Gå til innhold

Antabus og alkohol

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har gått på antabus nå i ca tre uker og kjenner at jeg blir forbanna når legen min sier at folk tar det på mandag og tirsdag så kan de drikke i helga. Når jeg leser på den står det at man helst ikke skal drikke før 14 dager etter avsluttet behandling... Da kan han ikke ha så greie på det,,

Iallefall så tar jeg det fordi jeg ikke skal drikke i ukedagene, men kjenner jo det at det gjør ikke noe med tankene mine om alkohol og det å drikke.. Er spurt med ut sammen med ei venninne idag og kjenner at jeg fint kunne reist ut og drukket og hatt det gøy uten å få noe problem med alkohol.. Er ikke unormalt for en 21 åring å drikke sammen med venner en gang i helga.. 

Tok siste dosen min med antabus i går på morgenen sånn klokka 9, og lurte på om det er noe som helst jeg kan gjøre nå for at jeg ikke skal bli dårlig dersom jeg drikker i kveld? Er jo to døgn sia sist dose, og må da være noe jeg kan gjøre for at antabusen ikke skal gjøre meg dårlig? Hvis jeg drikker rusbrus eller øl og ikke sprit? Er det noen som har erfaring med dette?

Takk for tips og råd :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416844-antabus-og-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Jente21her skrev:

Hei. Jeg har gått på antabus nå i ca tre uker og kjenner at jeg blir forbanna når legen min sier at folk tar det på mandag og tirsdag så kan de drikke i helga. Når jeg leser på den står det at man helst ikke skal drikke før 14 dager etter avsluttet behandling... Da kan han ikke ha så greie på det,,

Iallefall så tar jeg det fordi jeg ikke skal drikke i ukedagene, men kjenner jo det at det gjør ikke noe med tankene mine om alkohol og det å drikke.. Er spurt med ut sammen med ei venninne idag og kjenner at jeg fint kunne reist ut og drukket og hatt det gøy uten å få noe problem med alkohol.. Er ikke unormalt for en 21 åring å drikke sammen med venner en gang i helga.. 

Tok siste dosen min med antabus i går på morgenen sånn klokka 9, og lurte på om det er noe som helst jeg kan gjøre nå for at jeg ikke skal bli dårlig dersom jeg drikker i kveld? Er jo to døgn sia sist dose, og må da være noe jeg kan gjøre for at antabusen ikke skal gjøre meg dårlig? Hvis jeg drikker rusbrus eller øl og ikke sprit? Er det noen som har erfaring med dette?

Du må ikke finne på å drikke, det gjorde bror min og ble kjempedårlig. Er det ikke farlig og?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416844-antabus-og-alkohol/#findComment-3752809
Del på andre sider

3 timer siden, Jente21her skrev:

Er neppe normalt at en 21 åring må bruke antabus. Tyder på et stort problem.

Drikker du i dag blir du garantert dritdårlig.

Anonymkode: 9e862...c09

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416844-antabus-og-alkohol/#findComment-3752811
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Jente21her skrev:

Antabus er en irreversibel hemmer av enzymet som bryter ned acetaldehyd (et giftig nedbrytingsprodukt av alkohol) til eddiksyre. 

Det betyr at Antabus binder seg til enzymet og ødelegger det. Før du kan drikke igjen uten å få vonde symptomer, må kroppen lage nye enzymer etter at Antabus er ute av kroppen. Det holder ikke at Antabus er ute av kroppen. Enzymet heter aldehyd dehydrogenase, og hvor lang tid kroppen bruker på å lage nye lagre, aner jeg ikke. Det varierer sikkert.

14 dager er nok riktig. Hvis målet er å drikke i helgen, er jeg usikker på om Antabus er rett behandling?

Det hjelper IKKE å bare drikke øl og vin, og ikke sprit.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416844-antabus-og-alkohol/#findComment-3752818
Del på andre sider

Antagelig blir du dårlig og det håper jeg på en måte at du blir også.

Det er en grunn for at du går på antabus og det er fordi du ikke har ett sunt forhold til alkohol. Det er ikke unormalt at en 21 åring drikker litt med venner i helgene, men du har tydeligvis dratt dette altfor langt fra før og har ødelagt ett sunt forhold til alkohol. Dette må du dessverre ta hensyn til resten av livet, når du ikke har tenkt deg om fra før, så må du i alle fall begynne med det nå fremover for ikke å ødelegge resten av livet ditt med alkohol. 

Du bør helst legge alkoholen på "hylla" for resten av livet. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416844-antabus-og-alkohol/#findComment-3752924
Del på andre sider

For å overforenkle det. Noen tåler ikke nøtter. Andre tåler ikke alkohol. Jeg vil på det absolutt sterkeste fraråde å drikike på Antabus. Det er hele meningen med det medikamentet - det skal skremme en fra å drikke ved å gjøre at man blir skikkelig sjuk om man gjør det. Er man frisk og sunn, er det sjelden fare med det. Om man har f.eks. epilepsi eller hjerteproblemer kan det derimot være livsfarlig.

Jeg synes det er særdeles kritikkverdig at fastlegen din sitte der og nærmest gi deg en oppskrift på hvordan du kan ta Antabus på en måte som gjør det mulig å drikke i helgene. For å få effekt av den, må man ta det noen dager og starte med dobbel dose for å få i gang virkningen. Jeg drakk selv litt for tidlig etter å ha sluttet med den en gang. Det gjorde meg ikke kjempesjuk da, for det meste var nok ute av kroppen. MEN jeg ble absolutt så pass uvel at jeg ikke tør tenke på hvordan man blir av å drikke mens man aktivt går på preparatet.

Jeg synes alkohol er oppskrytt. Personlig må jeg innse at jeg ikke tåler det, og derfor helt holde meg langt unna. Etter hvert finner man ut at det går an å ha det gøy likevel. Jeg vet det er en kjempeutfordring, og mange kan trenge hjelp å støtte for å komme igjennom det. Fastlegen kan henvise til f.eks. ruspoliklinikk hvor det kanskje finnes støttegrupper eller gode individualterapeuter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416844-antabus-og-alkohol/#findComment-3753350
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...