Gå til innhold

Når vet jeg når xeplion virker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt mindre angst da og ikke tatt vival på noen dager,men føler meg fremdeles sliten og sover mye. Drømmene er vagere,klarer ikke få tak i dem eller hva jeg gjør om nettene når jeg sover. Gruer meg til neste sprøyte,men det er jo ikke en kamp hver dag som med pillene. 

Skrevet (endret)

Har sett på stemmene  hodet, og fra mitt ståsted ser det ut som disse har evner. Kjenner igjen endel ting, men de ble jo dårlig av det. Kan man bli psykotisk selv om man tar medisin? Vil jeg aldri tåle virkeligheten?

Så har jeg tatt 100 mg seroquel isteden for 50 mg. Var jo så redd. 

Endret av stjernestøv
Skrevet

Men hvis den er stukket feil virker den vel ikke? Klumpen er borte nå, det er første dagen i dag det ikke er vondt. 

Skrevet
7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men hvis den er stukket feil virker den vel ikke?

Jeg jobber ikke i helsevesenet, men jeg synes ikke din beskrivelse av det som skjedde da sprøyten ble satt, tyder på at medisinen ikke kom dit den skulle.  Det er verken uvanlig eller farlig å blø litt og / eller få en kul på stikkstedet etter en sprøyte.

Skrevet
3 timer siden, laban skrev:

Jeg jobber ikke i helsevesenet, men jeg synes ikke din beskrivelse av det som skjedde da sprøyten ble satt, tyder på at medisinen ikke kom dit den skulle.  Det er verken uvanlig eller farlig å blø litt og / eller få en kul på stikkstedet etter en sprøyte.

Det var ikke bare litt blod. Og trodde ap skulle hjelpe mot tankekjør. 

Skrevet

Blir jo verre av dette :( 

Skrevet

Tok 50 mg til seroquel og 10 mg vival, ingenting biter på meg. Har forsøkt å få kontakt med avdøde, men ingen respons...bortsett fra bilder i hodet da av steinansikter og min far som ligger og er veldig dårlig. Fikk jo sjokk her om dagen. fikk melding av min mor "Pappa lurer på hvordan det går med deg". Det er jo mot normalt! Hva faen skjer? Eldre folk tenker kanskje gjennom ting? Nei får trekke englekort. 

Skrevet
16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tok 50 mg til seroquel og 10 mg vival, ingenting biter på meg. Har forsøkt å få kontakt med avdøde, men ingen respons...bortsett fra bilder i hodet da av steinansikter og min far som ligger og er veldig dårlig. Fikk jo sjokk her om dagen. fikk melding av min mor "Pappa lurer på hvordan det går med deg". Det er jo mot normalt! Hva faen skjer? Eldre folk tenker kanskje gjennom ting? Nei får trekke englekort. 

Tror ikke du blir spesielt mye bedre å ha drive med disse åndegreiene. Kutt ut det, og se heller en film.

Anonymkode: 5e2f8...6b9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du blir spesielt mye bedre å ha drive med disse åndegreiene. Kutt ut det, og se heller en film.

Anonymkode: 5e2f8...6b9

Ja, kan jo se en film. Men tenkte å prøve å legge meg å lese litt først. Bare ikke min far dør snart, det er nok aldri for sent å bry seg :) 

Gjest Liten40
Skrevet
7 timer siden, stjernestøv skrev:

Det var ikke bare litt blod. Og trodde ap skulle hjelpe mot tankekjør. 

Det er altfor tidlig å forvente full effekt, tror jeg. Du bygger gradevis opp lageret av medisin i kroppen. Når jeg tok zypadhera måtte jeg ta zyprexa ved siden av i starten.

Skrevet

Synd du ikke får svar på dette når du er så flink og tar denne medisinen! Prøv å ta det opp med psykiateren din. 

Anonymkode: d829c...7b8

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved bruk av Xeplion gir en vanligvis 150 mg første gang og 100 mg en uke senere. Dette for raskt å bygge opp serumkonsentrasjon. Deretter er det vanlig med 75-100 mg hver 4. uke.

Det vil vanligvis gå 2-3 uker før en i det hele tatt merker noen særlig effekt. Evaluering av behandlingen kan på en sikker måte først gjøres etter ca et halvt år.

Uansett hvilket AP en bruker, må en unngå en dag til dag-evaluering der en stadig gjør seg tanker om endring i medisineringen. Dag til dag-svingninger har ingenting med medisinen å gjøre, men med sykdommen, livsforhold og tilfeldigheter å gjøre.

Skrevet
3 timer siden, Liten40 skrev:

Det er altfor tidlig å forvente full effekt, tror jeg. Du bygger gradevis opp lageret av medisin i kroppen. Når jeg tok zypadhera måtte jeg ta zyprexa ved siden av i starten.

Å får bare fortsette med vival da. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synd du ikke får svar på dette når du er så flink og tar denne medisinen! Prøv å ta det opp med psykiateren din. 

Anonymkode: d829c...7b8

Han sa det skulle virke etter noen dager?

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ved bruk av Xeplion gir en vanligvis 150 mg første gang og 100 mg en uke senere. Dette for raskt å bygge opp serumkonsentrasjon. Deretter er det vanlig med 75-100 mg hver 4. uke.

Det vil vanligvis gå 2-3 uker før en i det hele tatt merker noen særlig effekt. Evaluering av behandlingen kan på en sikker måte først gjøres etter ca et halvt år.

Uansett hvilket AP en bruker, må en unngå en dag til dag-evaluering der en stadig gjør seg tanker om endring i medisineringen. Dag til dag-svingninger har ingenting med medisinen å gjøre, men med sykdommen, livsforhold og tilfeldigheter å gjøre.

Å herregud, ikke rart jeg ikke merker noe da. Får ikke håpe de evaluerer feil nå da og skrur opp dosen, skulle få 100 mg fast. 

Skrevet

Sønnen min sa i natt eg hadde blitt verre etter jeg begynte med xeplion, men ikke rart hvis det tar 2 til 3 uker. 

Skrevet

Meldte med sykepleieren, ja det kunne ta noen uker. Og han ville ikke ringe dagsenteret for meg for å spør om å bytte kontakt, og får å be om en annen sykepleier til å sette sprøytene. Det måtte jeg gjøre selv, litt av en jordisk hjelper. Hadde en hjelper fra dagsenteret før, hun visste ikke hva godt hun skulle gjøre for meg. Hjalp meg å ringe, hjalp å få meg innlagt osv. Vi var mye sammen, hun stripet håret mitt, vi gikk på cafe, gikk turer, kjørte til et annet dagsenteret en time unna som er bedre enn dette. Kunne melde henne døgnet rundt, Gud som jeg savner henne men hun er død. Prøvde å få kontakt med henne i natt, trenger henne. Hun gikk langt over sine grense, hun var/er en engel. 

Skrevet

Men ringte til dagsenteret nå og snakka med ei jeg hadde før, hun kunne sette sprøyta på onsdag. Og skulle ta opp med ledelsen ang skifte av kontakt, hun sa kontakten min ville meg vel. Men hun vil ikke det, orker ikke ha henne. Da får jeg heller la være å ha noen kontakt der, kanskje gå tilbake til psykologen på dps siden sykepleieren er så motvillig til å hjelpe meg. Trodde det var derfor han var der, den telefonen kostet meg mye energi. Er helt gåen nå. 

Skrevet

Min avdøde hjelper, det var hun som ga meg mot til å ringe, hun er nok med meg noen ganger. Og i natt viste hun meg steinansikter, noe symbolsk? At folk er av stein kanskje? Ingenting inni. 

Skrevet
34 minutter siden, stjernestøv skrev:

Og han ville ikke ringe dagsenteret for meg for å spør om å bytte kontakt, og får å be om en annen sykepleier til å sette sprøytene. Det måtte jeg gjøre selv, litt av en jordisk hjelper.

14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Da får jeg heller la være å ha noen kontakt der, kanskje gå tilbake til psykologen på dps siden sykepleieren er så motvillig til å hjelpe meg. Trodde det var derfor han var der, den telefonen kostet meg mye energi.

Ikke legg altfor mye i at han syntes du kunne ta den telefonen selv.  Jeg vet ikke hvordan arbeidsfordelingen er organisert i dette apparatet, men det kan tenkes at han ikke vil det skal virke som om han instruerer dagsenteret på et detaljnivå han ikke har noe med.  Det kan også tenkes at han ikke skjønner bæret av hvorfor det betyr så mye om den ene eller den andre setter en sprøyte (eller hvorfor du kan si det til ham, men ikke til dem), han er jo mann ;)  Det betyr ikke at han er generelt motvillig til å hjelpe deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...