Gå til innhold

Døgnrytme.

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, nlight skrev:

Folk som jobber natt ender ikke opp syke med depresjon eller andre psykiske lidelser.

Ja du har et poeng der. Noen jobber jo bare natt og. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja du har et poeng der. Noen jobber jo bare natt og. 

Sant, tekt på alle sykepleiere... Sier jo ikke at det er sunt å holde seg oppe, men jeg vet ikke nok fakta om hva slags rytme man burde følge. Vi har en indre klokke og den kan forskyves. Jeg har slitt i flere år med å få orden på døgnrytmen, men har bare endte opp syk og fått psykiske vansker etter å følge det vanlige søvnmønstret. Har måttet tilpasse jobb etter dette. Samtidig er vi individer og det varierer mye. 

Endret av nlight
skriveleif
Skrevet
1 minutt siden, nlight skrev:

Sant, tekt på alle sykepleiere... Sier jo ikke at det er sunt å holde seg oppe, men jeg vet ikke nok fakta om hva slags rytme man burde følge. Vi har en indre klokke og den kan forskyves. Jeg har slitt i flere år med å få orden på døgnrytmen, men har bare endte opp syk og fått psykiske vansker etter å følge det vanlige søvnmønstret. Har måttet tilpasse jobb etter dette. Samtidig er vi individer og det varierer mye. 

Ja det varierer vel mye hva folk tåler. Jeg har ikke jobb og kan sove utover formiddagen, ikke har jeg små unger heller. Så det er i grunn ikke så farlig, og nok søvn får jeg jo. 

Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det varierer vel mye hva folk tåler. Jeg har ikke jobb og kan sove utover formiddagen, ikke har jeg små unger heller. Så det er i grunn ikke så farlig, og nok søvn får jeg jo. 

Jeg lider av et eller annet som de ikke finner ut av. Jeg kan sove så mye jeg vil, uten at det ødelegger noe eller hjelper på. Du blir nok neppe syk av mye søvn, så lenge det ikke blir over ti timer. Da blir du bare mer trøtt. En av gangene jeg var i en dyp depresjon sov jeg vel 18-20 timer, er forsatt i live :P

Skrevet
30 minutter siden, nlight skrev:

Folk som jobber natt ender ikke opp syke med depresjon eller andre psykiske lidelser.

Nei, men folk med visse psykiske sykdommer tåler det ikke.

Anonymkode: cca0f...3ad

Skrevet
19 minutter siden, stjernestøv skrev:

Og ellers føler du deg frisk og rask? 

Skrevet
23 minutter siden, nlight skrev:

Jeg lider av et eller annet som de ikke finner ut av. Jeg kan sove så mye jeg vil, uten at det ødelegger noe eller hjelper på. Du blir nok neppe syk av mye søvn, så lenge det ikke blir over ti timer. Da blir du bare mer trøtt. En av gangene jeg var i en dyp depresjon sov jeg vel 18-20 timer, er forsatt i live :P

Ja det skader jo ikke å sove :P Trenger mye søvn jeg. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ellers føler du deg frisk og rask? 

Nei og det blir jeg vel aldri heller. 

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Vel, du bør kanskje prøve å gjøre noen livsstilendringer?

Skrevet
9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det blir du nok garantert. Trodde jeg aldri ville bli bedre da jeg først ble psyk, men etter mange år har jeg fått mestret mye. Selv om det går opp og ned, så takler jeg det også.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men folk med visse psykiske sykdommer tåler det ikke.

Selvfølgelig, det er alltid unntak uansett hva det gjelder...

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, du bør kanskje prøve å gjøre noen livsstilendringer?

Ja det var det da. Klarer ikke.

Skrevet
9 minutter siden, nlight skrev:

Det blir du nok garantert. Trodde jeg aldri ville bli bedre da jeg først ble psyk, men etter mange år har jeg fått mestret mye. Selv om det går opp og ned, så takler jeg det også.

Ja det går jo an å håpe. Men tror jeg har gitt opp.

Skrevet

Ja det går jo an å håpe. Men tror jeg har gitt opp.

Er ingen grunn til å gi opp, det finnes uendelig med løsninger. Bare at du er her er jo et godt tegn på at du ikke har gitt opp! :)

Skrevet
14 minutter siden, nlight skrev:

Er ingen grunn til å gi opp, det finnes uendelig med løsninger. Bare at du er her er jo et godt tegn på at du ikke har gitt opp! :)

Jo takk for det :-). 

Skrevet

Nå er klokka 02 15 så jeg er vel litt inn habil når jeg mener at du kan sove og være våken når du vil.

Selv legger jeg meg mellom 02.30 og 04.30 men står alltid opp til  kl 10.Lever godt med det med unntak når jeg har fått time hos legen o. l. tidlig om morgenen. 

Anonymkode: 5f9ab...b9c

Skrevet
19 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja det var det da. Klarer ikke.

Klarer ikke, eller gidder ikke? 

Anonymkode: 5b290...c73

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke, eller gidder ikke? 

Klarer ikke, det er forskjell på det. Jeg blir veldig sliten av å gjøre ting, i dag har jeg gått tur og vært på besøk. Er sliten nå.

Skrevet

Klarer ikke, det er forskjell på det. Jeg blir veldig sliten av å gjøre ting, i dag har jeg gått tur og vært på besøk. Er sliten nå.

For å få mer energi må du komme deg i aktivitet! Du blir sliten av lite hvis du er vant til å gjøre ingenting. Kroppen vil være i aktivitet, ikke fullstendig passiv. Med aktivitet kommer ork og energi. Hvor vanskelig kan det være? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å få mer energi må du komme deg i aktivitet! Du blir sliten av lite hvis du er vant til å gjøre ingenting. Kroppen vil være i aktivitet, ikke fullstendig passiv. Med aktivitet kommer ork og energi. Hvor vanskelig kan det være? 

Prøv å ha schizoaffektiv eller evner å ta inn energier før du uttaler deg, det er slitsomt å bære med seg. Hva det nå enn er. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...