Gå til innhold

Breviks søksmål og statens anke

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan garantere at det ikke spiller noen rolle for hva jeg mener om Hitlers ugjerninger.

Anonymkode: 1bb2d...c99

Jeg kan garantere at det ikke spiller noen rolle for hva jeg synes om Hitlers ugjerninger heller. 

Det var heller ikke det jeg uttalte meg om. 

Jeg har ikke lest om Hitlers barndom.

Jeg leste om Breiviks barndom. Ingen normal mor kan unngå å bli berørt av det og samtidig føle sorg over alle de drepte og deres familier. 

Fortsetter under...

10 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg leste om Breiviks barndom. Ingen normal mor kan unngå å bli berørt av det og samtidig føle sorg over alle de drepte og deres familier. 

Hei!

Og nettopp når mennesker begår så grusomme handlinger som Breivik, så er det naturlig at man får med seg de bakenforliggende grunner som kan gjøre et menneske istand til noe sånt, som feks barndom og oppvekst , og jeg tenker at disse brikkene som også gir oss viktige biter i en mulig og sammensatt forklaringshypotese, eller bare gir oss et større bilde og perspektiv, også kan være til hjelp for ofrene. De får ikke tilbake sine kjære, men volden var ikke personlig rettet mot noen av dem, men rettet mot systemet, av et ganske ensomt menneske, med dårlige sosiale evner, som lullet seg inn i sin egen verden, som hadde strevd lenge, og fått til lite, utenom å bli god i world of warcraft, god i å samle teoretisk kunnskap og bedre og bedre i å drive med sitt alene.

Men nakkeskudd og kort prosess på de "slemme", det er ikke noe jeg ønsker vårt samfunn skal henfalle til. 

Men at de pårørende kjenner hat, og det er ikke noe feil i det, viser bare hvor viktig vårt rettsystem er, at vi, når vi ofte er inhabile og sinte, enten vi personlig, eller noen av våre kjære er rammet av urettferdighet, så tar samfunnet seg av straffen, og lar oss som står midt i det, slippe. Av sånt har vårt rettsvesen, kriminalomsorgen og menneskerettighetene vokst frem, det gir oss alle mer frihet noe vi kanskje ikke er flinke nok til å erkjenne og sette pris på.

Det er slutt på rådsmøter og pønske ut en god blodhevn, eller gjenopprettelse av ære, er hos oss en saga blott, og det burde vi sette stor pris på, enten vi tenker på oss selv og trenger fred og ro og fritid.., eller også greier se andres situasjon og ting i et større perspektiv.

Jeg syns Norsk kriminalomsorg har noen aspekter ved seg som er vel å merke seg, bare google :

why is Norway prison system so successful, :https://whyevolutionistrue.wordpress.com/2015/06/21/why-is-norways-prison-system-so-successful/

Og derfor er det så viktig å følge det vi vet er det riktige og ikke la oss bli blinde av raseri fordi om et ensomt menneske tok livet av 77 mennesker, ....

Jeg blir mer blind av raseri når jeg leste om stefaren til Christoffer Gjerstad Kiile, som torturerte den lille gutten i årevis. Da er jeg glad det fins et rettsystem som gir meg mulighet for "å slippe", og ikke at det er opp til meg å straffe det monsteret, for jeg, kan ikke tenke meg noe verre, enn å venne raseri, hat og bli saddistisk mot et lite forsvarsløst barn.

Voksne som mishandler barn på det groveste, de fins, men fordi jeg lever i en velferdstat som tar på seg å straffe disse monstrene, om ikke lenge nok, i mitt hodet, så slipper jeg. 

Og selv om det fins mange monstre, så vil jeg ikke la monstrene gjøre meg til monster.

Og derfor er jeg så glad for å leve i et rettsystem, der blodhevn er fortid, og jeg kan få øve meg på å være medmenneske, for det er jo en lang livsoppgave for de fleste av oss.

Gjest Gargamel
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig de får sympati, men forholdene på,sykehjemmene blir ikke akkurat bedre. Det mest humane hadde vært å sette de gamle i fengsel, og sende de kriminelle på sykehjem.

Anonymkode: 1bb2d...c99

Da hadde nok Breivik rømt.

11 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror de som klarer å synes litt synd på Breivik og Hitler er de samme menneskene som synes mest synd på ofrene.

Jeg synes ikke synd på Breivik, men vil ikke ha amerikanske eller tyrkiske tilstander i Norge. I usa er det fengsel hvor folk sitter i en bitteliten celle 23.5 timer i døgnet, og hvor tv'en kun sender en kristen kanal. Der sitter folk i 60 år uten håp, noen av dem ganske sikkert uskyldige. Sånn er det ikke i Norge, men det ville blitt sånn hvis ingen noen gang forsvarte de verste forbryterne.

Uthuling av menneskerettighetene skjer etter terroraksjoner o.l. Ref Tyrkia i våre dager og usa etter 9/11. Ingen vil forsvare terrorister og kuppmakere, og det er det noen som benytter seg av. Man må altså ta kampen når de aller verste forbryterne står på tiltalebenken.

Det er ikke så farlig hvem som vinner ankesaken. Det viktigste er at det blir diskutert og satt grenser i en rettssal. Jeg synes det er verd hver krone.

21 timer siden, Kanonføde skrev:

Jeg skjønner ikke hva du tenker med. Det spiller ingen rolle om ABB har asperger ikke, det forandrer ikke det faktum at det er et ekstremt farlig menneske som må ha ekstrem skjerpet sikkerhet. Det er ikke for å plage ABB, det er fordi han er farlig og fortsatt, etter 5,5 år, fortsetter "hans kamp". Staten er ikke noen overgriper.

Hvis han takler isolasjon så godt, er han mer farlig enn om han hadde brutt sammen. Hvis han hadde brutt sammen hadde det vært for strengt og unødvendig. Jeg forstår ikke at du kan bruke argumenter som er i "statens" favør til fordel for ABB - det er et mysterium.

Hvorvidt det er "tilfeldig" eller ikke har absolutt null betydning for denne saken.

Han er ikke en form for "Rainman", han er et kaldblodig monster på nivå med Hitler. Jeg tror ikke du helt har tatt inn over deg hva som kreves for å gjøre det han gjorde. Det er ikke noe sjalusidrap i affekt. Det er noe som har vært plaglagt over år, og som holdt på i timesvis. Målet var å likvidere flest mulig barn pga. politiske overbevisninger. Det er et ideologisk massedrap.

Hei

jeg skjønner du setter ting på spissen, 

jeg tenker jo med hjernen 

jeg skrev aldri at det spiller noen rolle om han har Asperger eller ikke, men jeg kom inn på at hans gode takling av soningsforhold i isolasjon gir så lite plager hos han at det verken stemmer med paranoid schizofrenien eller narsissistisk pf eller andre pf som rettspsykiatere de første mente han hadde.

jeg merker meg tendenser til at mange vil tro på eventyret om autisme og i det passer ikke alltid massemordere inn.

det er viktig å forstå noen mulige mekanismer bak slike hendelsesforløp, ikke først og fremst for å forhindre massedrap i fremtiden i første omgang, men for å forstå bedre hva som kan utløse slik type voldsaktivister / utøvelse 

argumenter du mener jeg bruker som er i statens favør, tenker jeg mer på som meningsyttringer, da jeg kun har et ønske om at Norge som rettsstat ikke skal fravike vår prinsipper som blant annet er synlige i vårt rettsvesen og vår kriminalomsorg.

1 hour ago, Madelenemie said:

Hei

jeg skjønner du setter ting på spissen, 

jeg tenker jo med hjernen 

jeg skrev aldri at det spiller noen rolle om han har Asperger eller ikke, men jeg kom inn på at hans gode takling av soningsforhold i isolasjon gir så lite plager hos han at det verken stemmer med paranoid schizofrenien eller narsissistisk pf eller andre pf som rettspsykiatere de første mente han hadde.

jeg merker meg tendenser til at mange vil tro på eventyret om autisme og i det passer ikke alltid massemordere inn.

det er viktig å forstå noen mulige mekanismer bak slike hendelsesforløp, ikke først og fremst for å forhindre massedrap i fremtiden i første omgang, men for å forstå bedre hva som kan utløse slik type voldsaktivister / utøvelse 

argumenter du mener jeg bruker som er i statens favør, tenker jeg mer på som meningsyttringer, da jeg kun har et ønske om at Norge som rettsstat ikke skal fravike vår prinsipper som blant annet er synlige i vårt rettsvesen og vår kriminalomsorg.

Norge som rettsstat fraviker ikke prinsippene. Staten er ikke "blendet av hat".

Diagnoser han kvalifiserer for har ingen betydning. Det hadde hatt en betydning om han hadde vært alvorlig sinnslidende, men det er ikke dette saken dreier seg om nå, dette er for lengst avgjort. Kriminalomsorgen gjør en fortløpende vurdering på hva som er nødvendig av sikkerhetstiltak.

Dette gjelder soningsforhold, ikke forebygging av terror ("massedrap i fremtiden"). Når du blander alt i en suppe så er det ikke rart du føler at jeg bare "setter ting på spissen".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...