Gå til innhold

Professor: - Norge bør ta imot hundre tusen flyktninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Xtra said:

Jeg snakker om det store bildet, og jeg er innstilt på at jeg ville måtte redusere levestandard om vi skulle delt av den relative overfloden vår. Jeg tenker globalt, og synes ikke det er moralsk riktig at noen deler av verden nødvendigvis skal disponere over alt av egne naturressurser. Vi har hatt enorm flaks som tilfeldigvis fant så mye olje på vårt begrensede område, og det hadde i mine øyne ikke vært unaturlig om noe av dette hadde vært delt med mindre heldige områder av verden.

Jeg snakker om et moralsk dilemma, ikke hva jeg mener vi skal gjennomføre umiddelbart.  Hvor mye jeg evt. deler av egen overflod i dag er ikke relevant; jeg snakker prinsipielt. Jeg medgir lett at jeg setter stor pris på å ha det så godt materielt og det faktum at også mine barn i stor grad er sikret. De kommer neppe til å sulte noen gang.

Men hvor "umoralsk" hadde du sett på det hadde du vært sosialklient med 6k i måneden? Og null familie til å støtte deg, eller familie som var like dårlig stilt? Påvirker dette perspektivet ditt syn på hva som er moralsk?

Du nevner "vår" overflod. Hvem er "vi" i denne sammenhengen? Deg og de andre på arbeidsplassen din? Eller en annen gruppe i Norge, eller tenker du alle nordmenn?

Når du nevner "naturressurser": er det slik at alle land med gode naturressurser har klart å skape et relativt høy materiell levestandard for de fleste innbyggere? Eller dvs. at middelklassen utgjør en stor andel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Kanonføde skrev:

Men hvor "umoralsk" hadde du sett på det hadde du vært sosialklient med 6k i måneden? Og null familie til å støtte deg, eller familie som var like dårlig stilt? Påvirker dette perspektivet ditt syn på hva som er moralsk?

Du nevner "vår" overflod. Hvem er "vi" i denne sammenhengen? Deg og de andre på arbeidsplassen din? Eller en annen gruppe i Norge, eller tenker du alle nordmenn?

Når du nevner "naturressurser": er det slik at alle land med gode naturressurser har klart å skape et relativt høy materiell levestandard for de fleste innbyggere? Eller dvs. at middelklassen utgjør en stor andel.

Jeg er fullt klar over at ikke alle i Norge lever i overflod, og var ganske sikker på at noen her ville komme trekkende med det. Derfor sier jeg også at vi har overflod "relativt sett", og da mener jeg totalt i forhold til store grupper i mange andre deler av verden. Det må kunne gå an å se litt lengre enn nesetippen rekker.

 

Jeg er klar over at jeg selv er priviligert i forhold til mange også her i landet, og kan hende ville jeg sett annerledes på det i en helt annen situasjon - det er fullt mulig.

 

Nei, klart mange land med naturresurser ikke på noen måte har lykkes med - eller kanskje i det hele tatt hatt ambisjoner om - å skaffe en høy levestandard for de fleste innbyggerne, så vi har vært heldige (og flinke).

 

Synes likevel det er underlig at ikke flere deler tanken om at ressursene kanskje i større grad skulle tilhøre jordas befolkning og ikke nødvendigvis bare de som bor i det landet ressursene utvinnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Xtra said:

Jeg er fullt klar over at ikke alle i Norge lever i overflod, og var ganske sikker på at noen her ville komme trekkende med det. Derfor sier jeg også at vi har overflod "relativt sett", og da mener jeg totalt i forhold til store grupper i mange andre deler av verden. Det må kunne gå an å se litt lengre enn nesetippen rekker.

 

Jeg er klar over at jeg selv er priviligert i forhold til mange også her i landet, og kan hende ville jeg sett annerledes på det i en helt annen situasjon - det er fullt mulig.

 

Nei, klart mange land med naturresurser ikke på noen måte har lykkes med - eller kanskje i det hele tatt hatt ambisjoner om - å skaffe en høy levestandard for de fleste innbyggerne, så vi har vært heldige (og flinke).

 

Synes likevel det er underlig at ikke flere deler tanken om at ressursene kanskje i større grad skulle tilhøre jordas befolkning og ikke nødvendigvis bare de som bor i det landet ressursene utvinnes.

Tilsvarende hadde vel vært om du skulle dele inntekten din med meg, sagt litt tullete? (Ikke at jeg er dårlig stilt, eksempelet med "sosialklienten med 6k" handler ikke om meg.)

Det er nok mange som tenker de tankene, men i og med at det aldri ville fungert så er det begrenset hvor stor oppmerksomhet det får. Ideen om "eiendom" er fundamental for mennesket, og dyr har også eiendom som de vil forsvare med vold om nødvendig. Når det er naturlig med personlige eiendeler, er det også naturlig med familiens, slektas, stammens, byens, nasjonens eiendom. Det er bare sånn dyr er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Kanonføde skrev:

Tilsvarende hadde vel vært om du skulle dele inntekten din med meg, sagt litt tullete? (Ikke at jeg er dårlig stilt, eksempelet med "sosialklienten med 6k" handler ikke om meg.)

Det er nok mange som tenker de tankene, men i og med at det aldri ville fungert så er det begrenset hvor stor oppmerksomhet det får. Ideen om "eiendom" er fundamental for mennesket, og dyr har også eiendom som de vil forsvare med vold om nødvendig. Når det er naturlig med personlige eiendeler, er det også naturlig med familiens, slektas, stammens, byens, nasjonens eiendom. Det er bare sånn dyr er.

Du er så korttenkt at det er flaut å lese.

Anonymkode: 924b0...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, AnonymBruker said:

Du er så korttenkt at det er flaut å lese.

Anonymkode: 924b0...fab

Sier litt om deg det da, når jeg klarer å argumentere og ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alle mennesker er vi i stadig utvikling og man vet ofte så inderlig lite om hvordan andre har det tenker jeg bare

Veldig takknemlig for spalten her hvor mange deler litt av tanker i det somatiske og ikke somatiske og ulike medisintyper og hva de innebærer og sammenhenger

Professoren er økonom og man har polemert mot disse økonomene så lenge jeg kan huske Økonomer maner alltid til forsiktighet

Men kanskje man burde høre mye mer på økonomene

Men det bar både galt og dårlig før også

Selv om mye kjennes håpløst ut i dag så er det på den annen side de som hevder at statistiske mål viser at fattigdom i verden minsker og mye positivt skjer Og er det en ting vi vet så er det at ting endres så raskt i dag så det kan jo også endres til positivt for alle 

Husker en vits en foredragsholder en gang fortalte på 80 tallet

Et vikarbyrå fikk spørsmål om de hadde en person med bare en arm Hun på vikarbyrå spurte hvorfor man trengte spesielt en arbeidstaker med kuben arm

Jo svarte han som ringte Alt den forrige sa var "On Ine hand" and "On the other hand"

Var visst en vits som dengang gikk i selskapslivet

Fokus og alt endres ofte med trender og hva som skjer selvfølgelig Og der kommer jo økonomen inn Alt henger sammen og er viktig

Anonymkode: b59c2...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot innvandring. Asylinnvandring ( i tilfelle noen fikk lyst til å si att vi har "innvandringsstop".

Det er ikke slik att ved å ta inn 100 000 flyktninger (vilket vi sikkert kommer til å gjøre over noen år"., at vi gjør en stor forskjell på verden. Det kommer ikke til å stoppe med det. Befolkningsveksten er stor. Det er vanlig med veldig stor reproduksjon i 2dre og 3dje verden. Det sier seg selv att noe av løsningen mot fattigdom, må innebære en viss grense for befolkningsveksten. Fortsetter den som nå er det krise uansett.

 

I den grad vi skal ta imot flyktninger så bør det være de som er ganske like oss selv. Ellers bør det være midlertidig opphold som gjelder.

 

Jeg ler av folk som kaller andre rasist på tynt grunnlag. Det er ikke noe annet en billig sprøyt.

Endret av Inner self
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, Kanonføde skrev:

Sier litt om deg det da, når jeg klarer å argumentere og ikke du?

Det er jo nettopp det du ikke klarer. Du skriver svada.

Anonymkode: 924b0...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er jo nettopp det du ikke klarer. Du skriver svada.

Anonymkode: 924b0...fab

Nå ble jeg lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Inner self skrev:

Jeg er imot innvandring. Asylinnvandring ( i tilfelle noen fikk lyst til å si att vi har "innvandringsstop".

Det er ikke slik att ved å ta inn 100 000 flyktninger (vilket vi sikkert kommer til å gjøre over noen år"., at vi gjør en stor forskjell på verden. Det kommer ikke til å stoppe med det. Befolkningsveksten er stor. Det er vanlig med veldig stor reproduksjon i 2dre og 3dje verden. Det sier seg selv att noe av løsningen mot fattigdom, må innebære en viss grense for befolkningsveksten. Fortsetter den som nå er det krise uansett.

 

I den grad vi skal ta imot flyktninger så bør det være de som er ganske like oss selv. Ellers bør det være midlertidig opphold som gjelder.

 

Jeg ler av folk som kaller andre rasist på tynt grunnlag. Det er ikke noe annet en billig sprøyt.

Rasist

Anonymkode: 924b0...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kanonføde skrev:

Det er nok mange som tenker de tankene, men i og med at det aldri ville fungert så er det begrenset hvor stor oppmerksomhet det får. Ideen om "eiendom" er fundamental for mennesket, og dyr har også eiendom som de vil forsvare med vold om nødvendig. Når det er naturlig med personlige eiendeler, er det også naturlig med familiens, slektas, stammens, byens, nasjonens eiendom. Det er bare sånn dyr er.

Godt forklart. Ikke at det nok hjelper, folk er for opptatt av å være PK og trosse instinkter. Kan virke som endel mennesker lever med en idyllisk tanke om at alle kan leve side om side, i fred og harmoni. Men alle er vel egentlig bare dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også påfallende att "antirasister" ofte ikke ser rasismen i minoritetsbefolkningen. Tror ikke det er noe bedre å være etnisk norsk tenåringsgutt på Holmlia enn det er å være eneste afrikaner på en liten kommune på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Trine said:

Godt forklart. Ikke at det nok hjelper, folk er for opptatt av å være PK og trosse instinkter. Kan virke som endel mennesker lever med en idyllisk tanke om at alle kan leve side om side, i fred og harmoni. Men alle er vel egentlig bare dyr.

Minner meg litt om slike gammeldagse prester som man kan se på film. Hvis man sier noe realistisk om hva som fungerer i praksis, blir man bare møtt med fordømmende skjellsord. F.eks. her: "rasist". Presten i filmen sa "blasfemi!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Trine skrev:

Godt forklart. Ikke at det nok hjelper, folk er for opptatt av å være PK og trosse instinkter. Kan virke som endel mennesker lever med en idyllisk tanke om at alle kan leve side om side, i fred og harmoni. Men alle er vel egentlig bare dyr.

Vi snakker ikke om alle. Hadde psykisk syke og vanskeligstilte vært dyr ville dere blitt drept eller forlatt for å dø. Backfire:lol:

Anonymkode: d7476...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Inner self skrev:

Det er også påfallende att "antirasister" ofte ikke ser rasismen i minoritetsbefolkningen. Tror ikke det er noe bedre å være etnisk norsk tenåringsgutt på Holmlia enn det er å være eneste afrikaner på en liten kommune på vestlandet.

Rasisme finnes overalt, i alle kulturer, blant alle folkeslag. Ordet minioritet er ikke lenger politisk korrekt, bare så du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kanonføde skrev:

Minner meg litt om slike gammeldagse prester som man kan se på film. Hvis man sier noe realistisk om hva som fungerer i praksis, blir man bare møtt med fordømmende skjellsord. F.eks. her: "rasist". Presten i filmen sa "blasfemi!"

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakker ikke om alle. Hadde psykisk syke og vanskeligstilte vært dyr ville dere blitt drept eller forlatt for å dø. Backfire:lol:

Anonymkode: d7476...f69

Ser du skriver "dere" samtidig som du siterer meg. Jeg er pr. def. ikke psykisk syk. Så der bomma du på avfyringa. Men psykisk syke hadde nødvendigvis ikke blitt drept eller forlatt nei. Angst er faktisk viktig for at dyr skal overleve. Det er noe av problemet med bl.a sau og endel elg, de får ikke angst når de burde få det og forberedt seg på å flykte eller forsvare seg. Å være psykisk syk er ikke ensbetydende med å være dum ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...