Gå til innhold

Efexor, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd det meste for søvn. Det eneste som har hold meg sovende i opp til 7 timer er quetiapin, men fikk enorme spisekick. Med feks flunipam,circadin, vival eller imovane så sovner jeg, sover i ca 2 timer og så er jeg lys våken. Nozinan sov jeg litt mer av, men la på meg mye av den også. 

Nå skal skal jeg prøve efexor. Aner ingenting om den og har mange tanker om å begynne med den. Har jo både depresjoner og angst så jeg håper virkelig at den kan virke. 

Er det noen som har erfaring med efexor? 

Bruker 20 mg brintellix og 15 mg abilify i tillegg.

Blir veldig glad for innspill

Skrevet (endret)

Efexor gjør i utgangspunktet ingenting for søvn. Foruten å kunne behandle grunnlidelsen, og det kan jo gi bedre søvn, selvfølgelig.

Det er ikke lett å finne et ikke vanedannende preparat som hjelper på søvn og som ikke gir vektøkning. Men jeg har et par forslag.

Du kan prøve et ikke-vektøkende AP (f.eks Fluanxol eller Zeldox) i kombinasjon med en sederende medisin som ikke gir vektøkning. F.eks Zonat, i ganske høy dose. Den og Atarax er de to eneste helt uten denne bivirkningen. Selv Vallergan kan gi litt vektøkning. Men Atarax er kontraindisert sammen med AP pga. muligheter for farlige hjerterytmeforstyrrelser (teoretisk). Zonat får du ikke på blå resept og er ganske dyr. 

Vallergan gir for noen litt vektøkning, men langt fra så mye som Seroquel. Denne i en såpass høy dose at du også får litt beroligende effekt, kan også være verdt et forsøk. 

Bare noen forslag altså! Lykke til!

Edit: Ser at du bruker Abilify som AP. Denne er jo det AP som gir minst søvnighet. Hvordan føler du at denne virker?

Endret av issomethingwrong
Skrevet
21 minutter siden, emilie321 skrev:

Har prøvd det meste for søvn. Det eneste som har hold meg sovende i opp til 7 timer er quetiapin, men fikk enorme spisekick. Med feks flunipam,circadin, vival eller imovane så sovner jeg, sover i ca 2 timer og så er jeg lys våken. Nozinan sov jeg litt mer av, men la på meg mye av den også. 

Nå skal skal jeg prøve efexor. Aner ingenting om den og har mange tanker om å begynne med den. Har jo både depresjoner og angst så jeg håper virkelig at den kan virke. 

Sov ikke i det hele tatt av Effexor. Ekstem-nattesvatte i tillegg. Fæle greier. Prøv heller Remeron.

Anonymkode: 49eda...1cc

Skrevet
43 minutter siden, emilie321 skrev:

Bruker Efexor. Jeg tror Efexor reduserer mengden av REM-/drømmesøvn. Den får ikke meg til å sove lenger eller mer sammenhengende (Vet ikke om den egentlig virker mot depresjon hos meg heller for den del.), men den gjør at jeg har mye sjeldnere søvnparalyse. 

Den kan jo godt få deg til å sove lenger, via mindre angst og depresjon, om den ikke virker slik på meg.

Skrevet
18 timer siden, issomethingwrong skrev:

Efexor gjør i utgangspunktet ingenting for søvn. Foruten å kunne behandle grunnlidelsen, og det kan jo gi bedre søvn, selvfølgelig.

Det er ikke lett å finne et ikke vanedannende preparat som hjelper på søvn og som ikke gir vektøkning. Men jeg har et par forslag.

Du kan prøve et ikke-vektøkende AP (f.eks Fluanxol eller Zeldox) i kombinasjon med en sederende medisin som ikke gir vektøkning. F.eks Zonat, i ganske høy dose. Den og Atarax er de to eneste helt uten denne bivirkningen. Selv Vallergan kan gi litt vektøkning. Men Atarax er kontraindisert sammen med AP pga. muligheter for farlige hjerterytmeforstyrrelser (teoretisk). Zonat får du ikke på blå resept og er ganske dyr. 

Vallergan gir for noen litt vektøkning, men langt fra så mye som Seroquel. Denne i en såpass høy dose at du også får litt beroligende effekt, kan også være verdt et forsøk. 

Bare noen forslag altså! Lykke til!

Edit: Ser at du bruker Abilify som AP. Denne er jo det AP som gir minst søvnighet. Hvordan føler du at denne virker?

Tusen takk for utfyllende svar :)

Har brukt Vallergan 40 - 60 mg. Eneste effekt var litt søvn, men med hangover til langt utpå dagen.

Fluanxol har jeg vært borti for mange år siden, men den synes ikke legen var god nok.

Angående grensepsykose og psykose så var det trilafon i store doser som fungerte best, 56 mg

Av en eller annen grunn (husker ikke hvorfor) så ville min tidligere lege bytte til abilify.

Har aldri prøvd atarax, zonat eller zeldox

Tror kanskje at fastlegen mener/tror at det er angsten som gjør at jeg sliter med å sove. Har ofte angst for senga og kvier meg i perioder for å legge meg.

Da jeg byttet fra trilafon til abilify så fikk jeg mer mimik i ansiktet. Jeg ble ikke så "tung" og ble litt mer interessert i livet. Har det iallefall bedre med abilify enn trilafon.

Skal høre på fastlegen og så prøve efexor. Fungerer ikke det så skal jeg ta ditt forslag og så høre med han. Hadde vært godt med en medisin som iallefall ikke økte sultfølelsen.

Skrevet
18 timer siden, Villanda skrev:

Bruker Efexor. Jeg tror Efexor reduserer mengden av REM-/drømmesøvn. Den får ikke meg til å sove lenger eller mer sammenhengende (Vet ikke om den egentlig virker mot depresjon hos meg heller for den del.), men den gjør at jeg har mye sjeldnere søvnparalyse. 

Den kan jo godt få deg til å sove lenger, via mindre angst og depresjon, om den ikke virker slik på meg.

Takk for svar.

Hvordan er efexor for deg i forhold til matlyst?

Jeg håper at det er angsten som gjør at jeg ikke sover noe særlig og at efexor derfor vil virke på søvnen.

Skrevet

Har positive erfaringer med Efexor. Litt bivirkninger i starten som gikk over.

Skrevet
18 timer siden, MxxM skrev:

Har positive erfaringer med Efexor. Litt bivirkninger i starten som gikk over.

Takk for svar :)

Godt å høre at du har positive erfaringer med efexor :)

Skrevet
3 timer siden, emilie321 skrev:

Takk for svar.

Hvordan er efexor for deg i forhold til matlyst?

Jeg håper at det er angsten som gjør at jeg ikke sover noe særlig og at efexor derfor vil virke på søvnen.

Har ikke fått økt matlyst av Efexor 

Skrevet

Min erfaring med Efexor var at jeg fikk mer energi og mindre tretthet. Jeg måtte derfor ta medisinen på morgenen. Jeg måtte slutte pga. uheldigbivirkninger  :( 

Ingen har nevnt Truxal i denne tråden. I ing er at denne hjelper godt både mot søvn og angst. I lavere doser tror jeg ikke vektøkning er den mest uttalende bivirkningen (?)

Skrevet
18 timer siden, Eva Sofie skrev:

Min erfaring med Efexor var at jeg fikk mer energi og mindre tretthet. Jeg måtte derfor ta medisinen på morgenen. Jeg måtte slutte pga. uheldigbivirkninger  :( 

Ingen har nevnt Truxal i denne tråden. I ing er at denne hjelper godt både mot søvn og angst. I lavere doser tror jeg ikke vektøkning er den mest uttalende bivirkningen (?)

Takk for innspill!

Har prøvd det meste av medisiner for søvn, også truxal, men i store doser.

Quetiapin har virket desidert best på søvn. Har hatt en god samtale med fastlegen og har blitt enig om at jeg prøver Efexor og tar etterhvert litt quetiapin som eventuelt medisin. Hvis det er angsten som styrer søvnen så er det verdt å prøve.

Har også fått noen andre forslag som jeg kan ta med til fastlegen hvis dette ikke funker.

Skrevet

Har ikke fått så veldig god virkning av Efexor, litt mindre tankekjør og uro. Av bivirkninger har jeg fått skjelving, nattesvetting, munntørrhet, hodepine, følelsesmessig flat, mareritt og dårligere søvn. Matlysten har ikke økt.

Skrevet
20 timer siden, Fionys skrev:

Har ikke fått så veldig god virkning av Efexor, litt mindre tankekjør og uro. Av bivirkninger har jeg fått skjelving, nattesvetting, munntørrhet, hodepine, følelsesmessig flat, mareritt og dårligere søvn. Matlysten har ikke økt.

Takk for svar.

Har nå begynt på efexor. Er spent på virkningen/bivirkninger. Eneste jeg foreløpig kan si er at jeg overhode ikke er sulten eller har lyst på noe snop. Det er vel kanskje bare tilfeldig. Skal foreløpig stå på 50 mg quetiapin så jeg får noe søvn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...