Gå til innhold

Professor: - Norge bør ta imot hundre tusen flyktninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Kanonføde skrev:

Poenget er at det er en jobb noen nødvendigvis må gjøre, og det gratis/frivillig. Hvis det kommer mange flere flyktninger må mange flere gjøre dette. Da syns jeg det blir patetisk å ikke først engasjere seg her, før man begynner å komme med politiske meninger som i praksis blant annet betyr mer gratislønnet slit på andre enn en selv.

Ja, og jeg har bidratt på mottakssenteret her i byen, med glede! Røde kors bidrar også med sine frivillige. Om du ikke vil hjelpe, greit nok! Men jeg trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Trine skrev:

I går klaget du på at du ikke fikk debattere, nå klager du på at det debateres. Bestem deg!

I går var en annen tråd, så hold tåta. Be fader ikke meg om å bestemme meg, for det har du ikke rett til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Maw87 said:

Ja, og jeg har bidratt på mottakssenteret her i byen, med glede! Røde kors bidrar også med sine frivillige. Om du ikke vil hjelpe, greit nok! Men jeg trives med det.

Handler dette om deg? Eller meg? Det var nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Integreringen av muslimer i vestlige samfunn fungerer ikke. Ikke i det hele tatt. Det ser vi i Sverige, Storbritannia, Tyskland og Frankrike. Det går til helvete. Nå er det på tide at lallende naive idioter som deg våkner opp og ser hva som er i ferd med å skje før det er for sent.

Anonymkode: 2825b...67b

Der kom det! VI er dårlig på å integrere! Skyld for faen ikke på muslimer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Handler dette om deg? Eller meg? Det var nytt for meg.

Det handler om oss, oss som mennesker som skal hjelpe andre mennesker. Klarer du ikke å se det, vel synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maw87 skrev:

I går var en annen tråd, så hold tåta. Be fader ikke meg om å bestemme meg, for det har du ikke rett til.

Du er jo klin umulig å forholde seg til. Du endrer "reglene" ut ifra hva som passer for deg. Du får la være å motsi andre da, dersom du ikke ønsker en diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Maw87 said:

Det handler om oss, oss som mennesker som skal hjelpe andre mennesker. Klarer du ikke å se det, vel synd.

Er det derfor det ikke betyr noe at mange av de som er "for" aldri har bidratt med en skilling eller svetteperle selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maw87 skrev:

I går var en annen tråd, så hold tåta. Be fader ikke meg om å bestemme meg, for det har du ikke rett til.

Og, by the way, du har akkurat like lite rett til å be meg holde tåta som jeg har rett til å be deg bestemme deg. Så kanskje byrde du ta en titt på deg selv før du pisser på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi ta etter Sverige? Hva mener du?

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/professor---norge-br-ta-imot-hundre-tusen-flyktninger/3423298477.html

Tidligere regjeringsmedlem slår et slag for en omfattende økning i mottak av flyktninger i Norge.

- Vi kan uten vanskeligheter ta imot hundre tusen flyktninger, og jeg personlig mener vi bør gjøre det, sier professor Victor D. Norman som gjestet Ole Torp på NRK tirsdag.

- Det vil koste oss mye i startfasen, men hundre tusen er altså to prosent av Norges befolkning. Det finnes ikke den kommune i Norge som ikke er i stand til å ta imot to prosent flere innbyggere i løpet av et år, sier Norman videre.

NRKs Ole Torp valgte å konfrontere Normann med retorikken om at store mengder flyktninger og innvandrere truer «det norske». Normann peker på at hva man definerer som norsk alltid har vært under endring.

Han peker videre på at Norge er et underbefolket land om man ser på naturressurser og areal.

- Det er klart vi har kapasitet, fortsetter han.

Anonymkode: 2825b...67b

Her er jeg helt på linje med Torp. Når vi ser på overfloden vi har her i landet, relativt sett, virker det umoralsk ikke å ta vare på flere enn vi gjør i dag. Mange vil sikkert, med et visst belegg, mene vi bør ta i mot millioner. Det blir etter mitt syn et moralsk dilemma; ønsker vi at våre barn skal dele overfloden med resten av verden?

 

Er fullt klar over at det er enkelt å sette svake grupper opp mot hverandre, og at vi har mange her i landet som vi burde ta bedre vare på enn hva vi gjør i dag, men jeg mener vi bør klare begge deler. De aller fleste av oss har det veldig godt (og nå vet jeg at jeg provoserer mange som ikke har det, men det er altså ikke dere jeg sikter til).

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trine skrev:

Du er jo klin umulig å forholde seg til. Du endrer "reglene" ut ifra hva som passer for deg. Du får la være å motsi andre da, dersom du ikke ønsker en diskusjon.

Endrer regler? Hva faen er reglene her da? Uansett hva jeg sier eller gjør så er det ALLTID feil. en haug med feige anonyme og autister som stanger i veggen. Gud for et galehus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maw87 skrev:

Der kom det! VI er dårlig på å integrere! Skyld for faen ikke på muslimer!

Eller er det muslimene som ikke vil integreres? Vi kan ikke trylle eller tvinge folk til å integreres. Vi burde kanskje tvinge dem, det ville garantert dem gjort om situasjonen var motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Xtra said:

Her er jeg helt på linje med Torp. Når vi ser på overfloden vi totalt sett har her i landet, relativt sett, virker det umoralsk ikke å ta vare på flere enn vi gjør i dag. Mange vil sikkert, med et visst belegg, mene vi bør ta i mot millioner. Det blir etter mitt syn et moralsk dilemma; ønsker vi at våre barn skal dele overfloden med resten av verden?

 

Er fullt klar over at det er enkelt å sette svake grupper opp mot hverandre, og at vi har mange her i landet som vi burde ta bedre vare på enn hva vi gjør i dag, men jeg mener vi bør klare begge deler. De aller fleste av oss har det veldig godt (og nå vet jeg at jeg provoserer mange som ikke har det, men det er altså ikke dere jeg sikter til).

Så du tenker at vi liksom kan selge iPader, Teslaer og annet for å finansiere økte kostnader i helsevesenet og i politi og rettsvesen? Jøss. Det er ikke slik det fungerer. Det er et visst antall leger vi har i landet, og da hjelper det ingenting å bytte mobil hvert 4. år i stedet for hvert 2. Tilsvarende for Politiet, og hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trine skrev:

Eller er det muslimene som ikke vil integreres? Vi kan ikke trylle eller tvinge folk til å integreres. Vi burde kanskje tvinge dem, det ville garantert dem gjort om situasjonen var motsatt.

Hva vet du om inkludering egentlig? Vet du hvordan de tvinges til å lære norsk her? Vet du at se ikke får jobb, fordi de ikke har et "norskt" etternavn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Trine skrev:

Eller er det muslimene som ikke vil integreres? Vi kan ikke trylle eller tvinge folk til å integreres. Vi burde kanskje tvinge dem, det ville garantert dem gjort om situasjonen var motsatt.

Nordmenn som flyttet til USA før krigen skapte norske samfunn, og flere snakket ikke engelsk før etter flere generasjoner. Hvorfor forvente mer av andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Så du tenker at vi liksom kan selge iPader, Teslaer og annet for å finansiere økte kostnader i helsevesenet og i politi og rettsvesen? Jøss. Det er ikke slik det fungerer. Det er et visst antall leger vi har i landet, og da hjelper det ingenting å bytte mobil hvert 4. år i stedet for hvert 2. Tilsvarende for Politiet, og hva som helst.

Det var en utrolig snever tankegang, som jeg ikke orker begi meg innpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maw87 skrev:

Endrer regler? Hva faen er reglene her da? Uansett hva jeg sier eller gjør så er det ALLTID feil. en haug med feige anonyme og autister som stanger i veggen. Gud for et galehus!

Du, dette kalles mobbing! Det kan man godt drite i syns jeg. Anonyme og autister er folk de også og har like mye rett til å ha meninger som det du har. Og hva reglene er? Det er jo det jeg mener du får bestemme deg for. Den ene dagen er det feil at folk ikke debatterer og neste dag er det feil at folk debatterer. Uansett hva vi gjør så er det feil i dine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trine skrev:

Du, dette kalles mobbing! Det kan man godt drite i syns jeg. Anonyme og autister er folk de også og har like mye rett til å ha meninger som det du har. Og hva reglene er? Det er jo det jeg mener du får bestemme deg for. Den ene dagen er det feil at folk ikke debatterer og neste dag er det feil at folk debatterer. Uansett hva vi gjør så er det feil i dine øyne.

Ja, jeg satt det opp mot dere! Muslimer er også mennesker med menneskerett som deg og meg! Men så fort noen skriker autist, DA er det mobbing! Vet du hva det kalles? Dobbeltmoralsk, hykler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maw87 skrev:

Hva vet du om inkludering egentlig? Vet du hvordan de tvinges til å lære norsk her? Vet du at se ikke får jobb, fordi de ikke har et "norskt" etternavn? 

Jeg vet hvordan de "tvinges" til å lære norsk. De sendes på norskkurs, men det er faktisk ingen krav til at de skal lære. Og noen krav bør det da virkelig være, det stilles jo strengere krav til nordmenn dersom de trenger støtte.

Merkelig at jeg har jobbet med så mange med utenlandsk etternavn, om de ikke får seg jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Xtra skrev:

Nordmenn som flyttet til USA før krigen skapte norske samfunn, og flere snakket ikke engelsk før etter flere generasjoner. Hvorfor forvente mer av andre?

Så du mener vi skal legge oss på samme nivå som de gjorde på 1800-tallet? Jeg har aldri påstått at det var noen god løsning da, og jeg syns ikke det er noen god løsning nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trine skrev:

Så du mener vi skal legge oss på samme nivå som de gjorde på 1800-tallet? Jeg har aldri påstått at det var noen god løsning da, og jeg syns ikke det er noen god løsning nå.

Mener du at det var feil av USA å ta i mot nordmennene og alle de andre som kom i stride strømmer, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...