Gå til innhold

NHD og ev andre- har jeg som er aspergerautist rett på psykiatrisk hjelp?

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet

jeg lurer på dette, siden noen har sagt til meg at angst/tvangstanker/evt vrangforestillinger er en del av autismediagnosen min, derfor er det bare autismen og ikke noe psykisk tilleggsdiagnoser. stemmer det at autismediagnosen min gjør at om heg får angst/psykotiske symptomer/tvangslidelse/manisk oppførsel eller annet som virker psykisk sykt, så er det ikke psykt, det er bare autismen min og ikke psykdom?

betyr dette da at de med asperger/annen autisme ikke kan ha psykiske lidelser som psykiser eller angst disorders, for symptomene er en del av autismen? (jeg ble trent bort hallusinasjonebe mine av personal på barneboligen jeg bodde på før, så når jeg hadde vrangforestillinger og hallusinasjoner, fikk jeg straff, så etterhvert forsvant hallusinasjonene, fordi jeg ble mer opptatt av å ikke få straff enn å konsentrere meg om hallusinasjonene/vrangforestillingene som kom avogtil. straffen var husarbeid og ting jeg ikke likte å gjøre)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Retten til hjelp er helt uavhengig av autismediagnose eller ikke.

Hvis aktiviteter hjelper mot alvorlige symptomer som hallucinasjoner, er det god behandling og ikke straff. Det er mange ting det kan være bra å gjøre selv om det ikke er lystbetont.

Når spesialisthelsetjenesten skal prioritere behandling, skal en bl.a. vurdere forholdet mellom de ressurser som brukes og den positive effekt behandlingen fører til. Hos noen kommer en ikke lenger til tross for at en setter inn betydelige ressurser. Hos andre vurderer en at tiltak i kommunehelsetjenesten er (minst) like effektive. Da kan en få avslag på videre behandling.

Blomsterfluen
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Retten til hjelp er helt uavhengig av autismediagnose eller ikke.

Hvis aktiviteter hjelper mot alvorlige symptomer som hallucinasjoner, er det god behandling og ikke straff. Det er mange ting det kan være bra å gjøre selv om det ikke er lystbetont.

Når spesialisthelsetjenesten skal prioritere behandling, skal en bl.a. vurdere forholdet mellom de ressurser som brukes og den positive effekt behandlingen fører til. Hos noen kommer en ikke lenger til tross for at en setter inn betydelige ressurser. Hos andre vurderer en at tiltak i kommunehelsetjenesten er (minst) like effektive. Da kan en få avslag på videre behandling.

ok. jeg skal til en psykologtime til en psykologi-student på tirsdag. er det fordi denne studenten skal studere meg og autismen i timen ved å spørre å grave om hvajeg tenker, siden det ikke er den erfarne psykologen jeg skal til (han satte henne på meg)

hvorfor blir jeg tatt inn på PU psykiatrisk poliklinikk, selvom jeg ikke er psykisk utviklingshemmet i det hele tatt, bare autist med tvangshandlinger?

gjelder PU poliklinikk båte de med PU og de som har autisme uten PU, kanskje?

Endret av Blomsterfluen
Skrevet

Hvis vi skal ha leger og psykologer også i fremtiden, må studentene få lov til å være med de mer erfarne i en læreprosess. Det skjer under veiledning, så det er helt trygt.

Hvis det er slik som hos oss, skal du til et såkalt Habiliteringsteam eller tilsvarende. De har hovedansvar både for PU, autisme og en del ADHD.

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis vi skal ha leger og psykologer også i fremtiden, må studentene få lov til å være med de mer erfarne i en læreprosess. Det skjer under veiledning, så det er helt trygt.

Hvis det er slik som hos oss, skal du til et såkalt Habiliteringsteam eller tilsvarende. De har hovedansvar både for PU, autisme og en del ADHD.

Hvorfor er disse tre slått sammen. Er det fordi autisme og ADHD ikke er psykiske lidelser?

Anonymkode: 97873...352

Blomsterfluen
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

ok. jeg mente ikke at studenter ikke får lov, men ifølge innkallelsen så er det bare denne studenten og ikke en annen erfaren i tillegg som skal ha denne timen på meg. det er det som er så ukjent for meg.

har habiliteringsteamet hovedansvaret på autister og adhd folk som ikke har noen utviklingshemming i tillegg, også, selvom det står PU?

Endret av Blomsterfluen
Blomsterfluen
Skrevet

mamma sa nå i dag til meg at hun vet at jeg ikke blir prioritert i psykiatrien mer, siden det blir satt en helt ukjent uviten psykologistudent på meg på timen på tirsdag. har hun rett i det?

Skrevet
1 time siden, Blomsterfluen skrev:

mamma sa nå i dag til meg at hun vet at jeg ikke blir prioritert i psykiatrien mer, siden det blir satt en helt ukjent uviten psykologistudent på meg på timen på tirsdag. har hun rett i det?

Jeg er uenig med moren din. Jeg tenker at dette kan bli en bra erfaring for både deg og psykologistudenten, siden studenter ofte forsøker å gjøre ting veldig ordentlig og har bedre tid enn de som er ferdigutdannede. Du kan få stilt alle spørsmålene dine til studenten, selv om det tar en del tid:-)

Skrevet

Selv om det er kun studenten du møter, kan du være sikker på at du blir tatt ordentlig hånd om. Det er alltid en studieveileder som gir råd og hjelp til studentene. I tillegg er de veldig ivrige på å lære og å gjøre det best mulig!

Blomsterfluen
Skrevet

ok. mamma og alle jeg prater med og tillogmed legen påpeker at jeg har jo blitt eldre, og da er det normalt å bli glemsk (jeg er 31 år), når jeg forteller om min enormt økeme klumsethet, glemskhet og til tider forvirrethet og ørhet i hodet, og mamma mener da at jeg ikke burde få lov til å gå til psykiater nå på tirsdag (hun ble forbanna og oppgitt). det er så vanskelig når ingen rundt meg legger merke til at jeg glemmer mer enn det som sikkert er normalt hos en som er under 50 år. jeg har foreksempel glemt å gå på do når jeg måtte tisse en gang, og da trakk jeg ned buksa på kontor rommet før jeg fant ut at jeg må jo gå ut av kontoret og på do før jeg trekker ned buksa for å tisse. (jeg tisset heldigvis ikke på stolen). så snakker jeg omvendt rekkefølge av ord oftere og mister ord. så popper det opp gamle minner fra barndommen i bilder i hodet, og de husker jeg ofte bedre enn dagsoppgaver. jeg er nemlig veldig lydømfintlig stresset for tiden av menneskemas og det også gjør meg glemsk og satt ut. og mamma sier at jeg er ferdig med psykiatri fordi jeg er bare blitt eldre og derfor glemmer mer. glemskheten dukket plutselig og gradvis opp i fjor høst.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er disse tre slått sammen. Er det fordi autisme og ADHD ikke er psykiske lidelser?

Anonymkode: 97873...352

Hos oss er det fordi vi ikke har så mange pasienter at vi kan ha et eget team for hver diagnose.

Ja, det går personer der med ADHD eller Asperger/Autisme uten PU. Det er jo de aller fleste.

Din mor tar feil om det med studenten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...