Gå til innhold

Følelsesmessig flat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei.

Det er Cipralex og Seroxat som primært har denne potensielle bivirkningen. 

Fontex i mindre grad

Zoloft i enda litt mindre grad

Remeron, Tolvon og Aurorix og Brintellix i omtrent ingen grad.

Wellbutrin øker følelser.

Jeg har aldri blitt følelsesløs av psykofarmaka. Jeg ble det imidlertid litt i perioder av angsten. Og depresjon gjør også det. Men når man har det jævlig, er det igrunn like greit å ikke føle så mye :-)

Skrevet

Jeg merket godt at jeg byttet fra cipralex til brintellix. Er mye mindre flat nå. Det er godt og ikke være så flat følelsesmessig.

Skrevet
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei.

Det er Cipralex og Seroxat som primært har denne potensielle bivirkningen. 

Fontex i mindre grad

Zoloft i enda litt mindre grad

Remeron, Tolvon og Aurorix og Brintellix i omtrent ingen grad.

Wellbutrin øker følelser.

Jeg har aldri blitt følelsesløs av psykofarmaka. Jeg ble det imidlertid litt i perioder av angsten. Og depresjon gjør også det. Men når man har det jævlig, er det igrunn like greit å ikke føle så mye :-)

Jeg har brukt Sarotex og Cipralex, av Cipralex ble jeg følelsesløs. Nå bruker jeg 150 mg Efexor og den blir jeg også følelsesløs av.

Det er greit å ikke føle noe en periode, men nå føles det som om jeg ikke lever, men bare er.

Skrevet
1 minutt siden, emilie321 skrev:

Jeg merket godt at jeg byttet fra cipralex til brintellix. Er mye mindre flat nå. Det er godt og ikke være så flat følelsesmessig.

Var i en begravelse for noen uker siden og for første gang i mitt liv så var jeg ikke trist i en begravelse, det føltes veldig unormalt og rart ut. Har blitt anbefalt å fortsette med Efexor noen måneder til.

Skrevet

Jeg glemte Efexor her. Den kan også gi følelsesløshet.

Jo mer "ren" i virkningen og potent serotoninreopptakshemning en medisin er/har, jo oftere kommer denne bivirkningen.

Det finnes en rekke mulige løsninger på problemet:

- Du kan legge på Wellbutrin.

- Du kan legge til Remeron eller Tolvon i ganske høy dose, som hindrer spesifikt denne serotonineffekten (men forsterker de gunstige effektene - ulempen er apetitt). 

- Du kan bytte SSRI til Zoloft, eller Brintellix.

- Du kan ta Fluanxol i veldig veldig lav dose (1-2 mg)

Alt selvsagt i samråd med lege!!!

Skrevet
12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg glemte Efexor her. Den kan også gi følelsesløshet.

Jo mer "ren" i virkningen og potent serotoninreopptakshemning en medisin er/har, jo oftere kommer denne bivirkningen.

Det finnes en rekke mulige løsninger på problemet:

- Du kan legge på Wellbutrin.

- Du kan legge til Remeron eller Tolvon i ganske høy dose, som hindrer spesifikt denne serotonineffekten (men forsterker de gunstige effektene - ulempen er apetitt). 

- Du kan bytte SSRI til Zoloft, eller Brintellix.

- Du kan ta Fluanxol i veldig veldig lav dose (1-2 mg)

Alt selvsagt i samråd med lege!!!

Har ikke helt lyst til å bytte medisin for jeg vet aldri hvordan bivirkninger jeg får. Med 150 mg Efexor har jeg noen bivirkninger jeg kan leve med som skjelving, nattsvetting og følelsesmessig flat. Var oppe i 225 mg Efexor men fikk en voldsom hodepine og sov lite så måtte tilbake til 150 mg.

Håper at jeg etter hvert kan få klar signal til å slutte, men har bare brukt Efexor i 5 måneder.

Skrevet

Min erfaring er at en blir følelsesmessig flat av AD. Jo høyere dosen er desto flatere blir man. AD legger et lokk på alt så en tilslutt blir en følelsesløs zombie uten interesser for noen ting. Så man blir alt annen enn FRISK av AD. Det er en skam at det er den eneste "hjelpen" det er å få. Skulle ønske jeg aldri hadde begynt med dritten, det er et helvete å forsøke slutte.

Skrevet

Jeg ble veldig følelsesmessig flat av cipralex. Som om jeg var fanget inne i meg selv , fikk nesten panikkfølese noen ganger fordi jeg ville ut og opptil overflaten liksom. Da jeg startet med brintellix ble jeg mye mer klar i tankene og føler mer. Nesten ubehagelig og litt vanskelig å plutselig føle igjen, økte angsten betraktelig og jeg savnet nesten å være likegyldig. Selv om jeg føler mer ved brintellix klarer jeg ikke å gråte og sexlysten sitter langt inne.   

Anonymkode: e376f...f05

Skrevet

Svaret på dette spørsmålet er basert på statistikk, det kan godt finnes unntak. Finnes sikkert noen som blir følelsesmessig flat av rødbeter og, hvem vet. En må bare prøve seg frem (selv om teorien gir pekepinn).

Skrevet
8 timer siden, slabbedask skrev:

Min erfaring er at en blir følelsesmessig flat av AD. Jo høyere dosen er desto flatere blir man. AD legger et lokk på alt så en tilslutt blir en følelsesløs zombie uten interesser for noen ting. Så man blir alt annen enn FRISK av AD. Det er en skam at det er den eneste "hjelpen" det er å få. Skulle ønske jeg aldri hadde begynt med dritten, det er et helvete å forsøke slutte.

Det var mitt eget ønske å starte opp igjen med AD. Når hode er fylt med ubrukelig tanker som kverner rundt og rundt til jeg føler at jeg nesten holder på å bli gal av det så gjør jeg alt for å slippe unna.

Tenker på AD som et hjelpemiddel, ikke noe jeg kommer til å bli frisk av. Går i terapi så jeg satser på at det vil gjøre meg enda litt friskere.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble veldig følelsesmessig flat av cipralex. Som om jeg var fanget inne i meg selv , fikk nesten panikkfølese noen ganger fordi jeg ville ut og opptil overflaten liksom. Da jeg startet med brintellix ble jeg mye mer klar i tankene og føler mer. Nesten ubehagelig og litt vanskelig å plutselig føle igjen, økte angsten betraktelig og jeg savnet nesten å være likegyldig. Selv om jeg føler mer ved brintellix klarer jeg ikke å gråte og sexlysten sitter langt inne.   

Anonymkode: e376f...f05

Tror det er over ett år siden sist jeg har grått og sexlysten har jeg ikke bruk for så den savner jeg ikke.

7 timer siden, Kanonføde skrev:

Svaret på dette spørsmålet er basert på statistikk, det kan godt finnes unntak. Finnes sikkert noen som blir følelsesmessig flat av rødbeter og, hvem vet. En må bare prøve seg frem (selv om teorien gir pekepinn).

Er ikke helt fan av den "prøve seg frem" metoden for man vet aldri hvilke bivirkninger man får. Nå har jeg noen bivirkninger jeg kan leve med en stund til så jeg får bare holde ut siden jeg har blitt anbefalt å fortsette med Efexor en stund til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...