Gå til innhold

Professor: - Norge bør ta imot hundre tusen flyktninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å lære litt av resultatet av masseinnvandringen til andre land som Sverige, Tyskland og Frankrike.

Anonymkode: 2825b...67b

Jeg har aldri sagt at vi ikke skal gjøre det. Det er imidlertid ikke bare ett annet alternativ til svensk/tysk/fransk intergreringspolitikk, og vi må nok greie å diskutere løsninger mer åpent enn en del er komfortable med - tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg litt usikker på hva professoren mener. Hvis han mener 100 000 per år er jeg uenig. Det er helt urealistisk at vi skulle integrert 500 000 på fem år og så 500 000 til neste fem år.

Det har ikke jeg helt skjønt heller. Siden han snakket om 2% av befolkningen, antar jeg at han tenkte 100.000 som engangstilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har aldri sagt at vi ikke skal gjøre det. Det er imidlertid ikke bare ett annet alternativ til svensk/tysk/fransk intergreringspolitikk, og vi må nok greie å diskutere løsninger mer åpent enn en del er komfortable med - tror jeg.

Da bør en sørge for å integrere de som allerede er her før en setter i gang med et spinnvilt ekperiment som i værste fall kan ødelegge samfunnet.

Anonymkode: 2825b...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør en sørge for å integrere de som allerede er her før en setter i gang med et spinnvilt ekperiment som i værste fall kan ødelegge samfunnet.

Anonymkode: 2825b...67b

Vel, det er her vi er uenige. Folkevandring er ikke et "spinnvillt eksperiment", og innvandrere er ikke den største utfordringen velferdssystemet står overfor.

Men nå skal jeg legge meg - opp og sørge for mer penger til statskassen også i morgen :)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt skjønt det der med "integrering". Alle snakker om at innvandrere må integreres. Men som begrep betyr det en sammenblanding av kulturer. Det er mange av de som uttaler seg om manglende integrering som ikke ønsker å blande noe som helst. Selv ønsker jeg ikke å blande inn f.eks. niqab og kjønnslemlestelser, og da er jeg vel kanskje ikke for integrering - da gir det ikke mening om jeg sier at innvandrere må integreres. Det de fleste egentlig mener er assimilering, ikke integrering - i noen grad er det også det jeg selv mener, da det er flere aspekt ved visse kulturer jeg ikke ønsker å være en del av.

Men det er veldig få innvandrere som ønsker å assimiliseres inn i samfunnet. Og da blir det kanskje et håpløst prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kayia said:

Vel, det er her vi er uenige. Folkevandring er ikke et "spinnvillt eksperiment", og innvandrere er ikke den største utfordringen velferdssystemet står overfor.

Hvorfor kommer dere trekkende med dette med velferd hele tiden? Velferdssystemet er ikke det største problemet ved innvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Hvorfor kommer dere trekkende med dette med velferd hele tiden? Velferdssystemet er ikke det største problemet ved innvandring.

Hva er problemet slik du ser det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kayia said:

Hva er problemet slik du ser det da?

Det virker som det er endel som ser på "trygdede som er imot innvandring" som noen egoister som er imot innvandring fordi de visstnok ikke ønsker å dele trygdebudsjettet. Det kan godt hende det er mange trygdede som tenker akkurat slik, men det er ikke alle. Jeg tror det ødelegger debatten når de som blir kalt "eliten" og "PK" har slike fordummende syn. Her må du skjerpe deg Kayia.

Det største problemet er lov og orden. I bydeler i Malmø er det ingen sultkatastrofe blant de som bor der, de må ikke tigge. Men likevel er det "no go zones".

Jeg vet ikke helt hva som gjør at folk oppfører seg slik, dvs. kaster stein på Politiet, når de får gratis mat av det offentlige. Men faktum er at det skjer.

Høyreekstremisme er gjerne et resultat, som vi ser tydelig i dag. Vi går urolige tider i møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Kayia said:

Vel, det er her vi er uenige. Folkevandring er ikke et "spinnvillt eksperiment", og innvandrere er ikke den største utfordringen velferdssystemet står overfor.

Men nå skal jeg legge meg - opp og sørge for mer penger til statskassen også i morgen :)

Fanken dette er dobbeltmoralsk. Her harselleres det med trygdede som er imot innvandring, samtidig som du hele tiden snakker om at vi må ha en god debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kayia skrev:

Det har ikke jeg helt skjønt heller. Siden han snakket om 2% av befolkningen, antar jeg at han tenkte 100.000 som engangstilfelle.

Det gjorde han nok, men med familiegjenforening og henting av ektefelle i hjemland er vi fort oppe i 4-500 000 på få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kayia skrev:

Vel, det er her vi er uenige. Folkevandring er ikke et "spinnvillt eksperiment", og innvandrere er ikke den største utfordringen velferdssystemet står overfor.

Men nå skal jeg legge meg - opp og sørge for mer penger til statskassen også i morgen :)

Som andre allerede har nevnt, dette dreier seg om langt mer enn økonomi.

Sjefen for Sikkerhetstjenesten i Frankrike har bak lukkede dører i parlamentet uttalt at landet "står på randen av borgerkrig". 

Før dette hadde han advart parlamentets forsvarskomité om at hvis det kommer flere terrorangrep fra islams rekker, vil ytre høyre utnytte hendelsen til å eskalere borgerkrigstilstander.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kanonføde skrev:

Fanken dette er dobbeltmoralsk. Her harselleres det med trygdede som er imot innvandring, samtidig som du hele tiden snakker om at vi må ha en god debatt.

Pinlig hykleri. Ikke klarer man å svare klart på noe heller, det er bare innholdsløs svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, slabbedask said:

Pinlig hykleri. Ikke klarer man å svare klart på noe heller, det er bare innholdsløs svada.

"Det er - i beste fall - dårlig debatt-teknikk å karrakterisere meningsmotstandere som naive, politisk korrekte etc. I værste fall er det hersketeknikk.

[...]

Men nå skal jeg legge meg - opp og sørge for mer penger til statskassen også i morgen :)"

 

"Jeg har aldri sagt at vi ikke skal gjøre det. Det er imidlertid ikke bare ett annet alternativ til svensk/tysk/fransk intergreringspolitikk, og vi må nok greie å diskutere løsninger mer åpent enn en del er komfortable med - tror jeg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Kayia skrev:

Men nå skal jeg legge meg - opp og sørge for mer penger til statskassen også i morgen :)

Mulig jeg blander sammen her, men var ikke du hu dærre vitenskapelige ansatte i en utdanningsinstitusjon i sør trøndelag, som får lønna si fra statskassen, og dermed suger penger ut ikke bidrar (med mer penger til statskassa) ?

Nei, jeg må ta feil, for ellers blir hele greia veldig ironisk, både direkte og indirekte

Uansett, god natt............... frøken

Anonymkode: 176ca...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kanonføde skrev:

Her er det nok JEG som snakker prinsippielt. Hvis denne filosofien skal følges også innad i Norge, skal Fredriksen og Røkke etc. gi meg båter og biler og hytter.

Jeg har som sagt et ganske annet syn på dette enn deg, og tenker mer overordnet og moralsk enn praktisk politikk. 

 

Som også tidligere nevnt tenker jeg mer globalt og synes ikke de relativt tilfeldige landegrensene og delelinjene nødvendigvis er en naturlig måte å fordele ressursene på. Etter mitt syn dreier dette seg mer om moral enn om praktisk politikk. 

 

Synes argumentene dine er temmelig usaklige, og jeg orker ikke diskutere med deg. Kayia er dessuten bedre til å møte dine navlebeskuende og/eller svevende argumenter enn meg, så hun må gjerne fortsette ;). Skjønner hun traff et ømt punkt når det gjelder det å nyte godt av nettopp den fordelingsstruktur vi har her i landet; det var faktisk overhodet ikke i mine tanker i mine svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Xtra said:

Synes argumentene dine er temmelig usaklige, og jeg orker ikke diskutere med deg. Kayia er dessuten bedre til å møte dine navlebeskuende og/eller svevende argumenter enn meg, så hun må gjerne fortsette ;). Skjønner hun traff et ømt punkt når det gjelder det å nyte godt av nettopp den fordelingsstruktur vi har her i landet; det var faktisk overhodet ikke i mine tanker i mine svar.

Melder meg ut av "debatten", orker ikke forholde meg til din negative personkarakteristikk og dine hersketeknikker.

Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Kanonføde skrev:

Melder meg ut av "debatten", orker ikke forholde meg til din negative personkarakteristikk og dine hersketeknikker.

Beklager.

Da må jeg si at det er beklagelig at du opplever det slik :-o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

Jeg har som sagt et ganske annet syn på dette enn deg, og tenker mer overordnet og moralsk enn praktisk politikk. 

En fordel å tenke praktisk politikk før en setter i gang store eksperimenter som har potensiale til å ødelegge hele samfunnet. Man kan lære mye ved å studere hvordan det har gått i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, slabbedask skrev:

En fordel å tenke praktisk politikk før en setter i gang store eksperimenter som har potensiale til å ødelegge hele samfunnet. Man kan lære mye ved å studere hvordan det har gått i andre land.

Leste du hva du skrev? Jeg snakker om moral og ikke om hva som skal gjennomføres. Men på bakgrunn av det moralske ansvaret jeg mener vi har synes jeg vi burde bidra mer til verdenssamfunnet, evt. ved å ta i mot flere flyktninger, kfr. startinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...