Gå til innhold

Skinnkunnskap. - en projeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Synest noen mennesker gir seg ut for å være en del mer kunnskapsrike enn de egentlig er. Til å begynne med tror jeg virkelig at de er utrolig kunnskapsrike,  og jeg kan gjerne føle meg litt underlegen. Etterhvert ser jeg at de kan en del, men at det ogfå er en del hull i kunnskapen, Jeg tenker da at grunnen til at de først virker så veldig kunnskapsrike, ikke bare bunner i faktisk kunnskap på mange områder, men også mye i måten de legger fram sine "fakta" på. Gjelder både folk i RL og på nett.

Er dette en projeksjon? At jeg tenker det om noen andre?

Endret av Villanda
Skrevet

Jeg må si at jeg er så " dum" at jeg ikke helt forstår hva du mener med projeksjon i dette tilfellet.  Jeg tenker aldri at det er så viktig for meg å ha så mye kunnskap eller vite best. Det har ingen betydning for min selvfølelse. Men jeg deler gjerne mine erfaringer i livet og hva jeg har lært. Og for meg er det absolutt mest viktig å kunne være til hjelp enn å imponere med kunnskap. Etter mange år i jobb med mennesker og med livserfaring ser jeg mer enn noen gang at jeg mangler kunnskap. Det er så mange unntak fra reglene. Mener du at det er bare de med kunnskap om saker som burde uttale seg ?? 

Anonymkode: 8ae3f...b35

Skrevet

Nei, noen mennesker er "flinke" til å få andre til å tro at de er veldig kunnskapsrike, mens de i virkeligheten ikke kan så mye alikevel.

Skrevet

Er vel to ting her; hvor dypt kunnskapsnivået er på et felt, og hvor påståelig og/eller flink til å snakke/skrive man er. Det er ikke noe mer mystisk enn det.

Sånn er det.

Skrevet

Noen er "jack of all trades, but master of none"... det er ikke nødvendigvis negativt. Hvis man er Ph.D.-student får man veldig mye dybdekunnskap på et veldig avgrenset område, og det er etterspurt men det er som regel i arbeidslivet overflødig kunnskap. Mange yrker krever at man kan litt om alt, og at man ikke trenger mye dybde.

Noen er flinke til å ressonnere. Da kan man virke kunnskapsrik selv om man bare er intelligent (hvis det er logisk resonnering).

Det er mange ting, ja. Men noe spesielt knyttet til personlighetstrekk innen cluster B tror jeg ikke det er. En med narsissisme er veldig påståelig, og kan da virke til å ha mye høyere kunnskapsnivå enn en har, men påståelighet er ikke noe unikt for narsissister. Jeg vil hevde "skinnkunnskap" kommer av flere faktorer alle mer eller mindre har, som f.eks. påståelig/høy selvtillit, verbale ferdigheter, etc.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si at jeg er så " dum" at jeg ikke helt forstår hva du mener med projeksjon i dette tilfellet.  Jeg tenker aldri at det er så viktig for meg å ha så mye kunnskap eller vite best. Det har ingen betydning for min selvfølelse. Men jeg deler gjerne mine erfaringer i livet og hva jeg har lært. Og for meg er det absolutt mest viktig å kunne være til hjelp enn å imponere med kunnskap. Etter mange år i jobb med mennesker og med livserfaring ser jeg mer enn noen gang at jeg mangler kunnskap. Det er så mange unntak fra reglene. Mener du at det er bare de med kunnskap om saker som burde uttale seg ?? 

Med projeksjon mente jeg om det egentlig er slik jeg er selv. Slik jeg beskriver andre som påberoper seg uendelig med kunnskap. Om det egentlig er meg selv jeg beskriver. Om dette trekket ikke er hos de jeg mener det er hos likevel, men at jeg overfører det til andre fordi det er en del av meg som jeg ikke vil akseptere.

Så jeg lurte på om dette var meg, eller om jeg faktisk møter på andre med det trekket.

Nei, jeg mener ikke at bare de med kunnskap om saker skal uttale seg. Har man tanker, erfaring eller synsing e.a. rundt et tema, er det også fint å dele, som det det er. Mener vel mer noe sånn som at man bør være forsiktig med å legge fram påstander som fakta. At noen kanskje tror de kan "alt" om et tema

Jo mer man lærer, jo mer ser man hva man ikke kan.

Skrevet
7 minutter siden, Villanda skrev:

Med projeksjon mente jeg om det egentlig er slik jeg er selv. Slik jeg beskriver andre som påberoper seg uendelig med kunnskap. Om det egentlig er meg selv jeg beskriver. Om dette trekket ikke er hos de jeg mener det er hos likevel, men at jeg overfører det til andre fordi det er en del av meg som jeg ikke vil akseptere.

Så jeg lurte på om dette var meg, eller om jeg faktisk møter på andre med det trekket.

Nei, jeg mener ikke at bare de med kunnskap om saker skal uttale seg. Har man tanker, erfaring eller synsing e.a. rundt et tema, er det også fint å dele, som det det er. Mener vel mer noe sånn som at man bør være forsiktig med å legge fram påstander som fakta. At noen kanskje tror de kan "alt" om et tema

Jo mer man lærer, jo mer ser man hva man ikke kan.

Nå forstod jeg . Bra forklart .. Den siste setningen har jeg ikke hørt før men foklarer flott hva jeg mener :)

Mener  at man kan gjenkjenne seg selv i andre og at det da er lett å tro man har helt rett om de . Men man kan absolutt ta feil ...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...