Gå til innhold

Hvordan kan du merke om en person har Aspergers?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det ikke mulig?

Anonymkode: a117a...b6c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Diagnoser/sykdommer er ikke noe enten/eller - det er et kontinuum. I praksis betyr det at det finnes meget uttalte sykdomstilfeller som er enkle å gjenkjenne. Jeg har diagnostisert både mani og Asperger på mindre enn et minutt.

På den annen side finnes det grensetilfeller mot det normale der en "aldri" blir helt sikker på om vedkommende fyller kriteriene for diagnose eller ikke.

Det er selvsagt enklere å gjenkjenne slikt for en som er utdannet og har lang erfaring med diagnostikk enn for en legperson.

Skrevet (endret)
På ‎06‎.‎02‎.‎2017 den 16.18, AnonymBruker skrev:

Eller er det ikke mulig?

Anonymkode: a117a...b6c

Vel, jeg tenker slik, ut fra mine erfaringer, at enten har man Asperger, eller så har man det ikke. På enkelte, da voksne vel og merke , kan det være vanskelig å se at personen har AS, ikke fordi de er i grensetilfelle, men at personligheten deres på en måte overskygger noe av de trekk som en med AS har. Også det at noen er såpass flinke til å tilpasse seg sosialt, at de ikke blir oppfattet med den diagnosen.  Derfor tror jeg også at det kan være vanskelig å diagnostisere  noen relativt fort. Min erfaring er at det er først og fremst en usynlig diagnose , som betyr at de ikke har noen merkbar synlige trekk, som skiller seg ut for folk flest  sånn umiddelbart. Men å være sammen med en med AS over tid, og med   god kunnskap  og erfaring om diagnosen,  kan en få en mistanke om at vedkomne har AS. Enkelt med diagnosen kan riktig nok være , eller føre seg på en spesiell måte som kan være nokså synlig for folk flest, men det er ikke typisk for alle. Her kan det også være andre diagnoser eller forstyrrelser som kan virke inn, ikke AS som sådan.

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...