Gå til innhold

#emneknagg/hashtag

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg erkjenne for dere at jeg er temmelig amatør når det gjelder sånne "nymotens" greier... Bruker Facebook da, men ikke Instagram, Snapchat eller andre sosiale medier (DOL da - men det vet dere jo!). Det jeg lurer på nå, er dette med emneknagg eller hashtag. Jeg skjønner at det brukes for å profilere noe spesielt, for å få mange til å merke det samme, slik at det blir stor trafikk/oppmerksomhet rundt dette emnet - som kan være både et spisested, et geografisk sted, en fotballklubb, eller en aksjon eller noe helt privat som noen bare har funnet på (sånn som #gåralltidturpåfridagenmin) etc

Det jeg lurer på nå da, er om en må ha Instagram for å bruke disse emneknaggene? Eller kan en skrive dem på FB, og så "regnes de med"? Regner jo med at noen er inne og søker på disse ordene, og er interessert i at mange bruker dem.

Så lurer jeg på - er det GREIT å bruke emneknagg på FB, hvis det kan brukes da? Greit både privat og i jobbsammenheng? Ser jo at både NRK og TV2 oppfordrer folk til å bruke det når de sender inn bilder etc. Eller er det UT?

Noen som kan opplyse en middelaldrende kvinne som er litt treig med å få med seg alt det nye?

#måutenturmedrullatoren...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416798-emneknagghashtag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, emneknagg på FB må da være greit?  Det du gjør da, er jo å knytte innlegget ditt til en større sammenheng.  Når jeg ser innlegget med emneknagg, kan jeg klikke på #xxxxx, som genererer et søk etter - og viser meg alle innlegg med samme emneknagg.    For meg har det ikke gitt noen mening i å bruke det på FB, da emneknagger er lite i bruk der, og jeg aldri poster ting offentlig. Innleggene mine er bare synlig for venner, og dermed kommer ikke mitt innlegg opp om noen utenfor vennekretsen søker det opp. 

På Instagram derimot bruker jeg det nesten alltid. Men begrenser meg til en eller to pr. innlegg.   F.eks. #sykletiljobben eller #øyafestivalen. Da klikker jeg ofte på dem selv, for å se hvilke andre som har lagt ut bilder fra Øyafestivalen den samme dagen, eller hvilke andre som også syklet til jobben i det fæle regnværet i dag.

Hehe, du spør om det er ut?  Det kan neppe jeg svare på, som er fullstendig ut ifølge tenåringene mine.  Men nå sjekket jeg deres instagrambilder for moro skyld, og de bruker ikke emneknagger....  Da er det kanskje ut ja. :-) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416798-emneknagghashtag/#findComment-3752393
Del på andre sider

Jeg poster også stort sett ikke offentlig på Facebook, så derfor er det ikke noe poeng å legge til hashtags med den hensikt at innlegget skal kunne søkes opp. Men på Instagram og Twitter er det annerledes  

MEN: Selv om hashtags egentlig er ment nettopp for søk og sammenkobling, så brukes det på Twitter iallfall for å gå sagt noe med færre tegn, pga begrensningen om 140 tegn. Man kan fx skrive #ironi eller som du også skrev #måutenturmedrullatoren. Da blir det en kortfattet måte å få fram et poeng på, uten at det er for å kunne søkes på eller knyte sammen tweets. Og det er det jo ikke samme behovet for på Facebook  

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416798-emneknagghashtag/#findComment-3752444
Del på andre sider

Takk for innspill, dere!

Tror kanskje jeg holder meg på FB som jeg har gjort, uten introdusering av noen "hippe" emneknagger :D

Twitter bruker jeg absolutt ikke. Instagram har jeg visst en konto på, men har ikke vært innom der på mange måneder...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416798-emneknagghashtag/#findComment-3753386
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...