Gå til innhold

Min mann handler masse, fordi det er billig, ikke fordi han trenger det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er litt frustrert over min mann, og ønsker å forstå han.

Han tjener bra, og er økonomisk av seg. Likevel så har han en tendens til å handle ting som han finner rimelig fordi det er "kjekt å ha". Han handler ikke fordi han nødvendigvis trenger dette, men itilfelle han vil komme til å trenge det. Han har problemer med å kaste f.eks klær som er ødelagt, og ønsker ofte ikke å erstatte dette.

Jeg ser litt likhetstrekk med hans far som har en kjeller fullt med gamle ting som ikke er i bruk, og som ikke kastes. 

Jeg forstår ikke min manns rasjonelle tankegang på alt han kjøper/holder fast på. Heldigvis har vi mye oppbevaringsplass, så jeg slipper å se alt, men det går jo utover resten av familien som ikke får så mye oppbevaringsplass.

Kan nevne at min mann og har en form for angst - at det skal begynne å brenne, og bruker ca. 10 min hver kveld på å sjekke om alle stikkkontakter/ovner o.l. er skrudd av før han kan legge seg. Jeg må alltid dobbeltsjekke dette før vi kan legge oss. 

Har du noen råd hvordan jeg kan gå fram? Få han til å innse at han ikke trenger alle disse tingene? Takk! 

Anonymkode: 065af...a2e

Skrevet

Har lest noe om at "hoarding" (på utilstrekkelig norsk: samle) handler om det psykologiske fenomenet tvang. Noen kaster vel ikke brukt hermetikk engang - så du får passe på, før dette tar helt overhånd. Neida, men det kan være en psykisk lidelse, og det med å sjekke stikkontakter etc. er også noe som har med tvang å gjøre.

Skrotnisse. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...