Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket tilfeldig med en erfaren Psykolog forleden i forbindelse  med at jeg var med min kone til henne.  Det blir mer snakk om diagnoser en noe annet, og hun mente at jeg kunne prøve Lamictal, siden hun hadde registrert at  den hadde en revolusjonerende virkning på en godt voksen mann som hadde vært deprimert siden har var 17 år, og ikke hadde fått noe hjelp før han fikk den medisinen. Jeg fortalte at jeg hadde prøvd litium for mange år siden, men uten resultat.  Hun syns at jeg kunne minne mer om bi polar en Asperger sa hun, derfor nevnte hun dette til meg der og da.  ? Noe å tenke over kanskje, siden jeg kun har tatt 20 mg Cipramil siden 99 ? 

Skrevet

NHD pleier å tilråde å forsøke stemningsstabiliserende der tradusjonelle antidepressiver ikke har hatt effekt. Har du ikke forsøkt annet enn Cipramil, ville nok det første skrittet være å forsøke en annen SSRI. Men om det er tegn som kan tyde på bipolar, som om noen i familien har (/hatt) det, om du selv kan ha hatt hypomanier? Disse er gjerne vanskelige å fange opp, fordi mange opplever det som et velkomment blaff av positivitet og overskudd, eller i alle fall et høygir som er til å leve med. Så er det gjerne depresjonen man søker hjelp for først. Det krever skikkelig utredning, så jeg synes du skal ta en prat med fastlegen din og få henvisning til psykiater som kan hjelpe deg med dette.

Litium er ikke riktig medikament for alle med bipolar lidelse, selv om det er gammelt og velprøvd. Selv ble jeg så avflatet av det at jeg ikke fikset å ta det. Her i gården er det Lamictal som gjelder.

Skrevet (endret)
2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

NHD pleier å tilråde å forsøke stemningsstabiliserende der tradusjonelle antidepressiver ikke har hatt effekt. Har du ikke forsøkt annet enn Cipramil, ville nok det første skrittet være å forsøke en annen SSRI. Men om det er tegn som kan tyde på bipolar, som om noen i familien har (/hatt) det, om du selv kan ha hatt hypomanier? Disse er gjerne vanskelige å fange opp, fordi mange opplever det som et velkomment blaff av positivitet og overskudd, eller i alle fall et høygir som er til å leve med. Så er det gjerne depresjonen man søker hjelp for først. Det krever skikkelig utredning, så jeg synes du skal ta en prat med fastlegen din og få henvisning til psykiater som kan hjelpe deg med dette.

Litium er ikke riktig medikament for alle med bipolar lidelse, selv om det er gammelt og velprøvd. Selv ble jeg så avflatet av det at jeg ikke fikset å ta det. Her i gården er det Lamictal som gjelder.

Har en eldre bror som fikk diagnosen Manisk depressiv, som de kalte det den gang. Da han fikk omsider litium, så ble alt bedre. Jeg har ikke hatt det jeg vil kalle hypomanier,  Men kan bli nokså opp giret også , men ikke følelsesmessig, for hos meg er det det stabile element ( dystymi som jeg har fått senere i tillegg til Asperger ) som psykiateren sa til meg før at jeg ikke hadde kommet lenger en med "Depressiv nevrose" og noe senere "blandet personlighetsforstyrrelse" men de er ute av verden nå.

Endret av FGT
Skrevet

Bare mine tanker: Om du ikke har hatt hypomanier eller blir giret følelsesmessig, ville jeg kanskje forsøkt Efexor eller Brintellix først, dersom du ikke har forsøkt dem. Ikke dermed sagt at ikke Lamictal kan være riktig valg for deg. 

Anonymkode: 27fc7...962

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...