Gå til innhold

NHD - nedtrapping av cipralex. Veldig dårlig fysisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg skal trappe ned cipralex og bytte til en annen antidepressiva da en blodprøve avslørte at den ikke har særlig virkning på meg. Jeg går på 30mg. Jeg må bytte type, som passer bedre. Det er såvidt snakket om brintellix, men de måtte undersøke litt mer. Problemet mitt er som følger: 

Jeg har tatt cipralex i mange år. Aldri tatt serum, men når det først ble tatt, forstod de at dette ikke fungerte så bra som den kunne gjort. Lav serumkonsentrasjon, førte til genprøve som igjen førte til at cipralex ikke er medisinen for meg. 

Men nå kommer problemer. Jeg blir utrolig dårlig fysisk når jeg skal trappe ned. Jeg har prøvd før, men da med 10mg om gangen. Prøvde ikke lenge. Og hvis jeg har glemt å ta den på morgenen, blir jeg dårlig allerede sent på formiddagen. 

Nå skal jeg prøve å trappe ned til 25mg og startet i dag. Det er ettermiddag og nå kjenner jeg det samme. Det er vanskelig å forklare men jeg føler meg "susen" i hodet, bomull i hodet og generelt dårlig fysisk. Hvordan i alle dager skal dette gå? Går vel ikke an å redusere med mindre enn 5mg om gangen? Jeg har ikke fått videre plan for hvor fort/sakte det skal trappes ned. Jeg kjenner jeg er litt småbekymret for at kroppen har gjort seg avhengig av denne medisinen. Hvorfor i alle dager reagerer jeg så sterkt på dette? 

Hva kan jeg gjøre? Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 80c4c...980

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville ha gått direkte fra 30 Cipralex til 20 Cipralex + 10 Brintellix. Så ville jeg tatt det derifra. Antar at det blir mye lettere da.

Dessuten ville jeg innstilt meg på noen dager med ubehag uten å hause opp det som et stor problem for meg selv. Ubehag er kun ubehag. Det er ikke farlig.

Skrevet

Tusen takk for svar. 

Er det slik at cipralex og brintellix er innenfor samme gruppe medisin og derfor en kan gjøre det? Jeg har en genmutasjon på begge genkopiene til serotonintransportøren som viser kort/kort (eller hva det heter). 

Jeg er klar for litt ubehag. 

Anonymkode: 80c4c...980

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...