Gå til innhold

NHD: Bipolar 1 og får ikke sove....

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hei!

Jeg er ganske stabil nå, men jeg svinger likevel litt opp og ned. Det får jeg bare akseptere. 

Den siste uken har jeg slitt med å få sove. Føler meg ikke hypoman, men bare lys våken. Legger jeg meg, har jeg tankekjør og uro i kroppen. Står jeg opp (det gjør jeg etter ca. 3 timer), blir jeg ikke trøtt. Har fått beskjed om at jeg skal ta sovemedisiner hvis dette skjer, da mine tidligere manier har startet med søvnproblemer. 

Jeg har prøvd disse medisinene for å få sove tidligere:

Imovane: begynner å hallusinere hver gang (ganske dramatisk). Får etter hvert sove, men vil helst unngå denne medisinen.
Vallergan: Ingen effekt. Prøvd forskjellige doser.
Melatonin: Ingen effekt. Prøvd forskjellige doser.
Quetiapin: Blir kjempetrøtt, men får ikke sove godt. Masse mareritt og panikkanfall pga. hjertebank og "lammelse" i svelget. 
Sobril: 25 mg har fungert veldig godt. - Men nå fungerer det ikke, av en eller annen grunn. 

Sobril har vært den beste sovemedisinen jeg har prøvd. Har kun brukt det i noen dager til en uke av gangen. Fått beskjed av legen om at jeg kan ta Sobril i inntil fjorten dager som sovemedisin. Nå lurer jeg på om jeg skal begynne med 50 mg Sobril for å få sove. Jeg har ikke blitt avhenging. Det er flere uker siden sist jeg tok det i et par dager, og nå har jeg også tatt det før leggetid i tre dager. Aner ikke hvorfor effekten er dårlig nå. Hva tenker du om å øke til 50 mg (det dumme er at da blir brettet fort tomt). Eller bør jeg gå til legen og spørre om å få prøve et annet legemiddel? I såfall hvilket? 

Takk for svar :) 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det beste er nok en kombinasjon av et AP og benzo (Sobril). Snakk med legen din i dag.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det beste er nok en kombinasjon av et AP og benzo (Sobril). Snakk med legen din i dag.

Har du noe forslag til AP? Legen min er ganske nyutdannet, og litt blank på sånne medisiner (h*n) innrømmer det selv. Har ikke psykiater (skulle gjerne hatt det), siden det er for mange pasienter på DPS. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter min mening er Zyprexa/olanzapin det desidert beste AP. Ulempen er at for mange får sterk matlyst. I dette tilfellet er det imidlertid snakk om korttidsbruk, så vekt er ikke et problem.

Be om Zyprexa. Dose? 10-15 mg.

Worrisome Plenty
Skrevet

Frankly Scarlet, jeg fikk også svelgeproblemer og angst av quentapin, nå tar jeg zyprexa, og den gir ikke sånne bivirkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...