Gå til innhold

Nå snuser like mange unge kvinner som eldre menn

Anbefalte innlegg

Hva skyldes dette? Er det en "mote"? Dvs. at det har blitt kult. At det har gått over fra å være harry til å være kult.

Har det noe med feminisme å gjøre?

Færre røyker daglig i dag enn for ti år siden, men forbruket av snus har økt de siste årene – særlig blant yngre kvinner.

Én av seks kvinner i alderen 16–34 år snuser daglig, nesten like mange som jevngamle menn og like mange som menn i alderen 35 til 74 år, ifølge nye tall fra SSB.

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Na-snuser-like-mange-unge-kvinner-som-eldre-menn-9691b.html

Fortsetter under...

Jeg tror følgende faktorer har noe med saken å gjøre:

- røyk er veldig "ut", også blant ungdom - snus anses som mindre farlig, og man kan snuse innendørs (f.eks. på utesteder)

- snus er ikke lenger bare sterk tobakk i stygge bokser, den er smakstilsatt og emballert for å appellere til jenter

- det er det "enkleste" tobakksproduktet hvis man vil holde vanen skjult for foreldre og andre - relativt lett å bruke "av og til", og så er man plutselig avhengig 

- generelt er det ikke nytt at jentene tar etter de trendy guttene, det skjedde med røyk også - og sånt går veldig raskt i våre dager

9 timer siden, Kanonføde skrev:

Hva skyldes dette? Er det en "mote"? Dvs. at det har blitt kult. At det har gått over fra å være harry til å være kult.

Har det noe med feminisme å gjøre?

Færre røyker daglig i dag enn for ti år siden, men forbruket av snus har økt de siste årene – særlig blant yngre kvinner.

Én av seks kvinner i alderen 16–34 år snuser daglig, nesten like mange som jevngamle menn og like mange som menn i alderen 35 til 74 år, ifølge nye tall fra SSB.

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Na-snuser-like-mange-unge-kvinner-som-eldre-menn-9691b.html

Ingen overraskelse, det er jo stort sett unge folk som snuser, har jeg sett, og omtrent like mange jenter som gutter. De små og usynlige porsonsposene med snus er jo noe helt annet enn den sorte smørja man forbandt med snus for etpar tiår siden, sånn sett er det vel mer appetittlig og akseptert.

Annonse

3 timer siden, Xtra skrev:

Ingen overraskelse, det er jo stort sett unge folk som snuser, har jeg sett, og omtrent like mange jenter som gutter. De små og usynlige porsonsposene med snus er jo noe helt annet enn den sorte smørja man forbandt med snus for etpar tiår siden, sånn sett er det vel mer appetittlig og akseptert.

Ja, jeg brukte nesten et par tiår på å venne meg til at det var helt vanlig å snuse også blant "pene, velkledde og/eller helt ordinære student-gutter" da jeg flyttet til Oslo på åttitallet. :D Var vant til at snusbrukerne stort sett befant seg i en av følgende kategorier 

- gammelkara, som kjørte moped med halvhjelm på hodet, og som brant hjemme 

- bondetamper i alle aldre (heri intet krav om de facto å utøve yrket som gårdbruker - uttrykket brukes mer om stil, interesse og personlighet enn yrkesutøvere), typisk kombinert med skyggelue fra Felleskjøpet og oransje fiberpelsjakke. 

Spørs om jeg ikke må bruke like lang tid på å venne meg til damesnusen. I forrige jobb var det flere damesnusere, litt pussig for meg å kombinere formelt antrekk (var dress code der), pumps, stylet hår og sminke og så SNUSKUL UNDER LEPPA! :o 

Dette er sikkert veldig reaksjonært og gammeldags å si/mene, men so be it! :D 

Endret av morsan

Annonse

6 minutes ago, morsan said:

Ja, jeg brukte nesten et par tiår på å venne meg til at det var helt vanlig å snuse også blant "pene, velkledde og/eller helt ordinære student-gutter" da jeg flyttet til Oslo på åttitallet. :D Var vant til at snusbrukerne stort sett befant seg i en av følgende kategorier 

- gammelkara, som kjørte moped med halvhjelm på hodet, og som brant hjemme 

- bondetamper i alle aldre (heri intet krav om de facto å utøve yrket som gårdbruker - uttrykket brukes mer om stil, interesse og personlighet enn yrkesutøvere), typisk kombinert med skyggelue fra Felleskjøpet og oransje fiberpelsjakke. 

Spørs om jeg ikke må bruke like lang tid på å venne meg til damesnusen. I forrige jobb var det flere damesnusere, litt pussig for meg å kombinere formelt antrekk (var dress code der), pumps, stylet hår og sminke og så SNUSKUL UNDER LEPPA! :o 

Dette er sikkert veldig reaksjonært og gammeldags å si/mene, men so be it! :D 

Trodde dere var rødstrrrrømper hele gjengen jeg, og at det derfor var vanlig med snus.

Anonymkode: 60977...a85

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde dere var rødstrrrrømper hele gjengen jeg, og at det derfor var vanlig med snus.

Nei, det har vel aldri vært særlig rødstrømpete med snus, eller? Ser for meg to kategorier: De litt røffe damene ala jegertvillingene, og da altså jålete karrierekvinner under en viss alder. 

2 minutes ago, morsan said:

Nei, det har vel aldri vært særlig rødstrømpete med snus, eller? Ser for meg to kategorier: De litt røffe damene ala jegertvillingene, og da altså jålete karrierekvinner under en viss alder. 

De så jo bra ut, jeg tenker mer Ottar-furiene med canadaskjorte i XXXL og ansiktshår.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De så jo bra ut, jeg tenker mer Ottar-furiene med canadaskjorte i XXXL og ansiktshår.

Du blander to grupper damer her. Ottar-medlemmene utmerker seg ikke med canadaskjorte xxxl og ansiktshår. De mest harrymaskuline damene er nok mer opptatt av jakt og snus enn av kvinnekamp. 

2 timer siden, Trine skrev:

Jeg snuser sånn at jeg skal klare å røyke litt mindre. Syns ikke det er kult. Har aldir vært opptatt av hva som er kult og ikke.

Hvorfor bejynte du å røyke da?

Anonymkode: 781fa...bbe

7 minutes ago, morsan said:

Du blander to grupper damer her. Ottar-medlemmene utmerker seg ikke med canadaskjorte xxxl og ansiktshår.

Joda, de dekker seg til og gjør seg mest mulig ufyselig, fordi de tror at hele byen sikler etter dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...