Gå til innhold

Har vi fri vilje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet kommer opp innimellom. Jeg tror nok vi er mye med på å påvirke livet vårt med viljen. Men det er også mange andre ting som påvirker oss. Det verste jeg hører er når enkelte som er kommet igjennom noe vanskelig mener at de som ikke klarer det mangler nok vilje til å ta seg sammen.

Selv tror jeg ikke det er et enten eller svar på spørsmålet. Neste gang du mener at andre ikke tar seg nok sammen, så tenk på at vi er forskjellige, har forskjellige gener , livssituasjoner og ellers forskjellige utgangspunkt. Så ikke fordøm andre. Det er så mye vi ikke vet.

Jeg har vært borti litt og hørt endelig nå som gjør dette spørsmålet aktuelt. Slike enkle slengbemerkninger gjør alt bare enda vanskeligere.

Anonymkode: 0301c...84c

innlagtonline
Skrevet

Nei fri vilje har jeg ingen tro på. Men jeg ville gjort andre valg her i livet dersom ting hadde vært anderledes både indre og ytre ting. 

Grunnen til at folk snakker om fri vilje, det ser en jo mye på dette forumet også for eksempel, du må ta kloke valg jobbe med deg selv etc, og det fører faktisk til en endring hos folk, det "virker", fordi når du sier det så endres omgivelsene slik at du vet at dersom du ikke gjør x y z som du fikk beskjed om, så er det din egen feil at du ikke lykkes, og folk er livredde for å få en negativ merkelapp og skyld og skam følelser, så det "virker", "viljen" endrer seg på bakgrunn av slike opplysninger (hvor mye varierer av hvor stor frykt en har for å ikke passe inn og hvor mye skam følelser en har potensiale for å få) men det er ikke fritt, det er betinget i endring i omgivelsene ytre og indre som endrer viljen

Og det er jo åpenbart at dette er ekstremt tvilsomt etisk sett, og forstår at du reagerer negativt på slik, men ting er vel bare slik at en har begrenset med virkemidler i verktøykassa og dette er det mest effektive virkemidlet, det er synd men slik er det sosiale samspillet mellom mennesker. En er livredd for å ikke passe inn og få skyld og skam føelser, bli utstøtt, derfor blir en dratt mot å forsøke å gjøre det som en blir fortalt en skal gjøre. det er positive aspekter med det (en kan jo se hva menneskeheten har "oppnådd" med denne strategien) men det kan jo også få folk til å føle at hele greia med det sosiale samspillet er en vits, veldig falskt og ondt og meningsløst

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette spørsmålet kommer opp innimellom. Jeg tror nok vi er mye med på å påvirke livet vårt med viljen. Men det er også mange andre ting som påvirker oss. Det verste jeg hører er når enkelte som er kommet igjennom noe vanskelig mener at de som ikke klarer det mangler nok vilje til å ta seg sammen.

Selv tror jeg ikke det er et enten eller svar på spørsmålet. Neste gang du mener at andre ikke tar seg nok sammen, så tenk på at vi er forskjellige, har forskjellige gener , livssituasjoner og ellers forskjellige utgangspunkt. Så ikke fordøm andre. Det er så mye vi ikke vet.

Jeg har vært borti litt og hørt endelig nå som gjør dette spørsmålet aktuelt. Slike enkle slengbemerkninger gjør alt bare enda vanskeligere.

Anonymkode: 0301c...84c

Vi har jo fri vilje til å gjøre våre valg, men noen ganger føler jeg det ikke finnes valg. Jeg bare er som jeg er, vil ikke være som jeg er. Men har vanskeligheter med å gjøre noe med det. Har fått mange velmenende råd her inne, men jeg klarer ikke. Hodet og kroppen samarbeider ikke, føler meg paralysert. Ingen forstår det, det er en tilstand jeg ikke klarer å komme ut av. 

Skrevet

Er vel noe fra "gammelt av" det å tenke at siden vi kke har fri vilje så kan man ikke laste eller berømme noen for noe. Men det er jo såklart to helt urelaterte tema; jeg antar det ligger i programmeringen å tildele andre ansvar slik at man kan kritisere eller rose basert på det, selv om utfallet av alt uansett er en del av programmet - vi bare har ikke evnen til å forutsi det selv. En annen del av programmet er vel å tro at mennesket er noe unikt med evnen til å bryte årsak-virkning egemskapen vårs univers har, og de som tilldeles en slik tro går det sikkert bedre med her i livet. :)

Skrevet

Litt på siden, men når folk sier til meg "du velger selv om du vil tro på Jesus", da får jeg spader. Akkurat som om slike ting er valg. Enten så tror man eller så tror man ikke. Valg finnes, men det er ikke slik att alle kan velge alt. Vi er det vi er, gener, symptomer, preferanser, arv miljø, osv.

Vi kan velge å stemme ved valg, det er ett valg vi har. Men vi har mindre påvirkning enn man skulle tro.

Vi har begrensede valg, og begrenset inflytelse i våre egne liv. Men men..

Anonymkode: cfa69...43f

Skrevet

Tror at når man snakker om å "velge" å tro på Jesus, så mener man egentlig at man velger "dyrkingen" i form av bønn, kirke etc, og det at man sier til andre at man tror på Jesus. Såklart man ikke kan velge hva man tror på, det er jo helt absurd. Da skulle jeg jammen valgt å tro på mange fine ting, som f.eks. at ingen har noe imot meg. Blir akkurat like urealistisk.

Skrevet
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Tror at når man snakker om å "velge" å tro på Jesus, så mener man egentlig at man velger "dyrkingen" i form av bønn, kirke etc, og det at man sier til andre at man tror på Jesus. Såklart man ikke kan velge hva man tror på, det er jo helt absurd. Da skulle jeg jammen valgt å tro på mange fine ting, som f.eks. at ingen har noe imot meg. Blir akkurat like urealistisk.

Er det så at jeg ikke kan velge at jeg skal stå opp kl 07 i morgen? 

Bare noe jeg lurte på.

Anonymkode: 6e333...fb1

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det så at jeg ikke kan velge at jeg skal stå opp kl 07 i morgen? 

Bare noe jeg lurte på.

Det høres forlokkende ut. Ikke det å stå opp, men det å sitte på krakken resten av dagen.

Skrevet
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Det høres forlokkende ut. Ikke det å stå opp, men det å sitte på krakken resten av dagen.

Krakken?

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Krakken?

123361_1.jpg

Skrevet

Jo takk, jeg vet hva en krakk er, men hvilken relevans har det i denne diskusjonen?

Skrevet
14 minutes ago, AnonymBruker said:

Jo takk, jeg vet hva en krakk er, men hvilken relevans har det i denne diskusjonen?

Du som begynte å snakke om å stå opp, vel.

Skrevet
3 minutter siden, Kanonføde skrev:

Du som begynte å snakke om å stå opp, vel.

Bilderesultat for how funny meme

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...