Gå til innhold

Bipolar lidelse, ønsker råd fra eksperter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Begynner med litt info om meg. Jeg har hatt veldig svingende humør, energi og temperament siden tidlig barndom. Fikk behandling for depresjon med antidepressiva noen ganger da det var i de fasene jeg måtte til lege for sykmelding. Det gikk over hver gang, og jeg fungerte bra imellom episodene med depresjon og hypomani og noen få ganger mani. Etter noen år, var rundt 19-20 år, kom jeg over en artikkel på nett om bipolar lidelse. Det var som om det skulle vært skrevet om meg, det traff så veldig bra. Jeg ble på en måte lettet da jeg fant ut at dette er en kjent sykdom. Kunne endelig sette ord på hvordan jeg hadde det og håpet steg om å få hjelp.

Tok kontakt med fastlegen og ble henvist til psykiater på DPS for utredning. Det ble raskt konkludert med at det jeg hadde trodd stemte. Deretter begynte jeg på litium som de anbefalte. Etter kort tid på opptrapping med jevnlige blodprøver begynte bivirkningene å komme, stoffskifte ble ikke rett, fikk alvorlig diaré og ble lettere deprimert og følelsesflat. Ble rådet til å likevel bruke det en stund til for å se om bivirkningene ville avta. Ble til at jeg brukte det 4-5 år, men måtte slutte da det ikke virka til å ha noen god effekt. Deretter ble det forsøkt Orfiril, noe jeg fikk intense selvmordstanker og planer av etter bare få døgn. Det var en skremmende opplevelse og kutta selvfølgelig ut den også. Etter å ha kommet opp igjen fra depresjonen bestemte jeg meg for å prøve å klare meg uten medisiner. Det gikk bra helt til neste runde med hypomani og påfølgende depresjon. I mellomtiden der hadde jeg flytta langt unna hjemstedet og fått ny jobb og på en måte begynt litt på nytt. Ny fastlege som ville prøve ut cipralex og etterhvert venlafaxin i lave doser, da jeg tidligere har respondert veldig raskt på det. Det gjorde nok at jeg kom opp igjen tidligere enn uten den. Så etter et par år og utallige opp og nedturer, med noen korte sykmeldinger der det ble nødvendig, så virket det som jeg svingte oftere og oftere. Det har vært snakk om 4-6 ganger i året.

Bytta fastlege til en jeg ble anbefalt, og han virker til å forstå situasjonen min bedre og jeg ønsket å få bedre hjelp for å holde sykdommen stabil.

Nå fikk jeg en utrolig hard nedtur i midten av desember og måtte da igjen få sykmelding. Vi ble enige om at jeg muligens hadde blitt feilmedisinert med to typer antidepressiva. Det ble satt igang en rask nedtrapping av disse og jeg begynte med langsom opptrapping av Lamictal som stemningsstabiliserende. Har håp om at det vil være til god hjelp når dosen kommer opp på rett nivå.

Jeg er fremdeles sykmeldt i påvente av at depresjonen går over og medisinene begynner å virke. 

Kan legge til at jeg har fast jobb i en ansvarsstilling og fungerer godt i de gode periodene. 

Mønsteret som gjerne går igjen hver gang er at jeg i perioder på noen dager eller uker er i hypomani fase og jobber hardt, er effektiv og kreativ. Godt humør og alt går som på skinner. Jo lengre denne perioden varer jo mer langvarig og dypere blir depresjonen og angsten som kommer med et par dagers forvarsel der irritasjon og sinne tar over.

Jeg har aldri vært innlagt for å nevne det.

Så kommer poenget med dette innlegget.

Jeg ønsker flere vurderinger på muligheter og hva som kan anbefales som behandling i min situasjon. Leger er forskjellige og vurderer forskjellig.

Setter pris på gode råd !

Mann 30 Østfold

Anonymkode: 8a390...445

Skrevet

Kanskje kan Wellbutrin være et godt alternativ i tillegg til Lamictalen? Da tenker jeg på depresjonen. Slik jeg forstår det så skal det være et godt alternativ. Kan jo være verdt å diskutere med legen din? 

Vet det er en del som har bp som bruker denne kombinasjonen. 

Har ikke fått bp på papiret, lang historie kort så skal jeg til ny utredning,  men bruker selv disse medisinene og de har fungert helt ok. Synes Wellbutrinen har fungert mye bedre enn Cipralex. 

Angående gode råd... Når man har det helt "supert" og er effektiv, kan det helt sikkert være lurt å gjøre mindre enn man tror man klarer. Bare for å ikke havne helt nedi gropa. Ta litt hensyn til seg selv og prioritere sin egen helse. 

Vet ikke hvor nyttig dette svaret mitt var, men vet at jungelen, hvor man skal orientere seg i forhold til medisiner og behandling samt symptomer kan føles som en labyrint :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Begynner med litt info om meg. Jeg har hatt veldig svingende humør, energi og temperament siden tidlig barndom. Fikk behandling for depresjon med antidepressiva noen ganger da det var i de fasene jeg måtte til lege for sykmelding. Det gikk over hver gang, og jeg fungerte bra imellom episodene med depresjon og hypomani og noen få ganger mani. Etter noen år, var rundt 19-20 år, kom jeg over en artikkel på nett om bipolar lidelse. Det var som om det skulle vært skrevet om meg, det traff så veldig bra. Jeg ble på en måte lettet da jeg fant ut at dette er en kjent sykdom. Kunne endelig sette ord på hvordan jeg hadde det og håpet steg om å få hjelp.

Tok kontakt med fastlegen og ble henvist til psykiater på DPS for utredning. Det ble raskt konkludert med at det jeg hadde trodd stemte. Deretter begynte jeg på litium som de anbefalte. Etter kort tid på opptrapping med jevnlige blodprøver begynte bivirkningene å komme, stoffskifte ble ikke rett, fikk alvorlig diaré og ble lettere deprimert og følelsesflat. Ble rådet til å likevel bruke det en stund til for å se om bivirkningene ville avta. Ble til at jeg brukte det 4-5 år, men måtte slutte da det ikke virka til å ha noen god effekt. Deretter ble det forsøkt Orfiril, noe jeg fikk intense selvmordstanker og planer av etter bare få døgn. Det var en skremmende opplevelse og kutta selvfølgelig ut den også. Etter å ha kommet opp igjen fra depresjonen bestemte jeg meg for å prøve å klare meg uten medisiner. Det gikk bra helt til neste runde med hypomani og påfølgende depresjon. I mellomtiden der hadde jeg flytta langt unna hjemstedet og fått ny jobb og på en måte begynt litt på nytt. Ny fastlege som ville prøve ut cipralex og etterhvert venlafaxin i lave doser, da jeg tidligere har respondert veldig raskt på det. Det gjorde nok at jeg kom opp igjen tidligere enn uten den. Så etter et par år og utallige opp og nedturer, med noen korte sykmeldinger der det ble nødvendig, så virket det som jeg svingte oftere og oftere. Det har vært snakk om 4-6 ganger i året.

Bytta fastlege til en jeg ble anbefalt, og han virker til å forstå situasjonen min bedre og jeg ønsket å få bedre hjelp for å holde sykdommen stabil.

Nå fikk jeg en utrolig hard nedtur i midten av desember og måtte da igjen få sykmelding. Vi ble enige om at jeg muligens hadde blitt feilmedisinert med to typer antidepressiva. Det ble satt igang en rask nedtrapping av disse og jeg begynte med langsom opptrapping av Lamictal som stemningsstabiliserende. Har håp om at det vil være til god hjelp når dosen kommer opp på rett nivå.

Jeg er fremdeles sykmeldt i påvente av at depresjonen går over og medisinene begynner å virke. 

Kan legge til at jeg har fast jobb i en ansvarsstilling og fungerer godt i de gode periodene. 

Mønsteret som gjerne går igjen hver gang er at jeg i perioder på noen dager eller uker er i hypomani fase og jobber hardt, er effektiv og kreativ. Godt humør og alt går som på skinner. Jo lengre denne perioden varer jo mer langvarig og dypere blir depresjonen og angsten som kommer med et par dagers forvarsel der irritasjon og sinne tar over.

Jeg har aldri vært innlagt for å nevne det.

Så kommer poenget med dette innlegget.

Jeg ønsker flere vurderinger på muligheter og hva som kan anbefales som behandling i min situasjon. Leger er forskjellige og vurderer forskjellig.

Setter pris på gode råd !

Mann 30 Østfold

Anonymkode: 8a390...445

Nå må du vel egentlig vente for å se hvordan lamictalen virker på deg før en kan si så mye mer.

Anonymkode: 614fc...7c1

Mann 30 Fredrikstad
Skrevet
1 time siden, ethodeforan skrev:

Kanskje kan Wellbutrin være et godt alternativ i tillegg til Lamictalen? Da tenker jeg på depresjonen. Slik jeg forstår det så skal det være et godt alternativ. Kan jo være verdt å diskutere med legen din? 

Vet det er en del som har bp som bruker denne kombinasjonen. 

Har ikke fått bp på papiret, lang historie kort så skal jeg til ny utredning,  men bruker selv disse medisinene og de har fungert helt ok. Synes Wellbutrinen har fungert mye bedre enn Cipralex. 

Angående gode råd... Når man har det helt "supert" og er effektiv, kan det helt sikkert være lurt å gjøre mindre enn man tror man klarer. Bare for å ikke havne helt nedi gropa. Ta litt hensyn til seg selv og prioritere sin egen helse. 

Vet ikke hvor nyttig dette svaret mitt var, men vet at jungelen, hvor man skal orientere seg i forhold til medisiner og behandling samt symptomer kan føles som en labyrint :)

Takk for svar!

Wellbutrin kan nok være noe å vurdere ja. Skal finne ut mer om den og ta det opp med legen neste gang :-)

Det med å med å klare å begrense seg i hypomane perioder er en utfordring og det vet nok alle som har vært der. Jeg har etterhvert blitt bedre til å kjenne etter hvordan det ligger an, men har ikke klart å knekke koden for å unngå å bli revet med. Det jo en fantastisk følelse når man føler seg på topp og det meste går som en lek og man ser lyst på livet, energien føles ustoppelig. For lite nattesøvn og mye stress over tid er ofte utløsende faktorer for meg.

En jeg kjenner som er både psykiatrisk sykepleier og bipolar selv fortalte meg en gang at første bud er god balanse mellom aktivitet og hvile. Godt og enkelt råd og likevel så vanskelig.

Hadde man vært like smart som etterpåklokskapen så hadde mye vært gjort :-)

Ja, den labyrinten av mulige behandlinger for en slik individuell sykdom som bipolar er en tålmodighetsprøve, men jeg har troen på at rett type medisin vil hjelpe bare man blir ferdig med prøvekaninperioden.

Mann 30 Fredrikstad
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du vel egentlig vente for å se hvordan lamictalen virker på deg før en kan si så mye mer.

Takk for svar!

Ja, det er sant. Er oppe i 100 mg pr dag nå, så det er nok for lavt enda. Forsøker å være tålmodig og tenker at det er verdt ventetiden om det viser seg å virke bra på sikt.

Foreløpig lite bivirkninger, så det lover godt.

Skrevet
2 minutter siden, Mann 30 Fredrikstad skrev:

Takk for svar!

Ja, det er sant. Er oppe i 100 mg pr dag nå, så det er nok for lavt enda. Forsøker å være tålmodig og tenker at det er verdt ventetiden om det viser seg å virke bra på sikt.

Foreløpig lite bivirkninger, så det lover godt.

Det høres bra ut. Lykke til!

Skrevet

Min historie ligner mye på din. Jeg fikk diagnosen bipolar 2 når jeg var 24, etter en mani som var utløst av antidepressiva. Da begynte jeg på stemningsstabiliserende, Lamictal+Orfiril. Fikk alvorlig depresjon etter manien, og justerte da opp mengden Lamictal og det ble bedre. Har likevel vært plaget med depresjoner i perioder. Etter en lengre depresjon så skiftet jeg medisin til Seroquel Depot. Det funka fjell på psyken men de fysiske bivirkningene var helt forjævlig. Tung i kroppen, hangover hele dagen, og etter jeg tok medisinen på kvelden så var det rett i seng ellers så ble jeg så svimmel at det var som å være drita full, klarte knapt å gå, og fikk blodtrykksfall slik jeg besvimte. Fikk da gå over til Lamictal og litium. Det funker bra på meg, eneste som er kjipt er bivirkninger som vektøkning og munntørrhet av litium. Om kvelden tar jeg en ørliten dose med seroquel for å få sove. Hvis jeg tar seroquel senere enn 9 på kvelden får jeg hangover. Når jeg merker at jeg blir hypoman så tar jeg 2 seroquel eller fler for å sove det av meg. Det er fantastisk å være hypoman, men jeg tillater meg 1 dag der jeg får gjort utrolig mye for så å sove det av meg. Jeg lar ikke det fortsette, for da blir jeg veldig deprimert etterpå, og det er ikke verdt det. Jeg blir veldig påvirket av sola og årstidene så jeg blir deprimert om vinteren og hypoman om sommeren. For å forebygge mot depresjon i vinterhalvåret så bruker jeg lysterapi hver dag, og passer på døgnrytmen, ikke sove for mye og ikke for lite. Depresjonene kommer egentlig uansett, men jeg har nå funnet teknikker for at det ikke skal bli for ille. Hvis jeg får moderat depresjon neste gang skal jeg be om å få Wellbutrin ved siden av.

Håper du finner rett medisin for deg, det tar en stund. Det er mye som går an å prøve, og man skal ikke ta til takke med noe som gir mye bivirkninger. Man skal tross alt leve med dette resten av livet!

Lykke til :)

Skrevet

Lamictal bør doseres opp før man gjør noe annet. Nivå i blodet  bør måles, Feks på 200 mg, så vil man se hvor langt opp i dose man må gå. Hvis det ikke er bivirkninger bør det forsøkes gradvis å øke opp til nivåer rundt 40-45 umol/L som ofte tilsvarer 600-800mg. Fordeles gjerne i to doser, morgen og kveld for mindre risiko for bivirkninger når man kommer opp i høye doser.

Siden det beskrives symptomer fra tidlig barndom bør det og utelukkes med sikkerhet at det og kan være noe adhd symptomer som forstyrrer.

http://adhd.oslo.no/

Skrevet
8 timer siden, Psykia AS skrev:

Lamictal bør doseres opp før man gjør noe annet. Nivå i blodet  bør måles, Feks på 200 mg, så vil man se hvor langt opp i dose man må gå. Hvis det ikke er bivirkninger bør det forsøkes gradvis å øke opp til nivåer rundt 40-45 umol/L som ofte tilsvarer 600-800mg. Fordeles gjerne i to doser, morgen og kveld for mindre risiko for bivirkninger når man kommer opp i høye doser.

Siden det beskrives symptomer fra tidlig barndom bør det og utelukkes med sikkerhet at det og kan være noe adhd symptomer som forstyrrer.

Sett at ADHD og BP er en ganske vanlig kombo. Hvordan er det når man blir behandlet for BP, men kanskje har ADHD i tillegg? Hvordan medisineres og behandles dette?

Mann 30 Fredrikstad
Skrevet
9 timer siden, Psykia AS skrev:

Takk for tilbakemelding. Det var oppklarende ang. lamictal og opptrapping.

Det med evt ADHD er nok mindre treffende på meg. Det kan være en del likheter ved hypomani/maniske faser der man er overaktiv, lite ro i kroppen og avslapping føles som bortkastet tid. 

Alle de nærmeste som kjenner meg er ikke i tvil om at jeg er bipolar. Flere sykepleiere og psykiatriske sykepleiere i familien, så de har jo en god porsjon kunnskap.

Det er flere som har anbefalt meg å prøve kognitiv terapi i tillegg til medisiner. Jeg er interessert i temaet og kan gjerne tenke meg å prøve det. Ventetiden på det kan vel være opp mot mnd og år har jeg skjønt, men er det noen som kan om rettigheter for den type behandling? Og det er selvfølgelig avgjørende å evt få en behandler som man kommer godt overens med om det skal fungere.

Andre som har erfaring med kognitiv terapi ved bipolar lidelse og evt i hvilken fase av sykdommen det er mest effektivt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
4 minutter siden, Mann 30 Fredrikstad skrev:

Takk for tilbakemelding. Det var oppklarende ang. lamictal og opptrapping.

Det med evt ADHD er nok mindre treffende på meg. Det kan være en del likheter ved hypomani/maniske faser der man er overaktiv, lite ro i kroppen og avslapping føles som bortkastet tid. 

Hyperaktivitet som kun forekommer under perioder med mani/hypomani er ikke tegn på ADHD. ADHD opptrer ikke i episoder slik som BP.

La derfor neste steg være opptrapping av Lamictal slik Kvakkestad anbefaler. Husk at det skal sjekkes med serumkonsmålinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...