Gå til innhold

Søke uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut som jeg blir nødt til å søke uføretrygd.  Har hatt AAP i tre år og har ikke fått en jobb som passer for meg.  Kan ikke jobbe med hva som helst.  Hvordan skal jeg forholde meg til det?  Får jeg mer penger som uføretrygdet enn med AAP?  Tar prosessen lang tid?  Skal jeg snakke med mange leger, eller holder det å snakke med fastlegen?  Kan jeg gjøre hva jeg vil som å reise og oppholde meg i andre land hvis jeg er uføretrygdet?

Ville vært takknemlig om jeg fikk saklige svar, og ikke kommentarer om at jeg ikke vil jobbe.  Det er ikke sant og dette er sårt for meg.

Anonymkode: 8866b...71c

Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som jeg blir nødt til å søke uføretrygd.  Har hatt AAP i tre år og har ikke fått en jobb som passer for meg.  Kan ikke jobbe med hva som helst.  Hvordan skal jeg forholde meg til det? 

Du bør ikke søke før du har fått klarsignal fra NAV. Så snakk med saksbehandler på NAV først.

Sitat

Får jeg mer penger som uføretrygdet enn med AAP? 

Kommer an på hva du har tjent de fem siste årene før du ble syk. AAP beregnes ut i fra hva du tjente siste året før du ble syk, eller gjennomsnittet av de tre siste årene hvis det blir høyere. Uføre beregnes av gjennomsnittet av de tre beste av de fem siste årene. Brutto uføretrygd er 66% av dette beløpet (samme som AAP). Maks fra Folketrygden er 66% av 6G.

Sitat

Tar prosessen lang tid?

Behandlingstid er inntil åtte måneder (og det kan noen ganger ta lenger tid).

Sitat

Skal jeg snakke med mange leger, eller holder det å snakke med fastlegen?

Du bør nok ha erklæring fra spesialist. Jo flere, dess bedre.

Sitat

Kan jeg gjøre hva jeg vil som å reise og oppholde meg i andre land hvis jeg er uføretrygdet?

Du kan som regel ta med deg uføretrygden til utlandet:

Står mer her: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uføretrygd-og-utland

Sitat

Ville vært takknemlig om jeg fikk saklige svar, og ikke kommentarer om at jeg ikke vil jobbe.  Det er ikke sant og dette er sårt for meg.

Anonymkode: 8866b...71c

Endret av slabbedask

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...