Gå til innhold

NHD: F.43.1 og F.62.0

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en uttalelse har min psykolog satt diagnosene

F.43.1 Posttraumatisk belastningsreaksjon og

F.62.0 Personlighetsendring etter katastrofeopplevelser 

på meg. Jeg er litt forvirret... Psykologen har alltid pratet om kompleks posttraumatisk stresslidelse, og når jeg googler F.43.1 er det PTSD som kommer opp. Er posttraumatisk belasningsreaksjon det samme som PTSD? F.62.0 har jeg aldri hørt om før. Hva slags diagnose er det?

Anonymkode: 63ff8...d3a

Skrevet

Den siste (F 62.0) brukes om k-ptsd fordi k-ptsd ikke er en offisiell diagnose enda. 

Anonymkode: 356c6...200

Skrevet

Har du anledning til å se på spørsmålet mitt, NHD? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

PTSD-diagnosen slik den finnes i dag, tar vanligvis utgangspunkt i at et voksent og psykisk friskt menneske blir utsatt for en katastrofal/livstruende hendelse som etterfølges av typiske symptomer som oppstår innen 6 mnd etter traumet. Slike typiske symptomer er flashbacks, mareritt, nummenhet, følelse av avflating, distansering fra andre mennesker, anhedoni og unngåelse av aktiviteter eller situasjoner som minner om hendelsen.

I diagnosemanualen står i siste avsnitt under F43.1: Den sene kroniske følgetilstanden etter store belastninger, dvs som fortsatt er til stede tiår etter den belastende livshendelsen, skal klassifiseres under F62.0.

Siden k-ptsd ikke finnes i ICD-10, blir gjerne F62.0 brukt i denne sammenheng.

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

PTSD-diagnosen slik den finnes i dag, tar vanligvis utgangspunkt i at et voksent og psykisk friskt menneske blir utsatt for en katastrofal/livstruende hendelse som etterfølges av typiske symptomer som oppstår innen 6 mnd etter traumet. Slike typiske symptomer er flashbacks, mareritt, nummenhet, følelse av avflating, distansering fra andre mennesker, anhedoni og unngåelse av aktiviteter eller situasjoner som minner om hendelsen.

I diagnosemanualen står i siste avsnitt under F43.1: Den sene kroniske følgetilstanden etter store belastninger, dvs som fortsatt er til stede tiår etter den belastende livshendelsen, skal klassifiseres under F62.0.

Siden k-ptsd ikke finnes i ICD-10, blir gjerne F62.0 brukt i denne sammenheng.

Takk for svar! Du svarer ikke spesifikt på det, men jeg oppfatter av svaret ditt at F43.1 Posttraumatisk belastningsreaksjon er det samme som PTSD. Er det riktig?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Du svarer ikke spesifikt på det, men jeg oppfatter av svaret ditt at F43.1 Posttraumatisk belastningsreaksjon er det samme som PTSD. Er det riktig?

Jeg skrev det samme om k-ptsd. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev det samme om k-ptsd. 

Vanlig kildekritikk tilsier at det betyr vesentlig mer å få svar fra en fagperson enn en annen bruker på et slikt spørsmål.

Anonymkode: fcf89...707

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok riktig. I den norske versjonen av ICD-10 heter det Posttraumatisk stresslidelse. 

I utarbeidelsen både av DSM-IV og ICD-10 valgte en i den engelske versjonen å bruke ordet disorder i stedet for disease. I den norske versjonen valgte en å bruke "lidelse" for "disorder".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...