Gå til innhold

Modafinil

Anbefalte innlegg

Gjest Liten40
Skrevet

Noen som har erfaring med denne? Gis den til ADHD-folk? Og siden den ikke har dopamergin effekt gir den vel heller ikke psykose som bivirkning?

Skrevet

Den kan gis som behandling av adhd dersom andre medisiner mot adhd har hatt manglende effekt. Står ikke at psykose er en bivirkning så da antar jeg at det ikke er det, men om det er fordi den ikke har dopaminerg effekt vet jeg ikke.

http://legemiddelhandboka.no/Generelle/59344

Skrevet (endret)

Modafinil har dopaminerg effekt.

Den er blant annet en reopptakshemmer av dopamin. Men også en agonist til (stimulerer) noradrenerge reseptorer. 

Endret av issomethingwrong
Gjest Liten40
Skrevet
19 timer siden, issomethingwrong skrev:

Modafinil har dopaminerg effekt.

Den er blant annet en reopptakshemmer av dopamin. Men også en agonist til (stimulerer) noradrenerge reseptorer. 

Fra legemiddelhåndboka:
Egenskaper

Sentralstimulerende effekt via en ufullstendig kjent virkningsmekanisme, men synes forskjellig fra amfetamin/metylfenidat, spesielt har det liten eller ingen effekt på dopaminerg aktivitet. Økt våkenhet kan skyldes effekt på hypotalamiske områder som projiserer til frontallappene.

Gjest Liten40
Skrevet
21 timer siden, Trine skrev:

Den kan gis som behandling av adhd dersom andre medisiner mot adhd har hatt manglende effekt. Står ikke at psykose er en bivirkning så da antar jeg at det ikke er det, men om det er fordi den ikke har dopaminerg effekt vet jeg ikke.

http://legemiddelhandboka.no/Generelle/59344

Ha ha, bare jeg som er litt desperat. Tviler på at dette vil gis til meg. Bør vel først forsøke Strattera, men er så i tvil om det vil være til noe hjelp...

Skrevet
59 minutter siden, Liten40 skrev:

Ha ha, bare jeg som er litt desperat. Tviler på at dette vil gis til meg. Bør vel først forsøke Strattera, men er så i tvil om det vil være til noe hjelp...

Det er alltid tvil inntil man har forsøkt ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...