Gå til innhold

NHD: Personlighetsforstyrrelse eller normal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei ung kvinne med en (ifølge venner og kjæreste) litt spesiell personlighet. Jeg er ikke uintelligent eller en "outsider", men jeg er uten tvil veldig kompleks som person (usikker på hva som egentlig er det rette ordet å bruke). Ting jeg spekulerer i om faktisk er normalt, er:

• Temperamentet mitt er ganske svingende og kan være noe voldsomt. Det som er litt rart, er at jeg kan ha utrolig stålkontroll på sinnet utad, samtidig som jeg "mister det" innvendig. Jeg er ikke fysisk voldelig, selv om jeg sikkert kunne vært det om noen slo til meg først, men jeg kan derimot være ekstremt kalkulerende og flink til å trykke på de rette knappene. Foruten dette så elsker jeg å diskutere, det er noe av det morsomste jeg vet. Jeg innehar svært lite skamvett, men dette kontrollerer jeg alltid, slik at jeg ikke driter meg loddrett ut. Selv om jeg opptrer som om jeg har respekt for autoriteter, er jeg ganske blåst for respekt for "overordnede" innerst inne. Som min mor sier: Det er IKKE slik jeg er oppdratt, og begge foreldrene mine er konfliktskye og ikke noen som tar ordet når noe står på. Det jeg har kommet fram til selv er at jeg eventuelt er veldig adrenalinsøkende? Min bror er stikk motsatt type, så dette er egentlig helt merkelig.

• Jeg føler aldri at jeg er "hjemme" noe sted. Det rareste med dette er at jeg faktisk kommer fra et godt og trygt hjem, og har aldri blitt utsatt for noe traumatisk. Likevel er jeg veldig flyktig innvendig, og vil gjerne være alle andre steder enn der jeg faktisk er. Det føles som om det er "noe" jeg må gjøre, som jeg ikke helt finner frem til. 

• Jeg kan være redd for ting som ikke er spesielt farlig, men helt uredd for ting som faktisk er farlig. Dette er utrolig irriterende! Hadde noen bedt meg gå inn for å stoppe et ran, hadde jeg helt sikkert gjort det, men om jeg plutselig får for meg at jeg ikke tør ta fly alene - da blir jeg hjemme. Dette er bare så utrolig rart! 

Har du noen formening i om dette er helt normale ting, at det er bare slik jeg er? Eller om jeg kanskje faktisk har en diagnose?

Anonymkode: 25772...dd1

ObservingSnailReproduction
Skrevet

Hvordan er du rundt andre mennesker? Har du noen du bryr deg mer om enn andre? Er det noen situasjoner som er mindre komfortable enn andre? Liker du å bli kjent med nye mennesker? Flink til å ta ansvar for det du gjør og vise folk litt kjærlighet? osv.

Teksten din gir nok ikke mye å gå på og du får nok ikke akkurat noen diagnose over internett. Det beste ville vært å se en psykolog og heller se det an derifra. Velger du riktignok å dele litt mer, så kanskje NHD kan gi deg en liten pekepinn i det minste. 

Skrevet
4 minutter siden, ObservingSnailReproduction skrev:

Hvordan er du rundt andre mennesker? Har du noen du bryr deg mer om enn andre? Er det noen situasjoner som er mindre komfortable enn andre? Liker du å bli kjent med nye mennesker? Flink til å ta ansvar for det du gjør og vise folk litt kjærlighet? osv.

Teksten din gir nok ikke mye å gå på og du får nok ikke akkurat noen diagnose over internett. Det beste ville vært å se en psykolog og heller se det an derifra. Velger du riktignok å dele litt mer, så kanskje NHD kan gi deg en liten pekepinn i det minste. 

Hvordan er du rundt andre mennesker? Jeg mener selv at jeg er ganske flink sosialt, fordi jeg klarer å tilpasse meg de fleste personlighetstyper. Likevel skal det sies at jeg fort kan komme i klammeri med mennesker som tar mye plass, da jeg til en viss grad gjør det selv. Mine største problemer rundt andre er å holde munn om noe irriterer meg, og "velge mine kamper". I tillegg kan jeg ha vanskeligheter med å godta at ikke alle ønsker en debatt, når jeg gjør det. Jeg har forøvrig mistet to venninner fordi jeg har blåst ut med det jeg har på hjertet, uten å ta ordentlig hensyn til deres følelser. 

Har du noen du bryr deg mer om enn andre? Ja, jeg liker å ha få veldig nære venner i stedet for mange "overfladiske" vennskap. 

Liker du å bli kjent med nye mennesker? Det gjør jeg, men jeg er veldig kresen til hvem jeg vil tilbringe tid med. Dersom jeg merker at vi ikke er på bølgelengde, kan jeg være litt FOR kjapp til å kutte ut folk. Stoler veldig mye på magefølelsen min. 

Flink til å ta ansvar for det du gjør og vise folk litt kjærlighet? Jeg er ikke spesielt kjærlig av meg, og heller ikke særlig bløthjertet. Likevel har jeg empati med andre mennesker, og liker å hjelpe andre. Tror jeg er en person folk kommer til med problemene sine, fordi de vet jeg alltid har tid til å høre på. Dette kan nok være litt forvirrende, siden jeg kan være så hard på mange måter, men plutselig veldig empatisk (dette er ekte, ikke falskt).

Sånn :) Håper det ble mer utfyllende!

Anonymkode: 25772...dd1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...