Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har endelig fått vært hos en psykolog og fått fortalt om tvangen jeg sliter sånn med.

Det var ei hyggelig dame som forsto meg ordentlig. Plutselig så hadde det gått 1,5 time. Jeg fikk pratet om det meste og tiden gikk alt får fort. Iallefall så har de jo et inntakmøte hvor de skal drøfte om de har et tilbud å gi meg eller ikke.

I følge henne selv så trodde hun at de hadde noe å gi meg, får hun skjønte at tvangen/angsten/uro slet på meg og det tar ufattelig med energi/tid. 

Jeg håper jeg snart får brev i posten at jeg får komme til en psykiater hvor vi skal snakke om medisiner som en oppstart.

De har også et OCD team men det er 5 timer unna, men dette skulle vi snakke om etterhvert om det skulle bli aktuelt. Jeg håper de tar meg inn og ikke "avslår" og sier de ikke har noe de kan tilby meg. ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Uansett kan fastlegen ordne med medisiner til deg. Det som gjelder her er SSRI. Dosering oftest høyere enn ved depresjonsbehandling.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Uansett kan fastlegen ordne med medisiner til deg. Det som gjelder her er SSRI. Dosering oftest høyere enn ved depresjonsbehandling.

jeg blir like forundret hver gang du skriver dette. legen min ville vente med medisiner selv om jeg var akutt dårlig. Tvangen var så voldsom og invalidiserende at INGENTING kan måles med det lidelsestrykket jeg opplevde da.Psykologen på DPSen snakket aldri om medisiner. Hun sa at OCD bare var angst og ikke noe alvorlig. Hun minnet meg stadig på at dette bare var en lett psykiks lidelse og at jeg ikke kunne kalle meg psyk. Etter noe år kom jeg til et OCDteam som absolutt kunne bekrefte at dette kunne være en invalidiserende og svært belastende psykisk lidelse. De snakket heller aldri om medisiner .(men var veldig dyktige).

Kanskje jeg skulle ha hatt medisiner med en gang.( jeg endte opp som ufør.) Selv om psykologer ikke skriver ut medisiner ,hvorfor gir de ikke råd om dette??? Hvorfor ventet legen på psykologenes meninger når psykologer ikke har noen mening om medisiner??. Jeg fikk til slutt medisiner for alvorlig depresjon. Du er den første jeg har truffet som snakker om store doser SSRI mot OCD.

Anonymkode: 7c9fc...b34

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg blir like forundret hver gang du skriver dette. legen min ville vente med medisiner selv om jeg var akutt dårlig. Tvangen var så voldsom og invalidiserende at INGENTING kan måles med det lidelsestrykket jeg opplevde da.Psykologen på DPSen snakket aldri om medisiner. Hun sa at OCD bare var angst og ikke noe alvorlig. Hun minnet meg stadig på at dette bare var en lett psykiks lidelse og at jeg ikke kunne kalle meg psyk. Etter noe år kom jeg til et OCDteam som absolutt kunne bekrefte at dette kunne være en invalidiserende og svært belastende psykisk lidelse. De snakket heller aldri om medisiner .(men var veldig dyktige).

Kanskje jeg skulle ha hatt medisiner med en gang.( jeg endte opp som ufør.) Selv om psykologer ikke skriver ut medisiner ,hvorfor gir de ikke råd om dette??? Hvorfor ventet legen på psykologenes meninger når psykologer ikke har noen mening om medisiner??. Jeg fikk til slutt medisiner for alvorlig depresjon. Du er den første jeg har truffet som snakker om store doser SSRI mot OCD.

Kan hende du skulle hatt medisiner med en gang enn å bare bli sagt til at du ikke kunne kalles syk. Har gått til flere psykologer og de snakker ikke om medisiner for det er det jo en psykiater som har med å gjøre. Men jeg fikk medisiner nesten med en gang for å holde ting i sjakk. Har ikke gått på medisiner nå på 1 år, men skal nå begynne igjen så sant de tar meg inn noe min psykolog trodde sterkt.

Men hvordan var det på OCD team? Ble ikke tvangen bedre? Snakket først med fastlegen og det var hun som måtte henvise meg til dps for fastlegen kan ikke bare skrive ut medisiner..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

OCD er vanligvis en meget alvorlig psykisk lidelse.

Hvis superkompetent behandler er umiddelbart tilgjengelig, bør en prøve kognitiv terapi med responsprevensjon først. Hvis ikke, bør en ikke nøle med å sette inn medisiner i tilstrekkelige doser.

Skrevet
2 minutter siden, Kvitr skrev:

Kan hende du skulle hatt medisiner med en gang enn å bare bli sagt til at du ikke kunne kalles syk. Har gått til flere psykologer og de snakker ikke om medisiner for det er det jo en psykiater som har med å gjøre. Men jeg fikk medisiner nesten med en gang for å holde ting i sjakk. Har ikke gått på medisiner nå på 1 år, men skal nå begynne igjen så sant de tar meg inn noe min psykolog trodde sterkt.

Men hvordan var det på OCD team? Ble ikke tvangen bedre? Snakket først med fastlegen og det var hun som måtte henvise meg til dps for fastlegen kan ikke bare skrive ut medisiner..

Anbefaler OCDteam på det varmeste.De vet virkelig hva de driver med. Tvangen ble betydelig bedre. jeg ble grundig utredet og fikk et opplegg helt skreddersydd til min problemstilling. De er supertrygge på det de gjør og har et gjennomtenkt og konkret program..De bruker mye tid på å forklare mekanismene i tvangen og hva behandlingen går ut på før man begynner. Men selve behandlingen er TØFF. Du må konfrontere det som utløser angsten og tvangen. I løpet av noen dager hadde jeg psykologene med meg på jobb i tillegg til å ha kontakt hele døgnet på SMS. Du kan sikkert google litt. En Bjarne Hansen står litt  iteten for denne behandlingsmetoden. tror faktisk fastlegen kan henvise direkte.

Lykke til:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...