Gå til innhold

Breviks søksmål og statens anke

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Madelenemie said:

Ja:-)

Og morsommere og morsommere blir det å lese at det forundrer mange:-)

Hvorfor kan noen tåle isolasjon så godt:-)?

Synne sørheim og Husby mente jo han hadde paranoid schizofreni...

Når en gammel erfaren barnepsykiater,  kommer på banen, og forklarer grundig at han heller tilfredstiller diagnosen, asperger syndrom, så vil ingen høre på han....

Jeg skjønner ikke hva du tenker med. Det spiller ingen rolle om ABB har asperger ikke, det forandrer ikke det faktum at det er et ekstremt farlig menneske som må ha ekstrem skjerpet sikkerhet. Det er ikke for å plage ABB, det er fordi han er farlig og fortsatt, etter 5,5 år, fortsetter "hans kamp". Staten er ikke noen overgriper.

Hvis han takler isolasjon så godt, er han mer farlig enn om han hadde brutt sammen. Hvis han hadde brutt sammen hadde det vært for strengt og unødvendig. Jeg forstår ikke at du kan bruke argumenter som er i "statens" favør til fordel for ABB - det er et mysterium.

40 minutes ago, Madelenemie said:

Hei!

Jeg tror han er en form for  Rainman, bare ikke så hyggelig som den koselige autisten som ikke plager noen.

Men det er nok lettere å følge sin egen overbevisning om man har autisme, og ikke like lett hører på andre...kanskje kun av den grunn at man ikke helt har tenkt på at man kan kommunisere med andre, og at andre kanskje har noe å si, som man kan ha nytte av.

Så hvem som blir snill og slem, eller midt på, er vel nokså tilfeldig på mange måter.

Hvorvidt det er "tilfeldig" eller ikke har absolutt null betydning for denne saken.

Han er ikke en form for "Rainman", han er et kaldblodig monster på nivå med Hitler. Jeg tror ikke du helt har tatt inn over deg hva som kreves for å gjøre det han gjorde. Det er ikke noe sjalusidrap i affekt. Det er noe som har vært plaglagt over år, og som holdt på i timesvis. Målet var å likvidere flest mulig barn pga. politiske overbevisninger. Det er et ideologisk massedrap.

Fortsetter under...

1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jada mulig han er en trussel, men som psykiater Rosenqvist sier, det er ikke sannsynlig at han vil utøve noen vold mot fengselsbetjenter, leger eller prest.... så den glassveggen med mer, naken ransakelser, osv...og av kvinnelige betjenter, det er her vi kommer inn på hevnaspektet til samfunnet.

Og vi kunne unngått hele denne rettsaken, og publisiteten han ønsker, om vi hadde fulgt loven til punkt og prikke, 

Det hadde vi hatt mye å tjene på.

Her tror jeg mest det er tolkningen av loven som er avgjørende. Dessuten at to lovsett står mot hverandre: Hans rett til ok sonongsforhold (nedfelt i lover) står i kontrast til samfunnets rett til beskyttelse (også nedfelt i lover). Det er ikke alltid så lett å følge lover til punkt og prikke, når de står i motsetning til hverandre. 

Gjest Gargamel

Retten mente at staten er en overgriper og staten ble dømt i første runde. Årsaken er at staten ikke kunne begrunne tiltakene sine godt nok ut ifra sikkerhet. Blant annet ble ABB strippet naken etter hver tur i sin egen lille luftegård. Det synes retten virket meningsløst, og staten klarte åpenbart ikke å argumentere godt nok for det.

Jeg blir irritert over at staten ikke takler å bli korrigert, men på død og liv skal anke. Det gjør at jeg får mindre tillit til staten. For meg er det helt irrelevant i denne saken hvor fæl ABB er. Det ble behandlet i straffesaken, og konklusjonen var at han er fæl og skal sitte inne.

Det interessante spørsmålet nå er om fengselsvesenet *generelt* skal få kle folk nakne uten rimelig grunn. Jeg synes ikke det.

http://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/staten-dmt-for-brudd-pa-menneskerettigheter-mot-breivik/3423215762.html

På 10.1.2017 den 15.52, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg følger spent ankesaken til staten, og håper at rettferdighet og demokratiske rettigheter som vår nasjon er bygget på, ikke skal besudles, ringaktes av at man kompromisser som samfunn og nasjon,  med nedfelte prinsipper som er viktige for vårt demokrati, ved å gi mulighet for enkelte gruppers passive aggresjons behov , passive hat og passive snik-tortur av Breivik.

Leste med interesse i dag hva professor i psykologi ved UIO mener om Breivik.

Han mener han har større selvkontroll enn mange andre mennesker, at han fungerer psykisk svært godt,  og at han har svært god kontroll over seg selv og sin egen handlemåte, samt at de fleste av oss nok ville taklet isolasjon og situasjon langt dårligere enn han. Det samme kommer psykiater Rosequist inn på.

(bra at psykiaterne Synne Sørheim og Torgeir Husby, til sist ikke fikk medhold i at han har paranoid schizofreni som de mente)

Jeg tror jeg vet hvorfor han tåler isolasjonen så godt:-) og til andres overraskelse, ikke tar mer skade av den:-)

Det skyldes, "at man trives i fred og ro og i eget selskap". 

Men nå håper jeg at staten taper og at Breivik får de soningsforhold som gjør at vi som nasjon ikke bryter menneskerettighetene, men igjen kan stå rakrygget vel vitende om at vi ikke er en primitiv hatstat, men et velfungerende demokrati, som ikke lar oss rikke i vårt fundamentale verdigrunnlag. 

Ja gud så spennende ZzzzZzz. Ser heller på potetene koke.

Anonymkode: 7f8d1...7f5

Tror "Staten" anker fordi de finner det nødvendig med så høy sikkerhet. At de bare er ute etter å plage Breivik minner litt om en konspirasjonsteori for meg. Saken dreier seg om feilaktig vurdering av behov for sikkerhetstiltak, men det virker som noen mener det dreier seg om at Staten er ute etter å plage/torturere.

Det eneste jeg syns er unødvendig blant de tingene er nakenundersøkelser gjort av kvinnelig betjent. Samtidig så har jeg flere ganger lest om alvorlig syke som har blitt utsatt for samme på sykehus, så brudd på menneskerettighetene kan det vel umulig være da?

7 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg tror han er en form for  Rainman, bare ikke så hyggelig som den koselige autisten som ikke plager noen.

Men det er nok lettere å følge sin egen overbevisning om man har autisme, og ikke like lett hører på andre...kanskje kun av den grunn at man ikke helt har tenkt på at man kan kommunisere med andre, og at andre kanskje har noe å si, som man kan ha nytte av.

Så hvem som blir snill og slem, eller midt på, er vel nokså tilfeldig på mange måter.

Er ingen formildende omstendighet om han nå skulle være autist. Mannen er en massemorder som skulle hatt et nakkeskudd.

Anonymkode: 1bb2d...c99

Annonse

7 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Omsorg har jeg ikke tenkt at jeg har, 

men jeg er opptatt av prinsipper, regler rundt soningsforhold, og dette fant altså sted i vårt land, 

Og jeg vil ikke at vi lar oss påvirke følelsesmessig til å ikke gi han akkurat de soningsforhold som gjør at vi kommer i konflikt med menneskerettighetene.

Tror Breivik hadde blitt mer glemt om man bare  ikke hadde latt primitive hevntanker, ønsker, behov få noen plass. Da hadde vi vær frie frat påfølgende rettsaker .

Andre som fortjener mer sympati. f.eks eldre på sykehjem som må ligge i sengen halve dagen med bleie og som får dusje en gang i uken, hvis de er heldige.

Gjest Gargamel
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre som fortjener mer sympati. f.eks eldre på sykehjem som må ligge i sengen halve dagen med bleie og som får dusje en gang i uken, hvis de er heldige.

Ja, og de får mye mer sympati også.

5 minutter siden, Gargamel skrev:

Ja, og de får mye mer sympati også.

Mulig de får sympati, men forholdene på,sykehjemmene blir ikke akkurat bedre. Det mest humane hadde vært å sette de gamle i fengsel, og sende de kriminelle på sykehjem.

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen formildende omstendighet om han nå skulle være autist. Mannen er en massemorder som skulle hatt et nakkeskudd.

Et nakkeskudd ja. Det tragiske er at Anders Breivik har opplevd å bli hatet allerede som lite barn og aldri fått omsorg og kjærlighet.

Jeg føler sorg når jeg tenker på livet hans. Jeg klarer ikke å la være å synes litt synd på han. I hvert fall på barnet Anders som aldri fikk oppleve omsorg og kjærlighet verken fra mor eller far.

Endret av Nicklusheletida
.
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Et nakkeskudd ja. Det tragiske er at Anders Breivik har opplevd å bli hatet allerede som lite barn og aldri fått omsorg og kjærlighet.

Mange barn som opplever det.

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg føler sorg når jeg tenker på livet hans. Jeg klarer ikke å la være å synes litt synd på han. I hvert fall på barnet Anders som aldri fikk oppleve omsorg og kjærlighet verken fra mor eller far.

Nå glemmer du hva han har gjort.

2 minutes ago, Nicklusheletida said:

Jesus Christ... dette blir noe for mødre. Folk med litt vett i topplokket ser bare en fanatisk drapsmaskin.

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Jesus Christ... dette blir noe for mødre. Folk med litt vett i topplokket ser bare en fanatisk drapsmaskin.

Det gjør da jeg også, men folk med litt vett i hodet greier å tenke på mer enn en ting.

14 minutes ago, Nicklusheletida said:

Det gjør da jeg også, men folk med litt vett i hodet greier å tenke på mer enn en ting.

Ja, det er da helt kurant å tenke over dette, men det spiller da overhodet ingen rolle? Spørsmål som at "han har ikke lært seg godhet" og "det er mer eller mindre tilfeldig hvem som blir snille og slemme"... altså med tanke på denne saken, som da gjelder soningsforhold.

Nicklusheletida
5 minutter siden, Kanonføde skrev:

Ja, det er da helt kurant å tenke over dette, men det spiller da overhodet ingen rolle? Spørsmål som at "han har ikke lært seg godhet" og "det er mer eller mindre tilfeldig hvem som blir snille og slemme"... altså med tanke på denne saken, som da gjelder soningsforhold.

Når det gjelder soningsforhold, så var det ikke det jeg uttalte meg om nå, selv om jeg vet at det er det tråden handler om.

Der mener jeg som de fleste andre, at mannen fortsatt er svært farlig og at soningsforholdene må være like strenge som de er nå.

Men jeg har lest om barndommen hans og den gutten synes jeg synd på. Det er en gutt som jeg tror har vært  «ute i krigen» siden han var liten :(

1 minute ago, Nicklusheletida said:

Når det gjelder soningsforhold, så var det ikke det jeg uttalte meg om nå, selv om jeg vet at det er det tråden handler om.

Der mener jeg som de fleste andre, at mannen fortsatt er svært farlig og at soningsforholdene må være like strenge som de er nå.

Men jeg har lest om barndommen hans og den gutten synes jeg synd på. Det er en gutt som jeg tror har vært  «ute i krigen» siden han var liten :(

Sånn er det med mange slemme menn. Mulig petty criminals får mindre oppmerksomhet... og sympati.

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Om det spiller noen rolle, vet ikke jeg. Det vet ikke du heller. 

Jeg kan garantere at det ikke spiller noen rolle for hva jeg mener om Hitlers ugjerninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...