Gå til innhold

Er du Bipolar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan takler dere kriser, som f.eks at det kommer en diger regning du ikke har penger til, eller at noen nære blir alvorlig syk? Eller at du mislykkes i noe som er viktig for deg? 

Og opplever du hukommelsessvikt rundt det som skjer mens reaksjonen pågår? Jeg sliter med minnet rundt noe spesielt. Jeg har gått fra kjæresten da hun ble syk, rotet med andre damer og jeg sliter med å huske hva jeg har sagt og gjort. Det eksen sier er noe helt annet enn det jeg husker, og det jeg føler. Det er som om jeg skulle laget meg en alternativ sannhet? Er det mulig? Eller lyver hun? 

Jeg har drukket noe, men ikke mye og jeg har gått på jobb, vært med venner osv. Har fungert greit ellers. 

Anonymkode: 6f9ff...6a5

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan takler dere kriser, som f.eks at det kommer en diger regning du ikke har penger til, eller at noen nære blir alvorlig syk? Eller at du mislykkes i noe som er viktig for deg? 

Og opplever du hukommelsessvikt rundt det som skjer mens reaksjonen pågår? Jeg sliter med minnet rundt noe spesielt. Jeg har gått fra kjæresten da hun ble syk, rotet med andre damer og jeg sliter med å huske hva jeg har sagt og gjort. Det eksen sier er noe helt annet enn det jeg husker, og det jeg føler. Det er som om jeg skulle laget meg en alternativ sannhet? Er det mulig? Eller lyver hun? 

Jeg har drukket noe, men ikke mye og jeg har gått på jobb, vært med venner osv. Har fungert greit ellers. 

Anonymkode: 6f9ff...6a5

Gpr nok lett inn i depressiv fase ved kriser. Ofte ser jeg ikke EN stor utløsende årsak, men flere mindre greier som nok til sammen blir for mye. Innser ikke at disse greiene er for mye, før søvnen blir trøblete.

Sliter med konsentrasjon og hukommelse, men tror ikke jeg husker ting helt annerledes enn andre. Bare at jeg ikke kommer på ting. Glemmer gjøremål,  hvor ting er, namn på ting og fenomener...

Eller... i noen depressive perioder: da kan jeg glemme at jeg faktisk også har hode perioder.  Jeg tror at  jeg i de gode periodene bare har lurt meg selv og andre  til å tro at jeg var frisk og normalt fungerende.

Og etter hypomani er gjerne ttivielle negative hendelser/omstendigheter  ute av minne. 

Skrevet

Jeg er en sensitiv person som nok er hakket lettere å vippe av pinnen enn mange andre mennesker. Økonomiproblemer er mest forbundet med angst for min del "HJELP hvordan i H skal jeg få betalt denne monsterregningen?!" Hvis sykdom i nær familie... Det ville gått hardtt inn på meg. Bipolar eller ikke. De er de viktigste personene i livet mitt. Å miste en som sto meg svært nær. Det har jeg opplevd. Hun sendte meg verdens mest livsglade SMS kvelden før hun helt fullstendig uventet døde. Alt var naturlig, men jeg tror det er noe av det absolutt verste jeg har opplevd. I kjølvannet av denne hendelsen, kom min bipolare lidelse helt fullstendig ut av kontroll. På godt og vondt. Symptomene ble så klare at jeg fikk riktig diagnose og ditto behandling. Men det dødsfallet... Jeg vil ikke oppleve noe lignende igjen, men samtidig vet jeg jo svært godt at man ikke ka ta noe for gitt. For alt jeg vet kan en av mine nære få hjerteinfarkt seinere i dag... Man må bare ta vare på det gode både mens man har det hos seg og med seg videre når man mister dets fysiske eksistens.

Så ja. Store kriser kan sette meg ut av vater, men ikke i samme grad som tidligere, da jeg ikke hadde riktig medisinering og feil diagnose.

Dette med ikke å huske ting. Jeg vil si jeg har opplevd det. Når jeg f.eks. har vært moden for innleggelse. Vel har jeg vært helt med på å gjøre det frivillig, jeg har selv sett behovet for det. Men i etterkant husker jeg ofte ikke selve omstendighetene rundt innleggelsen. Jeg kan ha problemer med å huske hva jeg f.eks. sa til vakthavende lege eller pleiepersonalet første dagen. Så der har jeg fått meg noen mer og mindre pinlige overraskelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...