Gå til innhold

Breviks søksmål og statens anke

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg følger spent ankesaken til staten, og håper at rettferdighet og demokratiske rettigheter som vår nasjon er bygget på, ikke skal besudles, ringaktes av at man kompromisser som samfunn og nasjon,  med nedfelte prinsipper som er viktige for vårt demokrati, ved å gi mulighet for enkelte gruppers passive aggresjons behov , passive hat og passive snik-tortur av Breivik.

Leste med interesse i dag hva professor i psykologi ved UIO mener om Breivik.

Han mener han har større selvkontroll enn mange andre mennesker, at han fungerer psykisk svært godt,  og at han har svært god kontroll over seg selv og sin egen handlemåte, samt at de fleste av oss nok ville taklet isolasjon og situasjon langt dårligere enn han. Det samme kommer psykiater Rosequist inn på.

(bra at psykiaterne Synne Sørheim og Torgeir Husby, til sist ikke fikk medhold i at han har paranoid schizofreni som de mente)

Jeg tror jeg vet hvorfor han tåler isolasjonen så godt:-) og til andres overraskelse, ikke tar mer skade av den:-)

Det skyldes, "at man trives i fred og ro og i eget selskap". 

Men nå håper jeg at staten taper og at Breivik får de soningsforhold som gjør at vi som nasjon ikke bryter menneskerettighetene, men igjen kan stå rakrygget vel vitende om at vi ikke er en primitiv hatstat, men et velfungerende demokrati, som ikke lar oss rikke i vårt fundamentale verdigrunnlag. 

Fortsetter under...

22 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg følger spent ankesaken til staten, og håper at rettferdighet og demokratiske rettigheter som vår nasjon er bygget på, ikke skal besudles, ringaktes av at man kompromisser som samfunn og nasjon,  med nedfelte prinsipper som er viktige for vårt demokrati, ved å gi mulighet for enkelte gruppers passive aggresjons behov , passive hat og passive snik-tortur av Breivik.

Leste med interesse i dag hva professor i psykologi ved UIO mener om Breivik.

Han mener han har større selvkontroll enn mange andre mennesker, at han fungerer psykisk svært godt,  og at han har svært god kontroll over seg selv og sin egen handlemåte, samt at de fleste av oss nok ville taklet isolasjon og situasjon langt dårligere enn han. Det samme kommer psykiater Rosequist inn på.

(bra at psykiaterne Synne Sørheim og Torgeir Husby, til sist ikke fikk medhold i at han har paranoid schizofreni som de mente)

Jeg tror jeg vet hvorfor han tåler isolasjonen så godt:-) og til andres overraskelse, ikke tar mer skade av den:-)

Det skyldes, "at man trives i fred og ro og i eget selskap". 

Men nå håper jeg at staten taper og at Breivik får de soningsforhold som gjør at vi som nasjon ikke bryter menneskerettighetene, men igjen kan stå rakrygget vel vitende om at vi ikke er en primitiv hatstat, men et velfungerende demokrati, som ikke lar oss rikke i vårt fundamentale verdigrunnlag. 

Jeg syntes det er mer grunn til å være bekymret for Joshua French som sitter og råtner i den celle i Kongo.

Anonymkode: 1bb2d...c99

Synes det er veldig spessielt at staten som (etter foreløpig dom) har brudt menneskerrtighetene ovenfor et individ, som ikke har finansielle muligheter til å skaffe seg forsvarer, ikke får advokat utgifter dekket av staten, mens staten kjører på og anker og øker utgiftene som individet måtte dekket. Spiller ingen rolle i denne saken selvsagt, men generelt sett er kanskje dette grunnen til at de mange fangene vi har som får mye værre behandling enn Brevivik ikke har mulighet til å få bedret situasjonen, så det bør "noen" se på. 

Ellers har jeg ingen formening om hva som har skjedd i denne saken, men det har vel med at media er mer glad i fjordland-spøker og drama (på samme måte som Trump er rasist, mener alle mexikanere er voldtektsmenn, skal sende muslimene i gasskammer, blablablablablablablablalba), enn å belyse faktiske forhold slik at jeg faktisk kunne gjort meg opp en mening om saken, men de vil vel ikke at folk skal tenke selv, en må gi folk riktige meninger og holdninger og vri nyhetene for å oppnå dette, er medienes ambisjoner i dag, av en eller annen merkelig grunn

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er mer grunn til å være bekymret for Joshua French som sitter og råtner i den celle i Kongo.

Og vi fortsetter å sende milliarder av kroner til den korrpute gjengen der, mens vi lar dem fortsette å torturere landsborgeren vår (så langt at den ene av dem tok selvmord, mens den andre foreløpig klarer å holde ut, uvisst hvor mye lengre..), for å be dem slutte å torturere "spionen fra norge", det ville vært galt av oss, det er å kjøpe seg makt og innflytelse i andre land, smh

Anonymkode: bd192...f29

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er veldig spessielt at staten som (etter foreløpig dom) har brudt menneskerrtighetene ovenfor et individ, som ikke har finansielle muligheter til å skaffe seg forsvarer, ikke får advokat utgifter dekket av staten, mens staten kjører på og anker og øker utgiftene som individet måtte dekket. Spiller ingen rolle i denne saken selvsagt, men generelt sett er kanskje dette grunnen til at de mange fangene vi har som får mye værre behandling enn Brevivik ikke har mulighet til å få bedret situasjonen, så det bør "noen" se på. 

Ellers har jeg ingen formening om hva som har skjedd i denne saken, men det har vel med at media er mer glad i fjordland-spøker og drama (på samme måte som Trump er rasist, mener alle mexikanere er voldtektsmenn, skal sende muslimene i gasskammer, blablablablablablablablalba), enn å belyse faktiske forhold slik at jeg faktisk kunne gjort meg opp en mening om saken, men de vil vel ikke at folk skal tenke selv, en må gi folk riktige meninger og holdninger og vri nyhetene for å oppnå dette, er medienes ambisjoner i dag, av en eller annen merkelig grunn

Og vi fortsetter å sende milliarder av kroner til den korrpute gjengen der, mens vi lar dem fortsette å torturere landsborgeren vår (så langt at den ene av dem tok selvmord, mens den andre foreløpig klarer å holde ut, uvisst hvor mye lengre..), for å be dem slutte å torturere "spionen fra norge", det ville vært galt av oss, det er å kjøpe seg makt og innflytelse i andre land, smh

Driver staten og arbeiderpartiet og hjernevasker oss? Er det noe NWO plot?

La oss "bryte" menneskerettigheter, la oss besudle  og la oss vise ringeakt. Breivik mottar særbehandling som vi betaler uhorvelig mye penger for daglig. Det han skulle mottatt var et skudd i panna i gjerningsøyeblikket.

Men som med alt annet i dette landet, som Breivik himself også er så gærn på, er vi ikke selvtenkende og vi har en gang rett til å forsvare oss mot urett som begås mot oss. Breivik drepte haugevis av mennesker, mange barn for sin tro på seg selv som hærfører, for å beskytte Europa mot potensiell muslimsk overtagelse. Han opptrådte som en slakter av uskyldige mennesker/barn fordi de hadde en partitilhørighet selv eller "via" sine foreldre som han mener vil ødelegge landet vårt.  Brevik er ikke opptatt av å dyrke verdier eller rettigheter et enkeltindivid er gitt i et demokrati. Han valgte å stille seg utenfor/ovenfor. Og ikke bare det. Han drepte demokratiets borgere for å fremme sitt eget budskap. 

Igjen, sitter "sauer" rundt i de tusen hjem og snakker om drapsmannens rettigheter. Ts i dette tilfellet sympatiserer veldig med Breivik trolig pga en eller annen "gjenkjennelsesfaktor". Det hevdes til og med at vedkommende vet hvorfor Breivik tåler isolasjon så godt og at han trives i fred å ro og i eget selskap. Ja, hva er da problemet tenker jeg. 

Slik jeg ser det, soner Breivik på 2 rom og kjøkken typ, med eget treningsrom og terrasse. Dette er pr i dag norges farligste mann. Dette er mannen som fortsatt nazihilser, har samme tro på sin egen suverenitet og samme holdning til demokratiet som for et viss antall år siden. Dette er mannen som mener at måltider fra Fjordland i fengsel er noe alle fra vestkanten ville synes var verre enn waterboarding. 

Jeg har følt empati for  Breivik, men ikke når det gjelder dårlige soningsforhold. Men han var en gang et barn. Et barn som trolig ble virkelig ødelsgt pga omsorgssvikt fra sin egen mor og med det utviklet alvorlig forstyrrelse av ett eller annet slag. Det er uskyld i dette. Men når et menneske er så alvorlig skadet at det maltrakterer voksne/ barn med våpen på ei øy, sprenger uskyldige i lufta og fortsatt er en reell fare for samfunn og enkeltindivid så må tiltak rettet mot dette individet for å forhindre både spredning av tankesett og med det verving av sympatisører og evnt fremtidig mulig tilsvarende handlinger være noe annet enn PK. La oss gi Breivik det han selv ga en del andre. Ikke mere liv. Ikke mer bli hørt og aldri mere sett.

Anonymkode: b558d...638

Annonse

Gjest Gargamel
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er ikke vi som bestemmer i Kongo.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, sitter "sauer" rundt i de tusen hjem og snakker om drapsmannens rettigheter.

Anonymkode: b558d...638

Nei, det gjør det ikke. Folk i de tusen hjem mener han burde blitt skutt på stedet. Det er veldig få som bryr eg om rettighetene til Breivik.

Rettsaken handler bare om norsk lov er fulgt eller ikke. Skyldspørsmålet er avgjort for lenge siden, så dette er ikke en diskusjon om hvor slem Breivik er.

Føler det blir en empati-konkurranse, samme hva gjelder "antirasismen".

Det at han visstnok fungerer bedre uten sosial omgang enn andre er såklart et argument mot brudd på menneskerettigheter. Det at han fungerer "svært godt" gjør han bare farligere.

Jeg driter i Breivik. Att han klager på nedverdigende behandling i fengselet tar jeg bare som nok ett eksempel på att han er en selvforhærligende narsissist som ikke tenker på annet enn seg selv.

Håper han taper sin sak, og deretter ikke får mulighet til fler rettsaker på mange år. Vi snakker om en mann, som drepte 79(?) helt uskyldige mennesker. De fleste bare pga att de var sosialister....

Anonymkode: c14b4...885

32 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg driter i Breivik. Att han klager på nedverdigende behandling i fengselet tar jeg bare som nok ett eksempel på att han er en selvforhærligende narsissist som ikke tenker på annet enn seg selv.

Han klager på forholdene fordi de hindrer han i hans kamp... han er helt enestående, det å kalle ham narsissist eller psykopat faller på sin egen urimelighet syns jeg.

Men hva vet jeg, jeg kjenner ham ikke, akkurat som 99,9999% av den norske befolkningen.

Kanskje han er "Rainman"? :wub:

Hvem vet.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nå tror jeg du tuller Kanonføde.

Jeg burde kanskje ikke vært så flåsete. Jeg mener at enkelte har mistet alt perspektiv her. Dette er en ekstremt farlig maskin, som etter 5,5 år med det regimet fortsatt er like fanatisk og ikke minst oppegående.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper han taper sin sak, og deretter ikke får mulighet til fler rettsaker på mange år. Vi snakker om en mann, som drepte 79(?) helt uskyldige mennesker. De fleste bare pga att de var sosialister....

Hei!

Det er lite trolig at en narsissist hadde greide så mange års isolasjon:-)

Og humor har i hvert fall Breivik:-) for det med fjordland var humoristisk ment.

For meg handler dette om grunnleggende menneskerettigheter, viktige soningsforhold som må overholdes, der vi som nasjon ikke må la følelser ta over for de prinsipper som danner både et verdigrunnlag for de fleste av oss, men som også er nedfelt i kriminalvesen,kriminalomsorg og rettsvesen.

Med en korrekt behandling av Breivik, ville vi faktisk ikke fått noen sak nå, og heller ikke om media lot være trykke bilder som skaper blest, og popularitet rundt han, som feks hans nazihilsen, sånt er tåpelig, har lite annet for seg, enn å tilfredstille Breivik og hans sympatisører.

Annonse

21 timer siden, Cilien skrev:

Breivik er en stor trussel for samfunnet og soningsforholdene ta dette med i betraktning. 

Vi bør forøvrig ikke bryte menneskerettighetene.

Hei!

Jada mulig han er en trussel, men som psykiater Rosenqvist sier, det er ikke sannsynlig at han vil utøve noen vold mot fengselsbetjenter, leger eller prest.... så den glassveggen med mer, naken ransakelser, osv...og av kvinnelige betjenter, det er her vi kommer inn på hevnaspektet til samfunnet.

Og vi kunne unngått hele denne rettsaken, og publisiteten han ønsker, om vi hadde fulgt loven til punkt og prikke, 

Det hadde vi hatt mye å tjene på.

11 timer siden, Kanonføde skrev:

Jeg burde kanskje ikke vært så flåsete. Jeg mener at enkelte har mistet alt perspektiv her. Dette er en ekstremt farlig maskin, som etter 5,5 år med det regimet fortsatt er like fanatisk og ikke minst oppegående.

Ja:-)

Og morsommere og morsommere blir det å lese at det forundrer mange:-)

Hvorfor kan noen tåle isolasjon så godt:-)?

Synne sørheim og Husby mente jo han hadde paranoid schizofreni...

Når en gammel erfaren barnepsykiater,  kommer på banen, og forklarer grundig at han heller tilfredstiller diagnosen, asperger syndrom, så vil ingen høre på han....

Endret av Madelenemie
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg syns lykkejegere og diamanttyver må ta ansvar for å begå kriminalitet i andre land, som ikke har utleveringsavtale med Norge.

French ville tjene penger fort, og vi , Norge som nasjon, bestemmer ikke i Kongo. 

12 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg syns lykkejegere og diamanttyver må ta ansvar for å begå kriminalitet i andre land, som ikke har utleveringsavtale med Norge.

French ville tjene penger fort, og vi , Norge som nasjon, bestemmer ikke i Kongo. 

Men en massemorder som gikk rundt og rolig rundt og drepte nesten 70 forsvarsløse barn og ungdommer har du stor omsorg for. 

Besynderlig.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Det kan vel hende at French tok livet av "romkameraten" sin, da han ikke var like sterk, og begynte å vakle....

det er for lett å tro at Norge skal bestemme i land som Kongo, og derfor syns jeg saken mot French er viktig, den viser at er du lykkejeger, i et krigsland, på jakt etter diamanter og lett tjente penger, så er det en risiko, og i Kongo gjelder kongolesisk lover, og våre landmenn, skal dømmes etter dem.

Og det skal ikke hjelpe å ha en mor som kjenner "alle" i kirkesamfunnet i hjembyen, og som lett overbeviser om at sønnen hennes, han er en veldig uskyldig diamantjeger. Tror nok heldigvis mange gjennomskuer dette.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en massemorder som gikk rundt og rolig rundt og drepte nesten 70 forsvarsløse barn og ungdommer har du stor omsorg for. 

Besynderlig.

Hei!

Omsorg har jeg ikke tenkt at jeg har, 

men jeg er opptatt av prinsipper, regler rundt soningsforhold, og dette fant altså sted i vårt land, 

Og jeg vil ikke at vi lar oss påvirke følelsesmessig til å ikke gi han akkurat de soningsforhold som gjør at vi kommer i konflikt med menneskerettighetene.

Tror Breivik hadde blitt mer glemt om man bare  ikke hadde latt primitive hevntanker, ønsker, behov få noen plass. Da hadde vi vær frie frat påfølgende rettsaker .

16 timer siden, Kanonføde skrev:

Han klager på forholdene fordi de hindrer han i hans kamp... han er helt enestående, det å kalle ham narsissist eller psykopat faller på sin egen urimelighet syns jeg.

Men hva vet jeg, jeg kjenner ham ikke, akkurat som 99,9999% av den norske befolkningen.

Kanskje han er "Rainman"? :wub:

Hvem vet.

Hei!

Jeg tror han er en form for  Rainman, bare ikke så hyggelig som den koselige autisten som ikke plager noen.

Men det er nok lettere å følge sin egen overbevisning om man har autisme, og ikke like lett hører på andre...kanskje kun av den grunn at man ikke helt har tenkt på at man kan kommunisere med andre, og at andre kanskje har noe å si, som man kan ha nytte av.

Så hvem som blir snill og slem, eller midt på, er vel nokså tilfeldig på mange måter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...