Gå til innhold

Har Erlend Wiborg (FrP) vanskelig for det?

Anbefalte innlegg

Bakgrunnssak:

https://www.nrk.no/ostfold/sebastian-_20__-_-aksepterer-f___-ikke-a-bli-mobbet-av-frp-1.13319076

"Stortingspolitikeren mener det finnes mange som har gode grunner til å motta støtte fra NAV, og mener de ikke har noen grunn til å føle seg støtt av bildet. Han har derfor liten forståelse for at Frp her mobber."

Det er merkelig at han ikke skjønner at de som har "gode grunner" ikke føler seg støtt, samt at han tilsynelatende mangler forståelse for at det er slik de som ser bildet tenker, både de som støtter "mobbingen" og de som ikke liker det.

Jeg vil tippe at de som har "gode grunner" kanskje ligger mer på sofaen enn de som "ikke har gode grunner". Man ligger på sofaen når man er sliten. Eller hvis man har vondt. I alle fall hvis det er snakk om passiv ligging.

Det finnes såklart ikke personer som legger seg ned i sofaen, bretter ut burger og pommes frites på magen, tar én bit, og så sovner fra det hele. Hvis man ikke forstår at dette er egnet til å være stigmatiserende tror jeg man "har vanskelig for det".

*

Hvis man føler seg mislikt for å ikke være i arbeid, så tror jeg det lønner seg å fortelle andre at man har en sykdom (hvis man har det). Jeg syns det er litt problematisk - jeg vet om personer som tror de er "friske som fisker", men som er alvorlig sinnslidende. Det gir et eksempel på hvorfor denne "tangegangen" kan være problematisk. Psykotiske mennesker skal dermed kanskje trakkaseres inntil de oppsøker legen for å "få diagnose" (som mange er ute etter), når de har paranoide forestillinger som at helsevesenet bare er ute etter å skade en.

Anonymkode: 796c5...8e7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416113-har-erlend-wiborg-frp-vanskelig-for-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel FRP sin strategi, å provosere litt for å få oppmerksomhet og stemmer fra folk som sympatiserer med slike holdninger, dette er vel ikke nytt ?

Men jeg tror noen misforstår litt når en prøver å dokumentere at slavearbeid er bra og dra frem en eller annen statistikk som viser at noe negativt gikk ned når en innførte slavearbeid

Vi kan kutte lønna til 800'000 trygdede med 40%, og kreve at dem skal strikke sokker/gensere 8 timer hver dag så effektivt som de klarer som vi så kan selge til svenskene slik at vi tjener noen kroner per trygdet, i tillegg til at vi betaler dem mye mindre, da vil trygdestatistikken bli seende mye bedre ut, flott, da innfører vi det med en gang !

.... eller ?

Anonymkode: 3363a...8fd

Annonse

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Er vel FRP sin strategi, å provosere litt for å få oppmerksomhet og stemmer fra folk som sympatiserer med slike holdninger, dette er vel ikke nytt ?

Men jeg tror noen misforstår litt når en prøver å dokumentere at slavearbeid er bra og dra frem en eller annen statistikk som viser at noe negativt gikk ned når en innførte slavearbeid

Vi kan kutte lønna til 800'000 trygdede med 40%, og kreve at dem skal strikke sokker/gensere 8 timer hver dag så effektivt som de klarer som vi så kan selge til svenskene slik at vi tjener noen kroner per trygdet, i tillegg til at vi betaler dem mye mindre, da vil trygdestatistikken bli seende mye bedre ut, flott, da innfører vi det med en gang !

.... eller ?

Det er fritt sykehusvalg... bare en tanke.

På 12.1.2017 den 23.58, AnonymBruker skrev:

.... eller ?

Du får heller røyke dine egne sokker. Frp skrev ingenting i anonnsen om begrensning i hvem den var adressert til, bortsett fra at det gjaldt trygdede. Bildet gir inntrykk av en latsabb, en som er så lat at han ikke en gang sitter ved bordet når han eter og gidder å spise opp maten sin. Det skader ikke å uttrykke seg tydeligere.

Anonymkode: e30cf...bcf

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frp skrev ingenting i anonnsen om begrensning i hvem den var adressert til, bortsett fra at det gjaldt trygdede.

Anonymkode: e30cf...bcf

Det gjelder de yngste sosialhjelpsmottakerne, ikke trygdede. 

Endret av laban
6 hours ago, laban said:

Det gjelder de yngste sosialhjelpsmottakerne, ikke trygdede. 

Er det nødvendigvis en forskjell i arbeidsevne mellom en person med uføretrygd og en som bare lever av sosialhjelp?

Hvor mye "sykere" er egentlig de uføre enn de med sosialhjelp?

Økonomi påvirker helsen. Hvor mye "sykere" er egentlig de uføre enn de med sosialhjelp, kompensert for dette?

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det nødvendigvis en forskjell i arbeidsevne mellom en person med uføretrygd og en som bare lever av sosialhjelp?

Ikke nødvendigvis mellom én enkeltperson fra den ene gruppa og én annen enkeltperson fra den andre.  Det kan godt tenkes at det finnes noen enkeltindivider med samme arbeidsevne selv om de ikke tilhører samme gruppe.  F.eks. er det sikkert noen som lever av sosialhjelp en stund, som ender opp som uføretrygdede senere.  Vennligst ikke tolk dette som at jeg mener at det vanligvis ikke er forskjeller mellom uføre og sosialhjelpsmottakere.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye "sykere" er egentlig de uføre enn de med sosialhjelp?

Økonomi påvirker helsen. Hvor mye "sykere" er egentlig de uføre enn de med sosialhjelp, kompensert for dette?

Det går ikke an å sammenlikne de to gruppene på den måten.  Det er altfor mange individuelle forskjeller.  I en annen tråd om samme tema ble ALS-pasienter tatt som eksempel - det er vel ingen tvil om at en ufør med langt framskredet ALS er svært mye sykere enn en 18-åring på sosialhjelp. 

Sosialstønad er ikke ment å være noen varig ordning.  Mange med uføretrygd har fått den fordi de har sykdommer eller funksjonshemninger som helt opplagt ikke kommer til å bli bedre eller gå over. 

26 minutes ago, laban said:

Ikke nødvendigvis mellom én enkeltperson fra den ene gruppa og én annen enkeltperson fra den andre.  Det kan godt tenkes at det finnes noen enkeltindivider med samme arbeidsevne selv om de ikke tilhører samme gruppe.  F.eks. er det sikkert noen som lever av sosialhjelp en stund, som ender opp som uføretrygdede senere.  Vennligst ikke tolk dette som at jeg mener at det vanligvis ikke er forskjeller mellom uføre og sosialhjelpsmottakere.

Det går ikke an å sammenlikne de to gruppene på den måten.  Det er altfor mange individuelle forskjeller.  I en annen tråd om samme tema ble ALS-pasienter tatt som eksempel - det er vel ingen tvil om at en ufør med langt framskredet ALS er svært mye sykere enn en 18-åring på sosialhjelp. 

Sosialstønad er ikke ment å være noen varig ordning.  Mange med uføretrygd har fått den fordi de har sykdommer eller funksjonshemninger som helt opplagt ikke kommer til å bli bedre eller gå over. 

Tenk om jeg ikke er syk nok? Det virker til å være det mange mener.

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om jeg ikke er syk nok? Det virker til å være det mange mener.

Slå deg til ro med vedtaket, det er det som teller.  Hva "mange" muligens mener - eller hva du innbiller deg at noen mener fordi du tenker på det konstant - er irrelevant. 

4 minutes ago, laban said:

Slå deg til ro med vedtaket, det er det som teller.  Hva "mange" muligens mener - eller hva du innbiller deg at noen mener fordi du tenker på det konstant - er irrelevant. 

Sant nok det med "folk", men mulig helsevesenet og nav mener det samme.

Just now, laban said:

Det får bli deres sak og dere initiativ i så fall.  Ikke ta sorgene på forskudd. 

Det handler ikke om å ta sorgene på forskudd, for jeg har ingen kontakt med verken nav eller helsevesenet (bortsett fra at fastlegen skriver ut piller). Men det er ubehagelig å tenke på at de kanskje snakker om "han svindlern".

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å ta sorgene på forskudd, for jeg har ingen kontakt med verken nav eller helsevesenet (bortsett fra at fastlegen skriver ut piller). Men det er ubehagelig å tenke på at de kanskje snakker om "han svindlern".

De ville nok ikke nøye seg med å snakke om det, hvis de var overbevist om at det var gjort en feil.  Det er ikke jobben deres å spekulere i ferdigbehandlede saker sånn bare for moro, ikke har de tid heller.  Tenk på noe annet. 

Nå tror jeg at jeg har fått fram det jeg mener, så jeg setter strek her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...