Gå til innhold

Er det virkelig så ille?

Anbefalte innlegg

Den velkjente låta "Manda Morra Blues" fremstiller arbeidslivet til å være helt forferdelig, mener jeg. Høydepunktet er verset:

Snart sitter vi å rister inn mot byen halvt i søvne
til en arbeidsplass med lenker vi mer aner enn forstår
Som gir oss lønn i påsan og som stjæler våre år
Til en dag sirena uler klokka sju,
en annen står på plassen din og du

Veldig ille, høres det ut som... eller er det egentlig så ille? Jeg har aldri hatt en ordentlig jobb, men jeg har fullført VGS med nesten 0 fravær, og jeg syns det var mye bedre å ha det å gå til enn det livet jeg har nå. Jeg har også hatt mer kortvarige jobber som jeg syns var helt greie (dvs. før jeg ble "syk"/trygdet).

Er det virkelig så ille?

Det siste verset:

Kan glømme mandag morra blues, mandag morra blues
Du står opp hvis du gidder,
lunker kaffen, tar en snus
og nynner Mandag morra blues

Det virker jo helt toppers å skade seg og bli trygdet... for en dust. Sånn jeg tolker det i alle fall, var litt tvetydig.

Anonymkode: 4ba81...a80

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416283-er-det-virkelig-s%C3%A5-ille/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den velkjente låta "Manda Morra Blues" fremstiller arbeidslivet til å være helt forferdelig, mener jeg. Høydepunktet er verset:

Veldig ille, høres det ut som... eller er det egentlig så ille? Jeg har aldri hatt en ordentlig jobb, men jeg har fullført VGS med nesten 0 fravær, og jeg syns det var mye bedre å ha det å gå til enn det livet jeg har nå. Jeg har også hatt mer kortvarige jobber som jeg syns var helt greie (dvs. før jeg ble "syk"/trygdet).

Er det virkelig så ille?

Det siste verset:

Det virker jo helt toppers å skade seg og bli trygdet... for en dust. Sånn jeg tolker det i alle fall, var litt tvetydig.

« Er det virkelig så ille »

For en visesanger med rusproblemer var det kanskje litt sånn « Du står opp hvis du gidder ». Ikke vet jeg. 

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

For en visesanger med rusproblemer var det kanskje litt sånn « Du står opp hvis du gidder ». Ikke vet jeg. 

Men er det virkelig så ille for vanlige arbeidsmaur?

Anonymkode: 02906...fe9

23 minutes ago, Nicklusheletida said:

Han snakker vel om arbeiderklassen. Selvsagt har han sånn bart. Symbolet på 80-talls arbeidere. Da var det å stemple inn sammen med 50 andre karer med akkurat samme bart. Og så jamret man seg over hvor fælt livet var, og hvor flinke de var til å arbeide, og gledet seg til de skulle drekke seg sanseløse på fredag.

Nicklusheletida
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det virkelig så ille for vanlige arbeidsmaur?

Anonymkode: 02906...fe9

Vet ikke hvor mange ganger jeg skal svare på dette, men NEI !

Jeg som de fleste andre liker best helger og ferier, men mandager er helt greie. 

Jeg har tenkt noen ganger at det er verst for de yngste og lettere etter hvert som man blir vant med det. Dette pga av at jeg har lagt merke til at uansett hvor jeg har jobbet, er det de yngste arbeidstakerne som har lettest for å skulke jobben. Jeg kan ikke tenke meg at de er mer syke enn de eldre. Små barn forklarer en del, men ikke alt.

8 minutes ago, Nicklusheletida said:

Jeg har tenkt noen ganger at det er verst for de yngste og lettere etter hvert som man blir vant med det. Dette pga av at jeg har lagt merke til at uansett hvor jeg har jobbet, er det de yngste arbeidstakerne som har lettest for å skulke jobben. Jeg kan ikke tenke meg at de er mer syke enn de eldre. Små barn forklarer en del, men ikke alt.

Det handler nok om "smerteterskel".

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig ille, høres det ut som... eller er det egentlig så ille?

Dette er jo "Andersen på Skarnes som våkner klokka fire" og skal pendle inn til Oslo for å være på plass innen klokka sju.  Det er ikke så mye igjen av akkurat det arbeidslivet, med fabrikksirene og monotont industriarbeid. 

Jeg har hatt den typen jobb i et halvt år (for 40 år siden), og det var ikke den lykkeligste tiden i mitt liv, selv om jeg ikke trengte å stå opp midt på natta - husker ikke lenger om det var 0530 eller litt senere jeg måtte opp.  Jobben stjeler jo mye mer av hverdagen og livet dersom man må pendle i timevis, jeg skjønner godt at de som hadde det på den måten, følte at årene forsvant.  Dette er ikke noe typisk arbeidsliv (lenger), selv om det selvfølgelig finnes pendlere fremdeles. 

Det der med å "stå opp hvis du gidder", refererer til den dagen man er ferdig med å jobbe, ikke en vanlig mandag. 

Å stå opp en alminnelig mandag mellom 6 og 7 for å dra på en helt annen type jobb, er ikke ille i det hele tatt. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så ille?

Det siste verset:

Jeg har en utfordrende jobb jeg trives med, men kan likevel absolutt relatere meg til "manda morra blues" - ikke alle morgener det er like fristende å krype ut av dyna, og særlig ikke mandager, for å si det sånn. Dette har ingen ting med mistrivsel å gjøre, og betyr på ingen måte at man ønsket man ikke hadde noe å gå til eller at man misunner de som bare er hjemme.

En annen arbeidervise langt fra min hverdag, men som likevel kan føles litt relevant av og til ;)

Som ei kaffekvern gjør du jobben din,
hever lønna di, jobber overtid,
selger kroppen, selger hue til et kompani
som profitterer på deg i di arbeidstid.
Vi er ei mjølkeku, men det skal vi snu,
det ska? vi gjørra, du og jeg.

La la la la la la la la la?

........

3 hours ago, Xtra said:

En annen arbeidervise langt fra min hverdag, men som likevel kan føles litt relevant av og til ;)

Som ei kaffekvern gjør du jobben din,
hever lønna di, jobber overtid,
selger kroppen, selger hue til et kompani
som profitterer på deg i di arbeidstid.
Vi er ei mjølkeku, men det skal vi snu,
det ska? vi gjørra, du og jeg.

La la la la la la la la la?

........

Hvitsnipp?

3 hours ago, laban said:

Dette er jo "Andersen på Skarnes som våkner klokka fire" og skal pendle inn til Oslo for å være på plass innen klokka sju.  Det er ikke så mye igjen av akkurat det arbeidslivet, med fabrikksirene og monotont industriarbeid. 

Jeg har hatt den typen jobb i et halvt år (for 40 år siden), og det var ikke den lykkeligste tiden i mitt liv, selv om jeg ikke trengte å stå opp midt på natta - husker ikke lenger om det var 0530 eller litt senere jeg måtte opp.  Jobben stjeler jo mye mer av hverdagen og livet dersom man må pendle i timevis, jeg skjønner godt at de som hadde det på den måten, følte at årene forsvant.  Dette er ikke noe typisk arbeidsliv (lenger), selv om det selvfølgelig finnes pendlere fremdeles. 

Det der med å "stå opp hvis du gidder", refererer til den dagen man er ferdig med å jobbe, ikke en vanlig mandag. 

Å stå opp en alminnelig mandag mellom 6 og 7 for å dra på en helt annen type jobb, er ikke ille i det hele tatt. 

Er du også hvitsnippp`?

Annonse

31 minutes ago, laban said:

I motsetning til blåsnipp, altså kjeledress / industri?  Ja.  Men som nevnt over - jeg har prøvd fabrikkarbeid (og matbutikk) også. 

Jeg har hverken yrke, jobb eller utdannelse. Jeg har trygd. Så jeg er hverken hvitsnipp, blåsnipp eller "rosasnipp" - skjorten er erstattet av en billig Cubus-t-skjorte med matrester på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...