Gå til innhold

Er det egoistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kanskje flytte tilbake til dit jeg kommer fra (40 mil). Mine barn er sgs voksne (18 pg 20). 

Mange er så opptatt av hva mine barn mener og har lyst til, og jeg har fått høre at jeg er egoistisk som ikke tar hensyn til mine barn som ikke vil flytte tilbake. Men de flytter jo uansett ut til høsten. 

Er det virkelig egoistisk, hva mener dere? 

Anonymkode: d4293...d86

Skrevet

Den dagen dine barn er utflyttet så synes jeg overhodet ikke det er egoistisk av deg å flytte. :) Jeg skal selv gjøre det samme og den som da kommer og påstår at jeg er egoistisk om jeg flytter 40 min unna med bil etter å ha pendlet til min kjære i da minst 14 år nettopp fordi jeg ikke ville at ungene skulle flyttes fra den andre foreldren, venner og skole - ja, den ber om å få seg en på trynet! 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kanskje flytte tilbake til dit jeg kommer fra (40 mil). Mine barn er sgs voksne (18 pg 20). 

Mange er så opptatt av hva mine barn mener og har lyst til, og jeg har fått høre at jeg er egoistisk som ikke tar hensyn til mine barn som ikke vil flytte tilbake. Men de flytter jo uansett ut til høsten. 

Er det virkelig egoistisk, hva mener dere? 

Dersom 18-åringen er ferdig med videregående skole og klar for utflytting og videre utdanning eller jobb, så synes jeg du må kunne flytte uten dårlig samvittighet. Dersom det ikke er tilfellet - og 18-åringen ikke ønsker å flytte - så synes jeg nok det er rimelig å vente inntil hun er klar for utflytting.

Skrevet

Jeg synes at du bør drøye flyttingen til begge to er ferdige med videregående og at de da evt kan bli igjen på det stedet der dere bor nå uten å måtte flytte med deg. Når de er ferdige med vgs og klar for jobb eller studier, er du "fri" og kan flytte med god samvittighet.

Skrevet

Takk for svar og at dere er ærlige. Dette støtter bare mine følelser at flytting er feil og egoistisk av meg, så jeg klarer ikke å gjøre det selv om barna sier at vi ikke skal tenke på dem. Da er det egentlig ikke noe mere å tenke på. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har fått høre at jeg er egoistisk som ikke tar hensyn til mine barn som ikke vil flytte tilbake.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg klarer ikke å gjøre det selv om barna sier at vi ikke skal tenke på dem.  Da er det egentlig ikke noe mere å tenke på. 

Alle har svart ut fra at barna var motstandere av flyttingen.  Hvis de egentlig ikke bryr seg, blir det jo noe annet. 

Du kan jo fortsatt planlegge flytting, selv om du evt. tar hensyn til våre kommentarer (noe du jo slett ikke er nødt til), du må bare vente til den yngste er ferdig med vgs?

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar og at dere er ærlige. Dette støtter bare mine følelser at flytting er feil og egoistisk av meg, så jeg klarer ikke å gjøre det selv om barna sier at vi ikke skal tenke på dem. Da er det egentlig ikke noe mere å tenke på. 

Det er ikke så lett å forstå hva du mener her. Du har jo ikke sagt noe om hvor barna er i utdanningsløpet, det er jo relevant for svarene. 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skjønner jeg ikke hva du mener - hadde du tenkt å flytte NÅ, når den yngste tydeligvis har igjen noen mnd på vgs? Du kan vel vente til sommeren evt. tidlighøsten til ungene har flyttet ut?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er svært viktig at du ikke lar dine flytteplaner avgjøres via ulike former for "meningsmålinger" på dol. Sannsynligvis finnes det momenter som trekker i begge retninger, og når du presenterer oss for ett argument av gangen kan du ikke vektlegge våre oppfatninger noe særlig.

Når det gjelder den yngste som muligens ikke er ferdig med vgs før om tidligst halvannet år (?), så synes jeg dere som foreldre sammen med henne må gjøre en vurdering av hva som vil være en ok avslutning for henne av vgs. Vil det være greit å flytte til et annet sted å begynne på ny skole, ønsker hun å bli boende der dere er nå og er i såfall hybel aktuelt - eller bør dere av hensyn til stabilitet i hennes skolegang utsette flyttingen ett år?

Skrevet

Er vel kanskje ikke så mye et spørsmål om egoisme eller ikke. Jeg bor selv en annen plass enn jeg vokste opp. Noen ganger snakker min mann og jeg om hvordan det hadde vært å flytte tilbake. Tror ikke noen kan klandre dere for å ønske det hvis man feks ikke trives der man bor. Men uansett egoisme eller ikke  må du  vurdere konsekvensene av dette. En familie er en familie for alltid selv om barna blir voksne. Ungdommer trenger også foreldre selv om de  kan utrykke noe annet. Dere må snakke skikkelig om dette. Ikke bruk " nå er dere voksne og må klare dere selv" kortet. De kan faktisk føle seg avvist... Lytt til ungdommene og forklar saklig hvorfor dere ønsker å flytte. Finn ut måter dere likevel kan ha kontakt på osv. Dessuten må man kanskje innse at kontakten blir mindre og at ungdommene kanskje stifter familie langt vekke  fra dere.  Men det kan skje uansett så... 

Dessuten er ungdommer veldig forskjellig. Bare du vet hvordan dette vil påvirke din familie. Mine fire ungdommer trenger meg enda ...

Anonymkode: a489c...146

Skrevet
11 timer siden, Lillemus skrev:

Den dagen dine barn er utflyttet så synes jeg overhodet ikke det er egoistisk av deg å flytte. :) Jeg skal selv gjøre det samme og den som da kommer og påstår at jeg er egoistisk om jeg flytter 40 min unna med bil etter å ha pendlet til min kjære i da minst 14 år nettopp fordi jeg ikke ville at ungene skulle flyttes fra den andre foreldren, venner og skole - ja, den ber om å få seg en på trynet! 

Litt forskjell på 40 min og 40 mil ;) Men ellers så er jeg enig med deg.

6 timer siden, frosken skrev:

Når det gjelder den yngste som muligens ikke er ferdig med vgs før om tidligst halvannet år (?), så synes jeg dere som foreldre sammen med henne må gjøre en vurdering av hva som vil være en ok avslutning for henne av vgs. Vil det være greit å flytte til et annet sted å begynne på ny skole, ønsker hun å bli boende der dere er nå og er i såfall hybel aktuelt - eller bør dere av hensyn til stabilitet i hennes skolegang utsette flyttingen ett år?

Det står at de flytter ut til høsten. Og den yngste kan godt være færdig med videregående til sommeren. Er man født sent på året og går yrkesfag er man ferdig på skolen når man er 17. Yngste her er 18.

Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:

Litt forskjell på 40 min og 40 mil ;) Men ellers så er jeg enig med deg.

Det står at de flytter ut til høsten. Og den yngste kan godt være færdig med videregående til sommeren. Er man født sent på året og går yrkesfag er man ferdig på skolen når man er 17. Yngste her er 18.

Så ikke den med 40 mil. :)

Min eldste er 18 og blir ferdig på vgs til våren også. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...