Gå til innhold

NHD Ny utredning hos DPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Kan starte med å si at jeg er i 30-årene og kvinne. Har i flere runder vært hos DPS. Der har de gjort utredninger og funnet depresjon, angst og mulig hypoman episode. 

Når det gjelder bipolaritet, så er det aldri konstantert eller ordentlig utredet annet enn en kort test som ble gjort. 

Så ble satt på følgende medisiner: Lamictal, Wellbutrin og Seroquel for søvn. Disse har jeg stått på siden 2011, vet ikke om jeg synes medisinene har hjulpet i den grad jeg hadde håpet på. Har vel sagt at alt er ve og vel hos legen, men vet det er stor forskjell fra å grine for alt og ingenting, og å få til noe som helst pga. depresjon. 

Nå skal jeg altså i gang med en målrettet, forhåpentligvis, utredning for å rydde opp. Dette skal skje hos DPS.

Gjennom årene så har jeg tenkt mye på om det er bipolaritet eller ikke. Mange av symptomene stemmer når det gjelder bipolaritet,da gjerne mixede episoder. Min kusine skal utredes for bipolaritet. 

Det er også ADHD i familien min, to tanter har det, ene med ADD og andre med ADHD. Det er vel kanskje likheter mellom disse to, altså bipolaritet og ADHD? 

Kan det tenkes at man har begge to? 

Har også lest en del om BPD, emosjonellustabil personlighetsforstyrrelse- om jeg skjønner det riktig? Synes også symptomene der stemmer veldig godt. 

Det er vel kanskje likheter mellom Bipolaritet og BDP?

Videre så har jeg siste et og halv året levd med vold, på flere plan, og det var vel det som startet det hele, altså å få henvisning for utredning. Mens jeg har levd med vold, så har jeg hatt symptomer på PTSD som har vært veldig klare da jeg levde under det. Sliter fortsatt med senvirkninger av det som har skjedd. Har ikke gått inn i kjernen enda, er redd for at da knekker jeg totalt sammen. 

Et riktig sammensurium av diagnoser som kan passe meg. Med det sagt, jeg trenger litt veiledning nå før jeg skal inn i en utredning hos DPS. Jeg er redd at jeg ikke skal klare å holde tungen "rett" i munn, fordi jeg har opplevd tidligere at behandlere har insistert på at det er depresjon og angst, mulig hypoman episode og ikke noe særlig annet. Rett og slett følt meg dum, fordi jeg har foreslått en del diagnoser som jeg skriver, som jeg føler kan stemme men aldri blitt gjort noe annet en korte tester (45 min. session) for bipolaritet. Angst og depresjon har fulgt meg i flere omganger. Tenker at det kanskje er viktig å skille på det jeg har levd med i mange år og det som som er et evt. resultat av det jeg har opplevd siste halv annet året?

Hvordan skal jeg gå frem? Det er satt av standard 20 timer. Der bør det foregå utredning av diagnose(r), symptomer som har fulgt meg gjennom flere år og evt behandling av symptomer på PTSD eller annet som er prekert knyttet til livssituasjon.

Utredningen er også viktig for om det burde vært gjort endringer i medisinering, videre behandling og dette blir grunnlag for en søknad om gradert ufør.

Ble et langt innlegg, men forhåpentligvis skjønner du frustrasjonen og føler meg litt rådvill fordi det er så oppheng i kun angst og depresjon. Føler det er litt latmannsdiagnoser fra DPS. Så jeg vil inn ditt litt forberedt. Ønsker å ta tak i livet mitt og legge noen rammer.

Håper på noen gode råd! :-)  

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forutsatt at utreder gjør dette korrekt; dvs bruker standardiserte utredningsverktøy og utreder bredt, skal ikke du gjøre annet enn å svare best mulig og ærlig på de spørsmål du får. Da skal diagnosene bli korrekte.

En del forenklet sagt så kan utredningen være todelt. Først en grovere screening på alle tenkelige (og utenkelige) lidelser. Deretter en nøyere gjennomgang på de lidelser hvor en på screeningen fikk en mistanke.

Ja, det er mulig å ha mange lidelser samtidig: BP, borderline/eupf, ADHD, PTSD osv. Ja, det er en del likheter mellom noen av disse, men det er mulig å skille dem. F.eks. forekommer BP og ADHD sammen. BP er typisk episodisk med lange gode perioder mellom. Det ser en ikke ved ADHD. Det samme gjelder BP og eupf. 

Akkurat som det kan føre til feil i diagnostikken dersom utreder er forutinntatt, kan det føre til de samme feil om pasienten er det og vinkler sine svar i en bestemt retning.

Når du skriver kort utredning for bipolaritet (45 minutter), synes jeg ikke det er så kort om det er gjort av en erfaren og kompetent utreder. Har en hatt depresjon minst og mani/hypomani, så ha en BP.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...