Gå til innhold

NHD eller andre: Fysiske smerter ved psykisk lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt mye smerteproblemer i mange år. Alle symptomer på fibromyalgi i følg lege. Vært betydelig mer plager de siste årene da jeg har vært svært psykisk plaget. Smerter i hele kroppen, parestesier, klump i halsen, svakhet og nummenhet i hender og føtter, utmattet osv. Er nå inne i en litt dårlig psykisk fase og betraktelig verre fysisk. Er det noen innpå her som har fibromyalgi?. Hvordan vet man at smertene ikke bare  er en del av  psykiske plager?. Hva bruker dere mot disse smertene?. Føler smerteproblemene ikke blir tatt på alvor av hverken lege eller psykiater.. Er sliten av å ha vondt og ikke klare enkelt husarbeid.... men så blir det litt bedre noen dager..... litt forvirrende dette. I dag gjør det veldig vondt i kroppen bare å bruke fingrene til å skive dette.

Anonymkode: cc7a0...6fd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt mye smerteproblemer i mange år. Alle symptomer på fibromyalgi i følg lege. Vært betydelig mer plager de siste årene da jeg har vært svært psykisk plaget. Smerter i hele kroppen, parestesier, klump i halsen, svakhet og nummenhet i hender og føtter, utmattet osv. Er nå inne i en litt dårlig psykisk fase og betraktelig verre fysisk. Er det noen innpå her som har fibromyalgi?. Hvordan vet man at smertene ikke bare  er en del av  psykiske plager?. Hva bruker dere mot disse smertene?. Føler smerteproblemene ikke blir tatt på alvor av hverken lege eller psykiater.. Er sliten av å ha vondt og ikke klare enkelt husarbeid.... men så blir det litt bedre noen dager..... litt forvirrende dette. I dag gjør det veldig vondt i kroppen bare å bruke fingrene til å skive dette.

Tror det er vanlig når man sliter psykisk, det sa sykepleieren. Jeg har trodd jeg har vært døden nær, har hatt så vondt overalt. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva skulle psykiateren/legen gjort eller ikke gjort, sagt eller ikke sagt for at du skulle føle at de tok deg og smertene dine på alvor?

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hva skulle psykiateren/legen gjort eller ikke gjort, sagt eller ikke sagt for at du skulle føle at de tok deg og smertene dine på alvor?

Kanskje skulle jeg ønske at legen undersøkte meg skikkelig og ikke automatisk regne det som psykisk. Psykiateren hører ikke etter når jeg nevner det. Han bare avbryter meg med å forklare at det er naturlig med smerter ved en så belastende psykisk situasjon jeg har hatt over lang tid. Kanskje ikke så viktig å få en fysisk diagnose. Hadde litt bedring av parestesier og nummenhet  av cipralex men fremdeles mye smerter. Verre igjen nå med brintellix. Kanskje alt blir bedre når psyken blir bedre? Ungene og mannen min blir litt frustrert når mor alltid går rundt og har det vondt..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du mener at du ikke er bra nok somatisk undersøkt, må du ta dette opp med fastlegen din. Da må denne enten sørge for at slike undersøkelser blir gjort, eller forklare deg hvorfor det ikke skal gjøres/ ikke har noen hensikt.

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis du mener at du ikke er bra nok somatisk undersøkt, må du ta dette opp med fastlegen din. Da må denne enten sørge for at slike undersøkelser blir gjort, eller forklare deg hvorfor det ikke skal gjøres/ ikke har noen hensikt.

I Levanger tok fysioterapeuten meg på alvor, sa jeg burde vært på en smerteklinikk. Her driter de i det, må bare ha vondt. 

Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

OK. Så en psykiater bli feil å spørre om fysiske plager i forhold til psykisk lidelse?. Det er liksom ikke deres område?. Vet ikke alltid hav som er legen sitt felt oghva som er psykiateren sitt felt. :).Tenker kanskje en eller annen form for psykofarmaka kunne hjelpe også på smertene?. Skal bestille en egen time hos fastlegen der jeg bare tar opp dette. 

Skrevet

Skriver mye feil i dag. Gjør vondt å skrive...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Så en psykiater bli feil å spørre om fysiske plager i forhold til psykisk lidelse?. Det er liksom ikke deres område?. Vet ikke alltid hav som er legen sitt felt oghva som er psykiateren sitt felt. :).Tenker kanskje en eller annen form for psykofarmaka kunne hjelpe også på smertene?. Skal bestille en egen time hos fastlegen der jeg bare tar opp dette. 

Det burde være et samarbeid om helsen til pasienten, fastlege + behandler, men det er det dessverre ikke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...