Gå til innhold

Bipolar og antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ble diagnostisert med bipolar type 2 for 6 år siden, etter å ha fått antidepressiva (Cipralex) som utløste moderat mani.

Før den maniske episoden så har jeg hatt alvorlige depresjoner mer eller mindre siden ungdomsskolen.

Det var først når jeg gikk på antidepressiva at jeg følte meg normal og "lykkelig". Når jeg fikk diagnosen så gikk jeg på Lamictal+Orfiril i flere år. Depresjonene har kommet tilbake med jevne mellomrom og det er det som plager meg mest. Når jeg fikk alvorlig depresjon igjen for 3 år siden så ble jeg satt på Seroquel Depot 150 mg. Det funket fjell på det psykiske, men jeg fikk så grusomme bivirkninger, jeg ble så trøtt etter å tatt medisinen at hvis jeg ikke kom meg i seng kjapt nok så klarte jeg knapt nok å gå, fikk blodtrykksfall og restless legs. Det ble etterhvert slik at hvis jeg tok medisinen etter 22 om kvelden så fikk jeg en så stor hangover dagen etter at jeg ikke fysisk ikke greide å komme meg på jobb, og måtte begynne å ta medisinen så tidlig som 7 på kvelden for å greie å fungere dagen etter. Så etterhvert så snakket jeg med en annen psykiater som heller ville sette meg på Lithium. Det har fungert greit, men jeg har fortsatt depresjoner under mørketida. Jeg har spurt psykiateren min om jeg kan ta antidepressiva i tillegg til de andre medisinene fordi jeg fortsatt er plaget med depresjoner. Han vil ikke sette meg på det fordi han mener at jeg kommer til å bli manisk igjen hvis jeg tar det. Jeg syns ikke det gir noen mening fordi første gangen jeg fikk en stor mani gikk jeg KUN på antidepressiva, og det sier jo seg selv at hvis man kun tar antidepressiva når man er bipolar så blir man sendt opp i mani. Men det må jo kunne gå bra hvis man tar stemningsstabiliserende i tillegg?

Nå går jeg på følgende medisiner: 200+250 mg Lamictal, 42+42 mg Lithionit + 25 g Seroquel for søvn.

Dette plager meg veldig da jeg bare vil ha et liv der jeg føler meg glad og normal (og ikke manisk eller deprimert.)

Jeg vil ikke ha antidepressiva for å fremkalle mani, mani er noe av det mest slitsomme i verden og man blir alvorlig deprimert etterpå..

Håper NHD kan svare på dette :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er enig med deg. Hos personer med BP som ikke blir fri sin depresjon på kun SS, bør en gi antidepressiva i tillegg. Det er korrekt som du sier at en skal være forsiktig med/unngå monoterapi med AD.

Wellbutrin mener mange er førstevalget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...