AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 Skrevet 8. februar 2017 Det ser ut som jeg blir nødt til å søke uføretrygd. Har hatt AAP i tre år og har ikke fått en jobb som passer for meg. Kan ikke jobbe med hva som helst. Hvordan skal jeg forholde meg til det? Får jeg mer penger som uføretrygdet enn med AAP? Tar prosessen lang tid? Skal jeg snakke med mange leger, eller holder det å snakke med fastlegen? Kan jeg gjøre hva jeg vil som å reise og oppholde meg i andre land hvis jeg er uføretrygdet? Ville vært takknemlig om jeg fikk saklige svar, og ikke kommentarer om at jeg ikke vil jobbe. Det er ikke sant og dette er sårt for meg. Anonymkode: 8866b...71c 0 Siter
slabbedask Skrevet 9. februar 2017 Skrevet 9. februar 2017 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ser ut som jeg blir nødt til å søke uføretrygd. Har hatt AAP i tre år og har ikke fått en jobb som passer for meg. Kan ikke jobbe med hva som helst. Hvordan skal jeg forholde meg til det? Du bør ikke søke før du har fått klarsignal fra NAV. Så snakk med saksbehandler på NAV først. Sitat Får jeg mer penger som uføretrygdet enn med AAP? Kommer an på hva du har tjent de fem siste årene før du ble syk. AAP beregnes ut i fra hva du tjente siste året før du ble syk, eller gjennomsnittet av de tre siste årene hvis det blir høyere. Uføre beregnes av gjennomsnittet av de tre beste av de fem siste årene. Brutto uføretrygd er 66% av dette beløpet (samme som AAP). Maks fra Folketrygden er 66% av 6G. Sitat Tar prosessen lang tid? Behandlingstid er inntil åtte måneder (og det kan noen ganger ta lenger tid). Sitat Skal jeg snakke med mange leger, eller holder det å snakke med fastlegen? Du bør nok ha erklæring fra spesialist. Jo flere, dess bedre. Sitat Kan jeg gjøre hva jeg vil som å reise og oppholde meg i andre land hvis jeg er uføretrygdet? Du kan som regel ta med deg uføretrygden til utlandet: Står mer her: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uføretrygd-og-utland Sitat Ville vært takknemlig om jeg fikk saklige svar, og ikke kommentarer om at jeg ikke vil jobbe. Det er ikke sant og dette er sårt for meg. Anonymkode: 8866b...71c Endret 9. februar 2017 av slabbedask 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.