Gå til innhold

Uføretrygd for psykisk vs. somatisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at hvis man har uføretrygd pga. psykisk lidelse at folk mener at det er visse ting man ikke skal klare som det er ok å klare hvis det er pga noe somatisk? F.eks. det å trene. Det er jo mange med somatisk sykdom/skade/lyte som kan klare trening, i alle fall visse former for trening (avhengig av hva problemet er). Men er det slik at folk mener at hvis det er psyken at man ikke skal klare dette i det hele tatt?

Med "folk" så mener jeg "folk flest", meningene og synspunktene til "Ola Nordmann".

Anonymkode: 78c85...250

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at hvis man har uføretrygd pga. psykisk lidelse at folk mener at det er visse ting man ikke skal klare som det er ok å klare hvis det er pga noe somatisk? F.eks. det å trene. Det er jo mange med somatisk sykdom/skade/lyte som kan klare trening, i alle fall visse former for trening (avhengig av hva problemet er). Men er det slik at folk mener at hvis det er psyken at man ikke skal klare dette i det hele tatt?

Med "folk" så mener jeg "folk flest", meningene og synspunktene til "Ola Nordmann".

Nei, "folk" mener ikke det. 

Skrevet
4 minutes ago, XbellaX said:

Nei, "folk" mener ikke det. 

Jeg tror du tar feil. Jeg vet ikke hvorfor jeg spurte, dere nekter å innse slike ting, alle sammen av dere.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk mener at én av disse gruppene ikke burde klare å trene, skulle jeg anta at det heller var de som led av noe fysisk.  Typen "han er trygdet pga. ryggproblemer, men plagene er tydeligvis ikke verre enn at han kan trene!"  Jeg mener ikke å påstå at dette er noe mer "galt" å kunne trene når man har fysiske plager, man kan ha stor nytte av det dersom treningen er tilpasset, men fordommene går kanskje heller i den retningen - at man burde være for dårlig til å trene hvis man er trygdet pga. fysisk sykdom.

Jeg tror det er forsvinnende få som mener at man stort sett bør sitte passiv hjemme dersom man er trygdet.  De aller fleste forstår at normal fysisk hverdagsaktivitet er bra, så lenge den ikke er av en type eller på et nivå som gjør vondt verre. 

Nå er det vel heller ikke slik at "alle" vet hvorvidt en tilfeldig person de ser gå tur eller trene, mottar uføretrygd eller ikke - i hvert fall ikke årsaken til det.

Skrevet

Jeg kjenner flere med psykiske lidelser i en eller annen grad som bruker trening som medisin. "Folk" som mener dette er feil bør ta seg en bolle og bli litt mer opplyst.

Skrevet

Jeg er ufør pga psykisk lidelse. Det å trene eller gjøre noe fysisk er ikke noe problem. Blir oppfordret til dette av psykiater. Snakker til og med om å prøve litt frivillighetsarbeid eller litt jobbing med tiden. Mest fordi det kan være godt for psyken. Psykiateren heier på meg når jeg planlegger en ferietur. Alt som kan være god for min psykiske helse. 

Det eneste jeg strever litt med er hvordan folk jeg kjenner vurderer meg i sosiale sammenhenger. Om jeg tøyser og ler og virker helt " normal" på de. Men egentlig har jeg ingenting å skjule, jeg har prøvd det meste for å klare arbeidslivet. Og tanken med uføretrygd i følg psykiateren var jo for at jeg skulle klare å mestre livet litt bedre, noe jeg ikke klarte da jeg jobbet.

Anonymkode: cce8f...63e

Skrevet

Åja. Da er det sånn da. Takk for svar, og god dag videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...