Gå til innhold

NHD: et vanlig problem i terapi ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er faktisk litt lærerikt å sette seg ned å lese en tråd som man selv har startet. Hvor lett jeg feiltolker svar ut fra hva jeg føler ... jeg leste igjennom responsen på et spørsmål jeg stilte i går og ble forundret over hva som egentlig stod der. Hvordan jeg noen ganger blir såret over svar og andre ganger bare prater i vei uten egentlig å ha lest skikkelig det svaret jeg har fått. Lå våken i natt og grublet over et svar du hadde gitt, måtte ta ekstra beroligende ... så leste jeg svaret ditt i dag med nye øyne : det var entydig positivt ,forståelsesfullt og informativt. Dette ble en liten aha- opplevelse for meg. Tenk om jeg kunne ha gått tilbake og lest hva som ble sagt i de mange terapitimer jeg har hatt. Jeg tror kanskje jeg hadde blitt overrasket over hvordan min psyke og sårbarhet har påvirket min opplevelse av behandlingen og behandlere . Jeg må lære å lytte til hva som egentlig blir sagt og svare på det som egentlig blir spurt om. Tror kanskje at jeg egentlig ikke klarer å stole på at en behandler bare vil meg vel. Vet ikke hvorfor ..?

Er dette et vanlig problem i terapi  ?

Anonymkode: e1b96...1ae

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er dessverre ikke uvanlig i terapi.

Det fine er at slike aha-opplevelser ofte er starten på at en får gjort noe med slike vanskelige reaksjoner. Nå som du er oppmerksom på det, kan du ta det opp i terapien. Du kan også trene på å gå gjennom svar flere ganger og prøve ulike tolkninger av svarene før du reagerer. Lett er det ikke, men alt må ha en begynnelse, og det sies at godt begynt er halvt fullendt.

Jeg vil tro at det har en sammenheng med at ikke alle har vært hyggelige med deg gjennom oppveksten.

Lykke til :-)

Skrevet

Takk. Trenger et lykke til :). Rart hvor vanskelig det er å innrømme feil. Har kanskje tenkt at om jeg gjør en feil så er jeg helt feil.. Men det stemmer jo ikke ... Takk for gode råd. Skal ta det opp med min behandler.

Anonymkode: e1b96...1ae

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...