Gå til innhold

Frivillig innleggelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det rehabiliteringstilbud eller noe lignende for oss med psykisk sykdom, eller er frivillig innleggelse et alternativ? Jeg sliter med alt som skjer rundt meg og forventninger til meg, og klarer ikke å fungere i hverdagen. Jeg skulle ønske det var en plass jeg kunne vært i en uke eller noe, hvor jeg kunne kommet skikkelig igang med behandling, både medisinsk og kognitivt terapi (som er det som er aktuelt for meg akkurat nå). Hva skal til for å få til dette? Er det i det hele tatt mulig? Jeg har fått tilbud om å ringe døgnposten for en samtale om det skulle bli for mye for meg en kveld, men jeg tenker at noe mer langsiktig er bedre.. 

Skrevet

Lurer på det samme selv, har lett i flere år uten å finne noe annet enn akuttinnleggelser.

Anonymkode: 55fbe...693

Skrevet
1 time siden, YouKnowWho skrev:

Finnes det rehabiliteringstilbud eller noe lignende for oss med psykisk sykdom, eller er frivillig innleggelse et alternativ? Jeg sliter med alt som skjer rundt meg og forventninger til meg, og klarer ikke å fungere i hverdagen. Jeg skulle ønske det var en plass jeg kunne vært i en uke eller noe, hvor jeg kunne kommet skikkelig igang med behandling, både medisinsk og kognitivt terapi (som er det som er aktuelt for meg akkurat nå). Hva skal til for å få til dette? Er det i det hele tatt mulig? Jeg har fått tilbud om å ringe døgnposten for en samtale om det skulle bli for mye for meg en kveld, men jeg tenker at noe mer langsiktig er bedre.. 

Ja det går an å legge seg inn frivillig for å få hjelp, det har jeg gjort hver gang når de har sagt at jeg trenger det. Jaja ikke nå i det siste, men ellers hver gang. 

Skrevet
15 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det går an å legge seg inn frivillig for å få hjelp, det har jeg gjort hver gang når de har sagt at jeg trenger det. Jaja ikke nå i det siste, men ellers hver gang. 

Vet ikke hva som er din diagnose, men er man ikke suicidal, psykotisk eller lider av vrangforestllinger som finnes det lite.

Hvis det finnes steder for de med angst og depresjoner tar jeg gjerne imot tips.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva som er din diagnose, men er man ikke suicidal, psykotisk eller lider av vrangforestllinger som finnes det lite.

Hvis det finnes steder for de med angst og depresjoner tar jeg gjerne imot tips.

Det var folk med depresjon der jeg var. 

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det var folk med depresjon der jeg var. 

Hvor var dette?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor var dette?

DPS Valen, tror de tar inn alle slags folk. 

Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

DPS Valen, tror de tar inn alle slags folk. 

Ok, takker. Er tydeligvis veldig forskjell på DPS'ene. Bra noen får hjelp.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takker. Er tydeligvis veldig forskjell på DPS'ene. Bra noen får hjelp.

Ja. Men det varierte veldig mye hvor lenge folk fikk bli der. Husker en som skalv og så skikkelig dårlig ut, rusmisbruker. Han måtte reise hjem mot sin vilje for han var den friskeste der, da ble jeg forbanna. 

Endret av stjernestøv
Skrevet

Tilbudene varierer fra sted til sted. I min kommune er det noen brukerstyrte senger på DPS. Du må henvises av poliklinisk behandler eller fastlegen. Tror det er opp til fem døgn man kan være der. Så det er mer et sted å få seg en timeout når det blir litt mye. Det er et akutt-team som kan vurdere behov for innleggelse og hvor dette skal skje fra morgen til kl 23 om jeg ikke husker feil. Fastlegen eller legevakta må henvise dit. Før var det et tilbud man kunne oppsøke direkte. Dette er det dessverre slutt på. Det er også slutt på muligheten for å ha faste avlastningsopphol f.eks. 10 dager to ganger i året. Det hadde jeg stor nytte av, men nå er det jo veldig i vinden at innleggelse - det skal man for en hver pris helst unngå. Man er helt avhengig av hjelpere og behandlere som forstår hvilke behov man har og tar deg seriøst før du blir så dårlig at du blilr en fare for deg selv og andre.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes slike tilbud flere steder, men antar at innleggelse forutsetter at behandler anser det som noe som i vesentlig grad øker sannsynligheten for bedring i forhold til kun poliklinisk behandling.

Anonymkode: d6ba1...825

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...