Gå til innhold

Skuffet over lege, bekymret for familie medlem (NHD)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har ei i familien som lenge har slitt psykisk. Da jeg selv har slitt litt opp gjennom årene, og kjenner til mye innen psykisk helse, så er jeg nok den personen hun søker mest hjelp hos. Men saken er den, at det har tatt tid. En del av problemet er at hun har vanskelig for å be om hjelp. Etter det hun så langt har fortalt, så har jeg en mistanke om at hun har en Biopolar lidelse. Jeg fikk henne til å bestille time hos legen, og håpte på at dette skulle være en god start. Men det som skjedde, var at hun fikk et par timer hos denne legen, og deretter beskjed om å "fikse seg selv". Jeg "advarte " henne litt på forhånd om at noen leger kan undervurdere enn, og at man derfor må være 100% ærlig, slik at man får best hjelp. Da jeg da fikk denne beskjeden, ble jeg rett og slet utrolig skuffet over legen. Og veldig bekymret! Han ville ikke sette henne på medisin, og ikke sende henne videre! Henger dette på greip? Jenta er under 23 år, er ikke man da også prioritert? I tillegg har hun en liten datter! Hun nevnte til og med selvmordstanker til legen.. Dette ER alvorlig. 

Så jeg spør deg NHD, hva kan JEG gjøre nå? Kan jeg ringe legekontoret? Kan jeg be dem sette henne opp på en ny time til en annen lege? Klage? HUN er trosalt ganske nede til tider, og bruker all sin lille energi på sin lille datter. Hun er helt utslitt. 

Og som hennes støtte, jeg snakker en del med henne. Men hun kan også plutselig lukke seg. Hvor mye burde jeg presse på, om hun da er Biopolar? Hun er uten tvil ganske alvorlig deprimert i allfall. Og noe må gjøres! Så jeg spør her i håp om noen gode råd. 

På forhånd takk! :)

Anonymkode: 1b68b...952

Skrevet

Ja, dette er alvorlig. Jeg tror jeg ville spurt jenta om du får kov til å ringe til legen på hennes vegne og forklare og fortelle. Om legen da fremdeles ikke vil lytte og ta dette alvorlig, ville jeg bedt jenta om å bytte lege. Bytter hun nå i februar, er ny lege "klar" allerede 1. mars, siden legebyttet alltid trer i kraft den 1. i påfølgende måbed.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og som hennes støtte, jeg snakker en del med henne. Men hun kan også plutselig lukke seg. Hvor mye burde jeg presse på, om hun da er Biopolar? Hun er uten tvil ganske alvorlig deprimert i allfall. Og noe må gjøres! Så jeg spør her i håp om noen gode råd. 

Anonymkode: 1b68b...952

Men hva sa hun egentlig til legen? Sa hun det slik det er eller lukket hun seg inne og lot som om ting er mye bedre enn de egentlig er? Det er ikke så uvanlig, det er jo stadig noen her inne som sier de ikke klarer å åpne seg for sin behandler, men later som det går bra mens de egentlig sliter som bare det.

Skrevet
5 timer siden, Lillemus skrev:

Men hva sa hun egentlig til legen? Sa hun det slik det er eller lukket hun seg inne og lot som om ting er mye bedre enn de egentlig er? Det er ikke så uvanlig, det er jo stadig noen her inne som sier de ikke klarer å åpne seg for sin behandler, men later som det går bra mens de egentlig sliter som bare det.

Jeg vet ikke alt hun sa i detalj, men jeg spurte henne om dette, OG advarte litt i forkant, at man må være helt ærlig og ikke legge noe i mellom, nettopp pga av det du sier her. Og når jenta til tider har selvmordstanker, så mener nå jeg at det burde si seg selv at dette er alvorlig! Jeg regner med hun er ærlig med meg om det hun har fortalt. Hun ønsker hjelp, det er det ingen tvil om. Men hvis man ikke får det, så er det fort gjort å "gi opp", når man alt er nede. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg stilte meg samme spørsmål som Lillemus. Kan du spørre om du får være med henne til legen neste gang? Bestill dobbeltime. Detter krever en del tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...