Gå til innhold

Fluktuerende depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, j19 her. Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med en eller annen form depresjon som har kommet og gått. Noen ganger varer det bare i noen dager, mens andre ganger varer det i flere uker. Og det samme kan sies om de periodene uten depresjon. Og det er fint lite som skal til for å trigge det. Også er jeg ufattelig streng mot meg selv. Det har nok aldri vært like ille som nå. I de siste ukene har jeg ikke orket tanken på mat, og jeg har sovet veldig dårlig, noe som har resultert i at jeg har rast ned i vekt. Når sant skal sies, har jeg nok godt av å miste noen kilo, men ikke sånn her. Jeg tør ikke å si det til noen heller. Og siden jeg snart skal flytte(om noen mnd), er det vel ikke noe vits i å få fastlegen til å sette meg opp på liste til noen psykisk helsehjelp. Jeg skal prøve å få gjort det når jeg har fått slått meg til ro på det nye stedet, men er redd for hvordan det kommer til å utarte seg i mellomtiden. Noen råd? Og hvorfor er jeg deprimert så ofte? Er jo ikke slik at jeg har hatt en forferdelig oppvekst...

Anonymkode: 01bd4...855

Skrevet

Hei. Ikke så lett å vite hvorfor du er så deprimert. Det kan være så mange grunner. Det kan ha med menstruasjonssyklusen å gjøre, det kan være at du ikke trive med deg selv og livet . Eller at du sliter med å leve opp til alle kravene rundt deg. Kanskje du savner nære venner elle noe meningsfullt å holde på med. Dett er ikke så lett å være tenåring. Jeg var selv mye plaget i tenårene med depresjon . Hadde egentlig mye angst i bunnen. Livet ble for krevende liksom.  Det er godt å kunne dele tankene dine med noen. Skal ofte ikke så mye til for å få det bedre.

Det er veldig viktig at du søker hjelp. Egentlig kan det være greit å ta det opp med fastlegen og forklare dette at du skal flytte. . Hvis ikke kan du gå å snakke med en helsesøster på helsestasjon for ungdom. ( gratis tilbud i de  fleste kommuner )Kanskje det er en psykolog der også. 

Lykk til. Du er en klok jente som ber om hjelp.

Anonymkode: 674a9...d72

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, j19 her. Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med en eller annen form depresjon som har kommet og gått. Noen ganger varer det bare i noen dager, mens andre ganger varer det i flere uker. Og det samme kan sies om de periodene uten depresjon. Og det er fint lite som skal til for å trigge det. Også er jeg ufattelig streng mot meg selv. Det har nok aldri vært like ille som nå. I de siste ukene har jeg ikke orket tanken på mat, og jeg har sovet veldig dårlig, noe som har resultert i at jeg har rast ned i vekt. Når sant skal sies, har jeg nok godt av å miste noen kilo, men ikke sånn her. Jeg tør ikke å si det til noen heller. Og siden jeg snart skal flytte(om noen mnd), er det vel ikke noe vits i å få fastlegen til å sette meg opp på liste til noen psykisk helsehjelp. Jeg skal prøve å få gjort det når jeg har fått slått meg til ro på det nye stedet, men er redd for hvordan det kommer til å utarte seg i mellomtiden. Noen råd? Og hvorfor er jeg deprimert så ofte? Er jo ikke slik at jeg har hatt en forferdelig oppvekst...

Går  du på noen form for antidepressiva? Kanskje du skulle snakket med legen din om det? Min sønn hadde det akkurat som du og valgte når han var 17 år og begynne på cipralex, og har fått et helt nytt liv. Er blitt helt stabil og fungerer godt i hverdagen. Har prøvd å slutte et par ganger men da sier han at han kjenner etter et par tre dager at han faller ned igjen. Så det kan være en løsning om du ikke har prøvd det. Tabletter løser ikke alt, men for noen kan de være en veldig god hjelp.

Uansett må du bestille time med legen din og fortelle han hvordan du har det slik at dere kan legge en plan på hvordan du kan få det bedre.

Skrevet

Hm, høres ut som et godt råd. Går for øvrig ikke på medisiner. Har lyst til å prøve andre ting først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...