Gå til innhold

hva i all verden er det som skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen

Jeg har en kusine som jeg er bekymret for. Hun går til ukentlige samtaler hos en psykolog. Og har i de siste månedene snakket veldig mye om hun finnes, om vi finnes, om hun er ekte menneske etc. Hun forteller også om stemmer i hodet som forteller henne at hun skal gjøre ting, men for det meste ikke gjøre ting. Stort sett gjør hun ikke som de sier, men hun har ved en anledning kuttet/skjært seg fordi de sa at huden hennes hadde flyttet på seg og hun skulle flytte den tilbake. Hun forteller også om dyr som kryper på henne. Noen ganger når hun har disse opplevelsene blir hun veldig redd og urolig. Hun har ikke klart å følge opp jobb og NAV og leiligheten er helt vanvittig rotete (hun har aldri vært et ordensmenneske, men nå tar hun ikke lenger oppvasken og går ikke ut med søppel). Det er fryktelig å stå å se på dette og vi blir veldig urolige for henne.

det jeg lurer på er:

1) Dette kan da på ingen måte være normalt, men det er ingen som på noen måte kan/vil fortelle oss hva det er. Hverken hun eller meg (jeg er hennes hovedpårørende). Men noe må de jo tenke, hun får medisiner (Abilify 10 mg + Seroquel 50 mg) og hun er henvist til en innleggelse som hun heller nølende takket ja til. Kan det være en psykose?

2) Disse opplevelse med dyr som kryper kommer i perioder. Innimellom de er hun relativt upåfallende, hvis man ser bort ifra at hun ikke tror hun er menneske og at hun har stemmer i hodet. Er dette vanlig, eller burde hun være forvirret hele tiden?

3) Hva kan jeg som pårørende gjøre? Blir så oppgitt over dette systemet og kjenner meg ganske utilstrekkelig.

takk

Anonymkode: 1d5d5...5c7

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er helt sikkert en psykose. Det er overveiende sannsynlig at dette er den sykdommen som kalles schizofreni.

Det er vanlig at tilstanden svinger en del og at en er mer og mindre "utenfor" virkeligheten.

Som pårørende må du be om å få snakke med hennes behandler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...