Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de fleste mennesker skapt slik at de automatisk driver med selvsensur?

Jeg kjenner det irriterer meg at jeg ubevisst driver med selvsensur i terapien. For å unngå selvsensur så må jeg planlegge i detalj hva jeg skal si, men det er ikke alltid like enkelt. Kommer det opp saker i terapien jeg ikke har tenkt over så "pynter" jeg gjerne litt på det, eller unnlater detaljer når jeg snakker med terapeuten min om det. Når jeg er ferdig med timen så tenker jeg over det jeg har sagt og finner ut at jeg egentlig burde fortalt det på en helt annen måte for å få frem hele sannheten. Kunne jo tatt tråden opp igjen neste time for å fortelle hvordan det virkelig er nå som jeg har fått tenkt over saken, men føler det blir feil å rette på noe jeg allerede har sagt og føler meg ikke ærlig.

Vurderer nå å ta opp denne problemstillingen med min terapeut for å se om vi kan finne en løsning på dette.

Noen tips og råd om hvordan dette kan løses?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette må du absolutt ta opp med terapeuten. Du kan jo ikke få noen fremgang i en slik "skinnterapi".

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dette må du absolutt ta opp med terapeuten. Du kan jo ikke få noen fremgang i en slik "skinnterapi".

Jeg har faktisk hatt fremgang. Det er ikke slik at jeg ikke har fortalt om noe, terapeuten min vet at jeg har blitt seksuelt misbrukt, selvmordstanker/planer, raseri, depresjon osv. Det jeg ikke har fortalt om er sånn ting som vill bilkjøring, sex med flere ukjente. Dette går i perioder. Jeg har tidligere tenkt på dette som normalt, men nå vet jeg ikke lenger. Det har jo vært en del av livet mitt så lenge jeg kan huske. Har til og med ved et par anledninger når jeg var yngre truet noen med kniv.

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men må på en eller annen måte få tatt opp dette, men det er så vanskelig for jeg føler så stort skam rundt dette.

Har fått diagnosen PTSD, men de mistenker at det er noe mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...