Gå til innhold

ellen propellen

Anbefalte innlegg

ellen propellen
Skrevet

Jeg ble akuttinnlagt for 1mnd siden. Har begynt med ect. Har til nå hatt 5behandlinger. 

Når skal det liksom bli bedre? For det første så gjør det vondt å bli stikki så mye to ganger i uka. Jeg har veldig dårlige årer.

For det andre glemmer jeg mye. Veldig mye! Jeg trodde jeg ville glemme rundt da jeg får ect, men jeg glemmer mye mer,

Hvordan virker ect? skal jeg glemme alt det tunge og vonde? Hvor mange behandlinger må jeg ha? 

Jeg er bp1 og hører stemmer. Bruker lithionit, quetiapin, olanzapin og coplicone.

Det er vanskelig å få noen gode svar her....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Svaret gjelder på gruppenivå - ikke spesifikt for deg.

Det begynner ofte med bedring rundt 4-5 behandling ved at depresjonen letter noen timer på slutten av behandlingsdagen, men med tilbakefall før neste ect. For hver gang varer bedringen noe lengre.

Virkningsmekanismen er ikke helt ut forstått, men mange antar at en gjør synapsene på nytt stimulerbare. 

Du skal ikke glemme noe. Du skal få mindre depresjonssymptomer og til slutt bli depresjonsfri. Vanlig antall behandlinger i en serie er 12, men dette vurderes ut fra effekt.

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Svaret gjelder på gruppenivå - ikke spesifikt for deg.

Det begynner ofte med bedring rundt 4-5 behandling ved at depresjonen letter noen timer på slutten av behandlingsdagen, men med tilbakefall før neste ect. For hver gang varer bedringen noe lengre.

Virkningsmekanismen er ikke helt ut forstått, men mange antar at en gjør synapsene på nytt stimulerbare. 

Du skal ikke glemme noe. Du skal få mindre depresjonssymptomer og til slutt bli depresjonsfri. Vanlig antall behandlinger i en serie er 12, men dette vurderes ut fra effekt.

Hjelper ect på schizofreni? Leste i ei bok om at de ville gi ei med psykose ect, men mannen nektet. Hun fikk bare mogadon for å sove på, hun var psykotisk i flere uker og mannen tok seg av henne. Da hun var klar i hodet hadde hun sagt til sin psykiater at hun ville ikke ha ect eller medisiner, hun var helt gal. Det endte med at hun helte bensin over seg selv og satte fyr på seg selv, dette var i London på 70 tallet. Hun var virkelig gal, kunne dette skjedd i Norge? Hun hadde to små unger og, prøvde å kvele den ene ungen en gang. Mannen våknet heldigvis. Men det er jo så lenge siden, men hjelper ect på psykose?

Skrevet

ECT hjelper ikke på schizofreni.

Den damen du refererer til burde vært (tvangs)innlagt og behandlet med antipsykotika. Har ikke hørt om tilsvarende fra Norge.

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

ECT hjelper ikke på schizofreni.

Den damen du refererer til burde vært (tvangs)innlagt og behandlet med antipsykotika. Har ikke hørt om tilsvarende fra Norge.

Var merkelig de ville gi henne ect, det tenkte jeg selv. Visste jo det hjalp mot depresjon men psykose. 

Ja fikk vondt av å lese den boken, rart hun ikke ble tvangsinnlagt og fikk ap. Mannen måtte ta seg av henne, hun krøp rundt på gresset og tisset på seg. Brukte ikke bind når hun hadde mensen, han badet henne osv. Det er jo skikkelig galskap. Ble sint på den psykiateren i boken. At de kunne la det gå så langt, hun tente fyr på seg selv for hun følte seg som Hitler og fortjente straff. 

ellen propellen
Skrevet

jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. er hjemme på perm. slo på pc'n å fant ett innlegg om ect...dette!!

problemet er bare at det er jeg som har skrevet innlegget......husker det ikke!!!! ingenting av det!!!

kan umulig være sundt?

Skrevet

Hvordan er det med depresjonen?

ellen propellen
Skrevet

er veldig glad for at depresjonen slipper, men veldig rart med den hukommelsen....eller manglende hukommelsen. har kjøpt ting jeg ikke husker. husker ikke å ha vert i byen en gang. veldig glad depresjonen slapp, men hukommelsen forsvant med den. satser på at det går over når jeg slutter med ect. er meninga at jeg skal ta to til. å kanskje en vedlikeholds behandling i mnd. vet ikke helt om jeg vil det.

Skrevet

Fy )(=)((&(/ for en grusom historie med hun som tente på seg selv! Forhåpentlig fungerer systemet bedre i  dag.

Synes det høres skummelt ut med denne bivirkningen på hukommelsen... Jeg har vært lagt inn sammen med folk som har fått ect, og opplevd påvirket hukommelse i varierende grad. Alt fra litt surrete til så mye at de valgte å avslutte behandlingen. Alle kom seg, men depresjon forble jo dessverre et problem for de som måtte avslutte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...