Gå til innhold

NHD/andre: Bipolar og utbrent

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre en lang historie kort: Jeg er en kvinne i slutten av 30-årene som fikk diagnosen bipolar 2 for et år siden. Har høy utdanning og en interessant karriére, aldri vært sykemeldt på tross av mange depressive perioder. Men nå er det som om jeg har møtt veggen. Jeg er så sliten at det eneste jeg vil er å sove, og sånn har det stort sett vært det siste året (med noen få unntak). Ba om 20% sykemelding for noen uker siden, og selv om det hjelper litt klarer jeg ikke helt å hente meg inn på den ene fridagen. Jeg har en sunn og regelmessig livsstil, og jeg føler meg ikke deprimert. Er rett og slett bare dønn sliten.

Psykiateren som utredet meg antydet 50% ufør på sikt og psykologen jeg går hos nå synes også jeg bør jobbe redusert en god stund. Fastlegen klør seg i hodet og syns jeg er for ung til å ikke greie å jobbe full tid... 

Nå går sykemeldingen min ut i neste uke og jeg vet ikke helt hva jeg burde gjøre fremover. 

Anonymkode: 5355c...32e

Skrevet

Jeg tenker at 20% sykmelding er for lite når man har møtt veggen som du. Problemet er at man går og klarer akkurat å holde hodet over vann, og sånn kan det gå i lang tid, før man bruker opp rettighetene til sykepenger og roter seg inn i å bli ufør, litt mot sin vilje. 

Er det ikke bedre med en skikkelig timeout, og så bruke denne tiden på å få en optimal medisinering mot BP2? F.eks 3 mnd med 60-100% sykmelding, og som sagt finne optimale medisiner?

Hvor mye av det du plages med kan skyldes BP, og hvor mye skyldes identifiserbare årsaker på jobben? (Stress, press, overtid, prestasjonskrav, mv)?

Skrevet
På 8.2.2017 den 21.41, issomethingwrong skrev:

Jeg tenker at 20% sykmelding er for lite når man har møtt veggen som du. Problemet er at man går og klarer akkurat å holde hodet over vann, og sånn kan det gå i lang tid, før man bruker opp rettighetene til sykepenger og roter seg inn i å bli ufør, litt mot sin vilje. 

Er det ikke bedre med en skikkelig timeout, og så bruke denne tiden på å få en optimal medisinering mot BP2? F.eks 3 mnd med 60-100% sykmelding, og som sagt finne optimale medisiner?

Hvor mye av det du plages med kan skyldes BP, og hvor mye skyldes identifiserbare årsaker på jobben? (Stress, press, overtid, prestasjonskrav, mv)?

Takk for svar (beklager litt sen tilbakemelding), det var fint å få ditt syn på saken :) Du har nok rett i at 20% kanskje er litt for lite. Jeg er i et engasjement i en jobb jeg vet ikke er et blivende sted for meg, nettopp pga alt for høyt arbeidspress. I praksis gjør jeg 100% jobb på 80% tid nå, har ikke fått tilrettelegging. Så jobbstress er nok en bidragsyter, samtidig som jeg var sliten i den forrige stillingen min også, der det ikke var like mye å gjøre. Jeg føler meg som sagt ikke spesielt deprimert, men nå har jeg en utrolig fin psykolog som har gjort underverker for måten jeg ser på meg selv og livet mitt på, så de tunge tankene er nesten ikke til stede lenger. Derfor syns jeg det er litt vanskelig å skulle knytte utmattelsen opp mot bipolar lidelse også. Selv om det sitter langt inne hos meg å ikke jobbe så er det sikkert lurt som du sier å ta en ordentlig time-out og få funnet ut av disse tingene kanskje en gang for alle.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar (beklager litt sen tilbakemelding), det var fint å få ditt syn på saken :) Du har nok rett i at 20% kanskje er litt for lite. Jeg er i et engasjement i en jobb jeg vet ikke er et blivende sted for meg, nettopp pga alt for høyt arbeidspress. I praksis gjør jeg 100% jobb på 80% tid nå, har ikke fått tilrettelegging. Så jobbstress er nok en bidragsyter, samtidig som jeg var sliten i den forrige stillingen min også, der det ikke var like mye å gjøre. Jeg føler meg som sagt ikke spesielt deprimert, men nå har jeg en utrolig fin psykolog som har gjort underverker for måten jeg ser på meg selv og livet mitt på, så de tunge tankene er nesten ikke til stede lenger. Derfor syns jeg det er litt vanskelig å skulle knytte utmattelsen opp mot bipolar lidelse også. Selv om det sitter langt inne hos meg å ikke jobbe så er det sikkert lurt som du sier å ta en ordentlig time-out og få funnet ut av disse tingene kanskje en gang for alle.

Jeg kjenner meg ganske godt igjen i det du skriver. Nå har ikke jeg bipolar lidelse, men er nok den engstelige typen, i det øvrige er det meste likt. Har heller aldri vært deprimert, men har nok hatt depressive symptomer når jeg var aller mest sliten.

Nå går det greit på jobben, selv om jeg nok har ca 60 timer i uka som går med til jobbrelaterte ting. Jeg var også en gang 20% sykmeldt som følge av at jeg hadde møtt veggen. Det ble i praksis slik at overtiden forsvant, men ikke noe mer. 

Jeg blir vurdert for en ny stilling nå, hvor jeg i såfall skal beholde elementer av den gamle. Det blir enda mer og jeg uroer meg litt for det. Heldigvis er det da sånn at en del av det andre jeg jobber med kan fjernes. 

Tror nok at dersom jeg havner i samme situasjon igjen, vil jeg være 50% sykmeldt eller kanskje mer. Nå er jo ikke sykmelding optimalt for noen parter, men jeg tror det er bedre å ta det over en kortere tid enn å strekke det ut. Som du selv merker, du jobber jo 100% likevel.

Skrevet

Jeg har BP2 og føler meg utbrent med jevne mellomrom. Personlig profitterer jeg vesentlig mer på kortere ferier/avbrekk hver 8-10 uke, fremfor fire uker på sommeren og så fullt kjør frem til jul.

Skrevet
På 12.2.2017 den 17.04, Janus30 skrev:

Jeg har BP2 og føler meg utbrent med jevne mellomrom. Personlig profitterer jeg vesentlig mer på kortere ferier/avbrekk hver 8-10 uke, fremfor fire uker på sommeren og så fullt kjør frem til jul.

Det er sikkert lurt. Blir du utbrent fordi du får depresjon eller fordi du jobber mye?

Har begynt å lure på om jeg er i en slags depresjon likevel, der utmattelse er det største symptomet.

Skrevet
På 15.2.2017 den 21.09, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert lurt. Blir du utbrent fordi du får depresjon eller fordi du jobber mye?

Har begynt å lure på om jeg er i en slags depresjon likevel, der utmattelse er det største symptomet.

Jeg blir dårlig når det går for lenge mellom hvert avbrekk. Jeg blir etter hvert så sliten at jeg ikke klarer å hente meg inn i helgene, og da blir det litt verre for hver uke. Til slutt blir det kræsjlanding. 

Jeg har oppdaget hvor grensen går. Jeg tar hele ansvaret selv da arbeidsgiver ikke forstår hvordan denne sykdommen arter seg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis det blir et misforhold mellom det en yter og tid til restitusjon, vil en bli sliten evt utmattet (utbrent er noe helt annet).

Tenk på et bilbatteri. Du forbruker energi når du starter. Så lades batteriet når du kjører. Hvis det er mye kaldstart og kun småkjøring med lite lading, blir batteriet før eller siden flatt/utladet.

Det er smart som en sier over her å dele opp restitusjonsperiodene. En restituerer langt mer på 1 uke x 4 enn på 4 uker x 1. Det samme om en har mulighet for redusert stilling. Det er best å ta fri på onsdag. Ikke fredag eller mandag.

Skrevet

Takk for svar. Jeg ønsker på sikt å jobbe redusert tror jeg, og kommer nok til å se meg om etter en annen jobb enn den jeg er i nå. Må nok bare innse at det faktisk ikke er alle typer stillinger jeg kan ha. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...