skrive de vant hitten og diten uten kilder. Om first price Shampo og balsam vant en test er jaggu dommedagen nær. (Og jeg tror ikke på sånt) Slike tester kan man uansett ikke stole ukritisk på, da de kun tester noen varer.

Endret av Maw87
2 timer siden, Trine skrev:

De fleste billigproduktene er produsert på samme sted som de dyre og inneholder nøyaktig det samme. Så eneste forskjell er smak og at de ikke tjener penger på dem. F.eks er first price osten laget på synnøve finden. Rema sitt potetgull er laget på Maarud, Rema sitt syltetøy er laget på Lerum o.s.v.

De fleste billigprodukter er produsert på samme sted som de dyre og inneholder nøyaktig det samme? Hvorfor er smaken da annerledes?

Et par eksempler

- First Price kaviar produseres i Sverige, Mills kaviar produseres i Norge.

- Enkelte av de billige ferdigmatpakke e produseres i Belgia, Fjordland produseres i Norge.

- First Price yoghurt produseres i Tyskland, Tine produseres i Norge.

Så, de billigste varene produseres ofte i utlandet, og de tjener penger på det. Det er en typisk folkemyte at alt billig produseres på samme fabrikk som merkevarer.

Så hvorfor skal vi kjøpe det som er litt dyrere men produseres i Norge? Enkelt, miljømessig bedre, kortreist mat, skaper arbeidsplasser osv osv, men det er vel nevnt tidligere her.

Annonse

31 minutter siden, Maw87 skrev:

Hjelper lite å skrive de vant hitten og diten uten kilder. Om first price Shampo og balsam vant en test er jaggu dommedagen nær. (Og jeg tror ikke på sånt) Slike tester kan man uansett ikke stole ukritisk på, da de kun tester noen varer.

Nå er ikke dette en debattråd, selv om du virker som du tror det. Det var forslag til mat  og dagligvarer fra firstprice som var gode. Tror du folk går rundt å husker kilder til shampotester og slikt for å debattere?

Endret av Inner self
20 minutter siden, Inner self skrev:

Nå er ikke dette en debattråd, selv om du virker som du tror det. Det var forslag til mat  og dagligvarer fra firstprice som var gode. Tror du folk går rundt å husker kilder til shampotester og slikt for å debattere?

Vel, det er i åpent forum så er det noe jeg har lært fra dag en så er det at alt kam debatteres her.

Har da ikke bedt deg om å huske kilder, jeg sier bare at uten kilder er det kun en påstand. Og en påstand er vel ikke vært mye? Du trenger forøvrig ikke å fremstille meg som en forumklisje. Hvamed resten som skriver her? Skal du leke Tante Sofie mot dem også? Give me a break :lol:

Endret av Maw87
Nicklusheletida
4 timer siden, Kayia skrev:

tHvor mye forventer du å spare pr uke på dette? :) Ikke for å helle vann i bøtta (eller hva det heter) men jeg må innrømme at jeg tror lite på dette. På en annen side - jeg er ikke den som skal komme med de gode rådene her tror jeg, jeg er generelt skeptisk til å spare småpenger på matfronten ;) 

Jeg aner ikke :-) Har ikke prøvd det før. Har holdt meg konsekvent unna first-price. Har ikke turt å prøve, da jeg har så dårlig erfaring med skinka og pinnekjøttet. Men tenkte nå å prøve da, så får vi se hvordan det går. Skal gjøre flere andre tiltak også, da jeg ser at jeg bruker en del små beløp her og der som i sum blir ganske mye når jeg sjekker kontoen .

Jeg har ingen ambisjoner om å bli rik på denne måten nei :D Har bare litt panikk etter dette året 2016. Har vært mange utgifter på bilen, konfirmasjon og mye annet. 2015 var et godt år hvor jeg klarte å spare mye. I 2016 haqr det gått andre veien.  Nå minker sparekontoen etter alle utgiftene dette året og at jeg tenker litt her og der som kan puttes inn på sparekontoen er fint, om det så er bare er snakk om litt ekstra.

Det er ikke krise, men kan fort bli krise om jeg ikke skjerper meg. Eneste ambisjonen jeg har :)

Endret av Nicklusheletida
Nicklusheletida
11 timer siden, påskelilje skrev:

Mener at tacolefsene fra First Price er gode :-)

Bananene er også helt greie.

Leste en test om shampo, balsam og håndsåpe fra First Price, og de kom godt ut. Har ikke prøvd selv.

De rosa våtserviettene på Kiwi som koster 10 kr er gode og veldig milde mot huden. Kom best ut i en test i fjor.

Jeg kjøper First Price innimellom, men akkurat nå står det stille. Kan handle på KIWI i ettemriddag, og tenke på deg, og se litt nøyere etter hvilke produkter jeg kjøper, evt IKKE kjøper :-)

Eller så kan jeg anbefale å bake eget brød. Jeg begynte med det for ca to år siden, først og fremst for å spare penger. Men nå elsker 4 av 5 i familien brødene mine, og vi har stort sett bare hjemmelaget brød :-)

Takk for tips :-) Jeg kan vel si med en gang at jeg ikke kommer til å bake. Gidder ikke :) Men jeg kutter brødet i skiver på Kiwi, legger i fryseren og tar opp bare noen skiver om gangen. Ble lei av å kaste brød etter av vi ble bare 2 stykker :-)

Nicklusheletida
1 time siden, tilstede skrev:

Billigbrusen til rema når det gjelder cola er veldig god om du ikke har prøvd den. 

Skal prøve til helga for de har vel lightbrus også ? Har bestemt meg for ikke å drikke brus i ukedagene.

4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Takk for tips :-) Jeg kan vel si med en gang at jeg ikke kommer til å bake. Gidder ikke :) Men jeg kutter brødet i skiver på Kiwi, legger i fryseren og tar opp bare noen skiver om gangen. Ble lei av å kaste brød etter av vi ble bare 2 stykker :-)

Har du appen "mattilbud"? De sanker sammen alle nyttige tilbud slik at du kan sitte i ro og fred og finne ut hvor du bør handle. Med litt planlegging kan man faktisk spare en god del på ukeshandlingen.

Nicklusheletida
9 timer siden, Mirabell skrev:

First Price taco-produkter er helt OK, tror det lages på samme sted som et av merkevarene, bare med egen embalasje. First Price frukt og grønt er også helt OK. Jeg syns også kyllingfilet og hel entrecote er OK fra First Price.

Da skal det prøves :-)

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, XbellaX skrev:

Har du appen "mattilbud"? De sanker sammen alle nyttige tilbud slik at du kan sitte i ro og fred og finne ut hvor du bør handle. Med litt planlegging kan man faktisk spare en god del på ukeshandlingen.

Nei, det har ikke :-)

Jeg har tenkt å bare handle på Kiwi. Jeg har en travel hverdag og orker ikke  å gå så grundig til verks at jeg løper fra butikk til butikk for å finne de billigste varene. Kiwi ligger rett ved meg, så har tenkt å holde meg til den butikken.

Men takk for tips allikevel :)

1 time siden, Maw87 skrev:

De fleste billigprodukter er produsert på samme sted som de dyre og inneholder nøyaktig det samme? Hvorfor er smaken da annerledes?

Et par eksempler

- First Price kaviar produseres i Sverige, Mills kaviar produseres i Norge.

- Enkelte av de billige ferdigmatpakke e produseres i Belgia, Fjordland produseres i Norge.

- First Price yoghurt produseres i Tyskland, Tine produseres i Norge.

Så, de billigste varene produseres ofte i utlandet, og de tjener penger på det. Det er en typisk folkemyte at alt billig produseres på samme fabrikk som merkevarer.

Så hvorfor skal vi kjøpe det som er litt dyrere men produseres i Norge? Enkelt, miljømessig bedre, kortreist mat, skaper arbeidsplasser osv osv, men det er vel nevnt tidligere her.

Litt ned i annonsen her står det. Det er også mye kjøtt fra billigmerkene som er merket med godt norsk. http://www.tv2.no/a/7984488

Her står det også litt https://www.nrk.no/livsstil/hemmelige-billigvarer-1.6495889

29 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Skal prøve til helga for de har vel lightbrus også ? Har bestemt meg for ikke å drikke brus i ukedagene.

Lettcolan til grans som de selger på rema er veldig god. 15,90 pr halvannenliter. Noen ganger på tilbud til 6 for 60.

Det er helt klart penger å spare på å velge billigere produkter. Jeg har litt dårlig erfaring med first price, men handler billigproduktene på rema. Noen produkter er 1/3 av prisen i forhold til de dyre merkene. Sier seg selv at det blir penger av sånt.

1 time siden, Trine skrev:

Litt ned i annonsen her står det. Det er også mye kjøtt fra billigmerkene som er merket med godt norsk. http://www.tv2.no/a/7984488

Her står det også litt https://www.nrk.no/livsstil/hemmelige-billigvarer-1.6495889

Men du har ikke svar på mine eksempler? Og du liker et innlegg om at dette ikke er en debattråd, men debatterer selv. Kjære vene, ikke lett å bli klok på dere her inne.

1 minutt siden, Maw87 skrev:

Men du har ikke svar på mine eksempler? Og du liker et innlegg om at dette ikke er en debattråd, men debatterer selv. Kjære vene, ikke lett å bli klok på dere her inne.

Hva var det å svare på eksemplene dine?

Nå føler jeg du bare er ute etter å lage støy. TS er ute etter forslag til billigprodukter som smaker bra. Så skriver noen at det er helt forferdelig å kjøpe billigprodukter. Jeg anser det ikke som debattering å informere om at det ikke er så ille som vedkommende skal ha det til. Det er ikke debattering, det er fakta.

Nicklusheletida
29 minutter siden, Trine skrev:
7 minutter siden, Maw87 skrev:

Nå er det slik at jeg har tenkt å forsøke dette uansett hvor mye du har lyst til å debattere saken og så får jeg finne ut av etter hvert hva som er verd å fortsette med å kjøpe og hva som ikke er det.

Har fått noen bra tips og noe har jeg funnet ut av i løpet av de siste to dagene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...