Gå til innhold

Setter cola fart på forbrenningen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 8c4c1...2ed

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg ikke tenke meg. Men det roer ned magen hvis man føler seg litt uggen.

Anonymkode: d035a...4fe

Skrevet

Cola er vel heller en dårlig ide og skulle fikse på forbrenningen med.

Siden jeg selv har lav forbrenning og klarte å slanke meg 60 kilo på egenhånd uten leger eller operasjon og har holdt meg på ideal vekten i 5 år har jeg bare personlig erfaring og komme med.

Det jeg gjorde var og spise noe hver time slik at magen har noe og jobbe med. Da mener jeg ikke et måltid, men en gulrot, kålrabbe eller et knekkebrød.

Har også hørt at chilli suppe skal sette fart på den, dessverre har ikke jeg fått prøvd den da " systemet " mitt håndterer det dårlig.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs om du ikke forveksler forbrenningen og fordøyelsen her (Cola i store mengder kan vel sette fart på fordøyelsen, tror jeg).

AnonymBruker
Skrevet

Kan vel være at sukkeret og koffeinen gjør en mer giret, dvs. at man kommer seg opp av soffan. Da øker forbrenningen.

Skrevet (endret)

Isolert sett kan koffein øke forbrenningen marginalt. I dosene man får gjennom å drikke Cola (ca 50 mg/liter) må man drikke 10-15 liter Cola før man får noen effekt som kan måles, og selv da er det snakk om relativt små endringer. Et slikt inntak ville, foruten å være dødelig av andre grunner, tilføre 4-6000 kcal om dagen. 

Cola light/zero har null kalorier, og har sånn sett en marginal negativ nettoeffekt. Men ulempen er at man kan få sultfølelse da kunstig søtstoff trigger insulinutskillelse og stimulerer til inntak av søtsaker da blodsukkeret faller.

Den kanskje største effekten er at inntak av kald drikke øker forbrenningen litt, indirekte. En kilokalori er den energimengde som kreves for å varme 1 liter vann 1 grad*. Ergo, drikker man en liter Cola som for regnestykkets skyld er null grader, bruker kroppen energi for 37 kcal på å varme den opp og ivareta kroppstemperaturen. Men vil sterkt anbefale å heller drikke vann

* husker ikke om det var grader C eller K, men spiller jo ikke så stor rolle for konklusjonen.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, issomethingwrong said:

Isolert sett kan koffein øke forbrenningen marginalt. I dosene man får gjennom å drikke Cola (ca 50 mg/liter) må man drikke 10-15 liter Cola før man får noen effekt som kan måles, og selv da er det snakk om relativt små endringer. Et slikt inntak ville, foruten å være dødelig av andre grunner, tilføre 4-6000 kcal om dagen. 

Cola light/zero har null kalorier, og har sånn sett en marginal negativ nettoeffekt. Men ulempen er at man kan få sultfølelse da kunstig søtstoff trigger insulinutskillelse og stimulerer til inntak av søtsaker da blodsukkeret faller.

Den kanskje største effekten er at inntak av kald drikke øker forbrenningen litt, indirekte. En kilokalori er den energimengde som kreves for å varme 1 liter vann 1 grad*. Ergo, drikker man en liter Cola som for regnestykkets skyld er null grader, bruker kroppen energi for 37 kcal på å varme den opp og ivareta kroppstemperaturen. Men vil sterkt anbefale å heller drikke vann

* husker ikke om det var grader C eller K, men spiller jo ikke så stor rolle for konklusjonen.

Coca Cola ("Regular") inneholder 96 mg/L koffein.

1 grad i Celsius er akkurat det samme som 1 grad i Kelvin. De må blande med Fahrenheit.

Joda, rent fysiologisk har du sikkert rett (bortsett fra detaljfeilene). Men hvis man får 10 ganger så høyt aktivitetsnivå med en iskald 1,5 liters trygdekokka om dagen, så veier nok det opp for kaloriene i en slik flaske (630 kcal) - er du ikke enig?

AnonymBruker
Skrevet

Dæven, nå fikk jeg en genial ide til slanketeknikk. Man opererer inn et kjøleelement i magen... så kan man bruke batterier for å kjøle ned magen, og justere etter appetitten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...