Gå til innhold

Medisinering ved paranoia

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei jeg lurer på hvilke medisiner som  er brukt ved paranoia, hvilke erfaringer har dere med medisin?

hvilken medisin foretrekkes ved behandling av dette.

hvordan opplevde du dette? Forandring, bivirkninger++

Takker for svar

Endret av Sunset90
Skrevet
12 minutter siden, Sunset90 skrev:

Hei jeg lurer på hvilke medisiner som  er brukt ved paranoia, hvilke erfaringer har dere med medisin?

Takker for svar

Det er vel ap det, da forsvinner paranoiaen. 

Jeg har masse erfaring med medisin, har hatt både ap og ad i flere omganger + benzo da. Nei man blir vel ikke helt seg selv, men Gudene vet hvem seg selv er. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her bruker en antipsykotika. Alle virker på paranoia. Virkningen er avhengig av dose.

Grovt sett velger en type etter hvor mye en ønsker sedasjon og angstdemping eller ikke.

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Det er vel ap det, da forsvinner paranoiaen. 

Jeg har masse erfaring med medisin, har hatt både ap og ad i flere omganger + benzo da. Nei man blir vel ikke helt seg selv, men Gudene vet hvem seg selv er. 

Ok, hvilke ap har du brukt?

Skrevet
1 minutt siden, Sunset90 skrev:

Ok, hvilke ap har du brukt?

Å det husker jeg ikke alle navnene på tror jeg,men nå tar jeg xeplion og seroquel. Husker det første jeg fikk da, melleril og det selger de ikke lenger. De jeg husker er zyprexa, truxal, solian, cicordinol, og trilafon. 

Skrevet (endret)
56 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Her bruker en antipsykotika. Alle virker på paranoia. Virkningen er avhengig av dose.

Grovt sett velger en type etter hvor mye en ønsker sedasjon og angstdemping eller ikke.

Hei, takk for svar NHD, idag bruker jeg kun escitalopram 20mg morgen, men jeg har vært hos behandling hos psykolog med slutt ved senhøst ifjord. 

Da ble det foreslått seroquel, men jeg takket nei på daværende tidspunkt. Kansje litt frykt for og prøve AP.

min diagnose er forøvrig blandet angst og depressiv lidelse,  men også ha nok paranoide trekk utalt av behandler til og ha diagnosen.

kansje bør AP prøves??

Endret av Sunset90
Skrevet (endret)
12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å det husker jeg ikke alle navnene på tror jeg,men nå tar jeg xeplion og seroquel. Husker det første jeg fikk da, melleril og det selger de ikke lenger. De jeg husker er zyprexa, truxal, solian, cicordinol, og trilafon. 

Oki, ser du har prøvd litt forskjellig, hva synes du om seroquel? Hva merker du. Bivirkninger?

Endret av Sunset90
Skrevet
Akkurat nå, Sunset90 skrev:

Oki, ser du har prøvd litt forskjellig, hva synes du om seroquel? Hva merker du.

Den tar jeg for å sove på, tar 100 mg nå. Får noen ganger mindre tankekjør men det er ikke alltid den virker, tror man må opp i høyere doser. Jeg liker seroquel, men tåler ikke høye doser av den. Merker ikke noen bivirkninger av den.

Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Den tar jeg for å sove på, tar 100 mg nå. Får noen ganger mindre tankekjør men det er ikke alltid den virker, tror man må opp i høyere doser. Jeg liker seroquel, men tåler ikke høye doser av den. Merker ikke noen bivirkninger av den.

Oki, har hørt om zyprexa, brukte du denne lenge eller?

Skrevet
6 minutter siden, Sunset90 skrev:

Det er så mange år siden at jeg husker ikke hvor lenge jeg brukte den eller hvordan den fungerte, men noe må ha gjort at jeg sluttet. 

Skrevet
13 minutter siden, Sunset90 skrev:

Har også tatt risperdal, zeldox og abilify. 

Worrisome Plenty
Skrevet

Av alle jeg har prøvd, er jeg mest fornøyd med zyprexa. Melleril var heller ikke værst, men den er avregistrert.

Nicklusheletida
Skrevet
4 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er så mange år siden at jeg husker ikke hvor lenge jeg brukte den eller hvordan den fungerte, men noe må ha gjort at jeg sluttet. 

Unnskyld for at jeg blander meg, men husker jeg feil ? Var ikke det den siste du brukte for ikke veldig lenge siden, før du fant ut at du ville slutte med alle medisiner? Er det min hukommelse som svikter ? :)

Skrevet
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Unnskyld for at jeg blander meg, men husker jeg feil ? Var ikke det den siste du brukte for ikke veldig lenge siden, før du fant ut at du ville slutte med alle medisiner? Er det min hukommelse som svikter ? :)

Nei det er mange år siden jeg tok zyprexa, det siste jeg tok av ap var latuda. 

Nicklusheletida
Skrevet
13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei det er mange år siden jeg tok zyprexa, det siste jeg tok av ap var latuda. 

Latuda var det det het ja . Glemsk jeg :-) 

Skrevet

Jeg har god erfaring med seroquel men blir veldig trøtt av den samtidig

Gjest Liten40
Skrevet
16 timer siden, Sunset90 skrev:

Takker for svar

Zyprexa best på kortidsbehandling, virker raskest og mest effektivt. Men man kan bli flat og tjukk ved langtid. Seroquel fin og litt oppkvikkende (humør), men kveldstrøttheten går ikke over (også noe med å svelge, hjertebank, nese, vekt). Solian fikk jeg angst av. Nå prøver jeg zeldox, ikke så effektiv, men fin ang mat. Men slitsom fordi den må taes med mat og to ganger i døgnet. Håper den skal virke også uten zyprexa som jeg tar nå ved siden av.

Skrevet
11 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Latuda var det det het ja . Glemsk jeg :-) 

Takk ilikemåte :-) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...