Gå til innhold

Av motgang blir vi sterk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et utrykk jeg ofte har hørt, som ikke alltid stemmer.

Jeg tenker at vi alle har hver vår strikk i forskjellig lengde. Når vi strekker den for langt slik at den ryker, må vi knytte den sammen igjen. Da blir strikken mindre.

Det er disse erfaringene jeg selv har. Motgang har gjort meg svakere. Ikke sterkere.

At vi trenger å strekke strikken, og har godt av litt motgang vil jeg tro. Men ikke når det går for langt.

Jeg er ikke den jeg engang var. Har lært at jeg må ta litt hensyn til meg selv også. Ønsker ikke å gå på en smell igjen,

Hva er andres erfaringer?

Anonymkode: 61f02...1a8

Skrevet

Har vært sammen med en som tenker som deg, det førte til at jeg gikk på en smell... 

Jeg har hatt mye motgang. Om det gjorde meg sterkere, vet jeg ikke - men det har gjort meg rausere, modigere og mer empatisk. 

Anonymkode: a0bbe...b9f

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at vi alle har hver vår strikk i forskjellig lengde. Når vi strekker den for langt slik at den ryker, må vi knytte den sammen igjen. Da blir strikken mindre.

Det er disse erfaringene jeg selv har. Motgang har gjort meg svakere. Ikke sterkere.

At vi trenger å strekke strikken, og har godt av litt motgang vil jeg tro. Men ikke når det går for langt.

Jeg er ikke den jeg engang var. Har lært at jeg må ta litt hensyn til meg selv også. Ønsker ikke å gå på en smell igjen,

Jeg ser på meg selv som en svak person etter mye motgang, på en måte har jeg gitt opp. Er lei av å kjempe. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært sammen med en som tenker som deg, det førte til at jeg gikk på en smell... 

Jeg har hatt mye motgang. Om det gjorde meg sterkere, vet jeg ikke - men det har gjort meg rausere, modigere og mer empatisk. 

Anonymkode: a0bbe...b9f

Tenkte han helt som meg, eller bare delvis av det jeg skrev?

Jeg skrev at jeg vil tro at vi trenger litt motgang og å strekke strikken. Men min erfaring er at det ikke bør gå for langt. Dette er noe som har kostet meg mye. Men vi er forskjellige.

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme erfaring som deg. Trodde at jeg skulle tåle mer etter mange år med mye utfordringer i tillegg til psykisk lidelse. Jeg var ganske overmodig og trodde at jeg kunne klare alt bare jeg tok meg sammen. Var nesten litt irritert på disse som bare gav opp . Men så skjedde det enda en ting som ble for mye for meg og " strikken røk". Senere da ting har roet seg litt i livet skulle man tro at  man tålte mer men slik ble det ikke. Min toleranse for stress og angst er mye lavere. Jeg blir fortere sliten osv. Men jeg har mer forståelse for andre og krever mindre av meg selv og de rundt meg. Jeg er ikke så redd  for å dø lenger og tar livet litt mer som det kommer. Kanskje jeg er sterkere på andre områder ? 

Anonymkode: 34c2f...869

Skrevet

Kanskje alder har noe å si? 

Anonymkode: fbc6e...b94

Skrevet

Litt motstand gjør deg mer herda. Mye motstand gjør det motsatte. I verste fall ufør. 

Anonymkode: 03f24...58d

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette stammer egentlig fra den tyske filosofen Friedrich Nietzsche som sa: "Det som ikke ødelegger meg, gjør meg sterkere" - engelsk: " What does not kill me, makes me stronger."

Her ser du at du får støtte på at det er en grense for hvor sterk motgang en kan tåle.

Skrevet
41 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dette stammer egentlig fra den tyske filosofen Friedrich Nietzsche som sa: "Det som ikke ødelegger meg, gjør meg sterkere" - engelsk: " What does not kill me, makes me stronger."

Her ser du at du får støtte på at det er en grense for hvor sterk motgang en kan tåle.

Er en sterk hvis en har måttet tålt - og tålt - masse motgang? Føler meg ikke alltid sterk, men jeg har overlevd masse motgang hele mitt liv..

Skrevet
57 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er nok mye sant i det.

Augusta Luise
Skrevet

Jeg har hatt et liv med motgang, men har nå klart å jobbe meg opp til å fungere normalt. Jeg føler meg veldig mye sterkere nå enn jeg noen sinne har vært, fordi jeg har lært hva jeg tåler og hva jeg må jobbe med, og jeg føler meg derfor i mye bedre stand til å møte livets motganger nettopp fordi jeg har møtt mye motstand tidligere og vet hvordan jeg takler det. Min personlige betraktning. :)

ObservingSnailReproduction
Skrevet

Adversity does not build character, it reveals it.

Augusta Luise
Skrevet
1 time siden, ObservingSnailReproduction skrev:

Adversity does not build character, it reveals it.

Den likte jeg.

ObservingSnailReproduction
Skrevet
1 hour ago, Augusta Luise said:

Den likte jeg.

- James Lane Allen 

Skrevet
15 timer siden, Augusta Luise skrev:

Jeg har hatt et liv med motgang, men har nå klart å jobbe meg opp til å fungere normalt. Jeg føler meg veldig mye sterkere nå enn jeg noen sinne har vært, fordi jeg har lært hva jeg tåler og hva jeg må jobbe med, og jeg føler meg derfor i mye bedre stand til å møte livets motganger nettopp fordi jeg har møtt mye motstand tidligere og vet hvordan jeg takler det. Min personlige betraktning. :)

Sånn er det med meg også. Men likevel så føler jeg meg ikke sterk. 

Skrevet

Takker for alle svar. De viser at vi er forskjellige og har forskjellige erfaringer. Det ligger mye i svaret fra NHD. Samtidig så trenger det ikke være enten eller. Vi kan bli ødelagt på enkelte områder og styrket på andre. Jeg forstår at flere har opplevd som meg å få mer forståelse for andre. Selv har jeg mye mer forståelse for de svake grupper, og ingen forståelse for de som tror de er så mye bedre enn andre.

En annen skriver her om redusert toleranse for angst og stress. Noe jeg også kan sette to streker under, og som har gitt meg store utfordringer i arbeidslivet. 

Selv om jeg ikke er den jeg var, og sliter mye psykisk, så har jeg dette ene livet som jeg prøver så godt jeg kan å gjøre det beste ut av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...