Gå til innhold

NHD? Medisin mot høyt lidelsestrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det?

Min psykolog vil henvise meg til en psykiater for å undersøke om det finnes medisiner som kan dempe et konstant skyhøyt lidelsestrykk. Jeg nevnte det for fastlegen og han mente at veldig små doser av en medisin som i store doser brukes for å behandle schizofreni kunne være med på å dempe "tankekjøret", men det høres så skummelt ut. K-PTSD diagnose. 

Anonymkode: 2ddf0...9c8

Skrevet

Små doser antipsykotika skal du ikke være redd for. Det brukes av veldig mange av oss som ikke har alvorlige lidelser. Selv tar jeg truxal bare for å sove bedre om natten. Det er et antipsykotika. Jeg har en vanlig depresjonslidelse.

Anonymkode: 87f33...697

Skrevet

Jeg tar også en medisin beregnet for schizofreni for å sove. En liten dose . Har PTSD , angst og depresjon . 

Anonymkode: 8a8cd...960

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Små doser antipsykotika skal du ikke være redd for. Det brukes av veldig mange av oss som ikke har alvorlige lidelser. Selv tar jeg truxal bare for å sove bedre om natten. Det er et antipsykotika. Jeg har en vanlig depresjonslidelse.

Det var godt å høre. Har du god effekt av det? Betyr det at man blir søvnig av antipsykotika når du sier at du bruker det for å sove bedre om natten? For tiden sover jeg 12-14 timer i døgnet, og jeg vil helst unngå å bli enda mer utmattet! 

Skrevet

Schizofrenimedisiner er ikke noe å være redd for. Det er veldig vanlig å få for psykiatria minor lidelser også. I alle år. Feksl før jeg fikk schizofreni diagnosen så fikk jeg fluanxol for angst.

Anonymkode: 056b0...818

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar også en medisin beregnet for schizofreni for å sove. En liten dose . Har PTSD , angst og depresjon . 

Anonymkode: 8a8cd...960

Hvilken medisin bruker du? Har du noen effekt av den utover at den hjelper deg med søvnen? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Schizofrenimedisiner er ikke noe å være redd for. Det er veldig vanlig å få for psykiatria minor lidelser også. I alle år. Feksl før jeg fikk schizofreni diagnosen så fikk jeg fluanxol for angst.

Det var jeg faktisk ikke klar over! Opplevde du at den hadde noen effekt på angsten din? Jeg skjønner ikke helt hvordan disse medisinene fungerer, nemlig. Tar den vekk den psykiske smerten, eller gjør den at smerten føles annerledes? Eller gjør den egentlig bare at man ikke bryr seg lengre?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var godt å høre. Har du god effekt av det? Betyr det at man blir søvnig av antipsykotika når du sier at du bruker det for å sove bedre om natten? For tiden sover jeg 12-14 timer i døgnet, og jeg vil helst unngå å bli enda mer utmattet! 

Det spørs helt hva slags type antipsykotika en vil prøve ut. Ikke alle virker sedererende.

Skrevet
På 2/10/2017 den 14.39, AnonymBruker skrev:

Finnes det?

Min psykolog vil henvise meg til en psykiater for å undersøke om det finnes medisiner som kan dempe et konstant skyhøyt lidelsestrykk. Jeg nevnte det for fastlegen og han mente at veldig små doser av en medisin som i store doser brukes for å behandle schizofreni kunne være med på å dempe "tankekjøret", men det høres så skummelt ut. K-PTSD diagnose. 

De fleste anti-psykotika hjelper på lidelsestrykk/uro/angst, de kan ikke ta bort psykisk smerte, men hjelpe deg med å håndtere den. Glad for at legen skrev ut det enn en annen gruppe medisiner som er vanedannende og kan føre til misbruk. Har vært i psykiatrien halve livet, så kjenner dessverre til det meste av de. 

Effekten vil variere fra person til person samt dose. Oftest blir man veldig trøtt og sløv av de i begynnelsen, men det gir seg etter en til to uker.

Vet ikke hva du har fått utskrevet, men Truxal er ofte brukt. Brukt den og den fungerte fint til tider, men fikk fysisk uro. Prøvde Nozinan en gang og da sov jeg i over et døgn. Seroquel ser ut til å hjelpe meg mest. Bruker den etter behov. Har nå brukt 75mg i to måneder, fast. 

Skrevet
19 timer siden, nlight skrev:

De fleste anti-psykotika hjelper på lidelsestrykk/uro/angst, de kan ikke ta bort psykisk smerte, men hjelpe deg med å håndtere den. Glad for at legen skrev ut det enn en annen gruppe medisiner som er vanedannende og kan føre til misbruk. Har vært i psykiatrien halve livet, så kjenner dessverre til det meste av de. 

Effekten vil variere fra person til person samt dose. Oftest blir man veldig trøtt og sløv av de i begynnelsen, men det gir seg etter en til to uker.

Vet ikke hva du har fått utskrevet, men Truxal er ofte brukt. Brukt den og den fungerte fint til tider, men fikk fysisk uro. Prøvde Nozinan en gang og da sov jeg i over et døgn. Seroquel ser ut til å hjelpe meg mest. Bruker den etter behov. Har nå brukt 75mg i to måneder, fast. 

Takk for utfyllende og godt svar! 

Jeg har ikke fått utskrevet noe enda, vi ble enig om at jeg skulle tenke på om jeg vil prøve det til neste gang. Han foreslo ingen spesifikk medisin. Når du skriver at du tar seroquel etter behov, betyr det at de har en umiddelbar effekt? Kan du ta dem når det stormer som verst, ha god effekt av de og så være uten i perioder hvor det går litt bedre?

Skrevet

Jeg har hatt mye lidelse også av angst og depresjon som hemmet meg mye i hverdagen på mange områder. Har prøvd truxal, zyprexa og seroquel uten noe bedring. Først da jeg fikk Fluanxol begynte jeg å komme meg og de store smertene psykisk har avtatt mye. Det er en hurtigvirkende medisin som man merker effekt etter få dager. Den taes i lave doser og en blir ikke trøtt av den. den er aktiverende også som er veldig positivt for meg. Dette er en gammel medisin som brukes lite i dag, men NHD sa den skulle blitt brukt mer og det er jeg enig i. Uten den så hadde jeg vært dårligere på mange områder nå. Den har gitt meg et bedre liv med meg selv. Kanskje den kan være noe? Ville i hverfall forsøkt en type antipsykotika om jeg var deg. 

Skrevet
26 minutter siden, Elisabeth36 skrev:

Jeg har hatt mye lidelse også av angst og depresjon som hemmet meg mye i hverdagen på mange områder. Har prøvd truxal, zyprexa og seroquel uten noe bedring. Først da jeg fikk Fluanxol begynte jeg å komme meg og de store smertene psykisk har avtatt mye. Det er en hurtigvirkende medisin som man merker effekt etter få dager. Den taes i lave doser og en blir ikke trøtt av den. den er aktiverende også som er veldig positivt for meg. Dette er en gammel medisin som brukes lite i dag, men NHD sa den skulle blitt brukt mer og det er jeg enig i. Uten den så hadde jeg vært dårligere på mange områder nå. Den har gitt meg et bedre liv med meg selv. Kanskje den kan være noe? Ville i hverfall forsøkt en type antipsykotika om jeg var deg. 

Vet du om Fluanxol påvirker kjøreferdighetene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om Fluanxol påvirker kjøreferdighetene?

Den har ingen negativ virkning på kjøreferdighetene.

Skrevet

Fluanxol kan du øke også hvis du føler deg dårligere en dag, så merker en bedring etter en time. Jeg blir roligere inni meg og ikke sløv av den. Mindre kaotiske tanker og følelser. jeg er mer fungerende i dag. Den beste medisinen jeg har brukt for det psykiske pr i dag. Har fått lavere puls og mye mindre stress hodepine også pga medisinen. Man vet ikke om noe fungerer om en ikke har forsøkt. 

Skrevet
41 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Den har ingen negativ virkning på kjøreferdighetene.

Takk.

Skrevet

Jeg synes zyprexa er den beste mot angst. Ja best mot alt. Synd med vekta da.

Fluanxol er veldig mange år siden, og den ga meg en bivirkning, som er vanligst blandt unge menn så jeg gikk ikke på den mer enn 2 dager :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...