Gå til innhold

Har utenforskapet blitt lettere med internet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke det samme. Disse to formene for kommunikasjon har ikke den samme innvirkningen på oss, og krever ikke det samme. Jeg tror man utvikler seg litt feil om man "bare" er på internett. De fleste har et sosialt liv i RL, selv om de bruker internett mye.

Sett at en person har sosial angst. Det behøver ikke være gjeldende ved internett-kommunikasjon. Da får en nødvendigvis ingen eksponering for den angsten, selv om man er "sosial".

Hvis en ser på skriftlig internett-kommunikasjon, så er det en helt annen måte å utrykke seg på enn ved muntlig tale. En får bedre tid til å formulere seg, ikke noe stress med det, og fokuset blir på det skriftlige mens alle de andre delene ved kommunikasjon (kroppsspråk) ikke kommer til syne. Det kan føre til at en utvikler seg litt anderledes hva gjelder måte å kommunisere på. Jeg mener en kan trekke med seg "online-vaner" når man har sosial kommunikasjon i RL, og det kan være uheldig.

Ellers er det mange positive sider...

På en måte mye på annen måte ikke

Noe merkelig skjedde meg i kveld

Jeg prøvet å sende svar på en tråd her og hadde på dagsnyttatten på radio hvor en psykolog pratet om etellerannet

I det samme falt plutselig radioen ut Jeg opplevet det som å ha sammenheng

Ga opp å sende svar og radioen kom med det samme tilbake i påmodus

Tror ellers ikke på spøkelser

Anonymkode: df4fa...648

selvhenføring anonymkode df4fa...648

Jeg gjør det mye selv.

Kanonføde, da jeg var på mitt mest "autistiske" (autisme er jo en del av schizofreniens negative symptomer, selv om det skiller seg fra annen autisme tror jeg", vel da var det ikke alle som hadde internet, og jeg var helt alene. Mens nå er jeg ikke helt alene, på nett. Ikke det att det nødvendigvis er galt å ville være helt alene. Men det er da lettere å føle seg med bena på jorden.

12 minutes ago, Inner self said:

Kanonføde, da jeg var på mitt mest "autistiske" (autisme er jo en del av schizofreniens negative symptomer, selv om det skiller seg fra annen autisme tror jeg", vel da var det ikke alle som hadde internet, og jeg var helt alene. Mens nå er jeg ikke helt alene, på nett. Ikke det att det nødvendigvis er galt å ville være helt alene. Men det er da lettere å føle seg med bena på jorden.

Ja, det er bra det. Men for meg personlig, kanskje jeg hadde vært mer sosial uten internett. Tror nesten det, ja.

Annonse

Jeg tror internett for mange kan være en hvilepute. Slik som kanonføde snakker om eksponering ved angst. Men for meg gjør internett det mulig å ha en viss sosial kontakt. Jeg er sosial når jeg blir tvunget til det (bursdager, jul o.s.v.), så er jeg "sosial" noen dager i uka fordi jeg trener hund. Hund er for meg en sosial krykke. Jeg klarer lettere det sosiale når man prater om det som interesserer meg og jeg i tillegg kan feste blikket på hunder. Small-talk fikser jeg ikke. Men jeg blir veldig sliten av å ha folk rundt meg så internett gjør det mulig for meg å være "sosial" hver dag, mens å være sammen med folk hver dag tar livet av meg ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...