Gå til innhold

Hvorfor Hillary tapte og Trump vant

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

22 minutter siden, Maggie55 skrev:

Hun tapte fordi hun var kvinne

Dessverre er ikke verden kommet lenger dessverre tror jeg

Hillary Clinton vant med flest stemmer i befolkningen, nesten 2,9 millioner mer enn sin motstander Trump. Trump vant likevel  fordi han hadde flest valgmenn, 304 stemmer mot Clintons 228. 

Endret av XbellaX

Tidligere var det slikt:

40% av de hvite stemte på den svarte kandidaten, mens bare 4% av de svarte stemte på den hvite kandidaten, Hvem er mest rasistisk mon tro :ph34r: Gikk de hvite i gatene og lagde opptøyer etter at de svarte hadde brukt sin diskriminerende stemmegivning til å få den svarte presidenten valgt? Kreve at svartingen ble avstatt ?

Dette året så var kvinner og menn like diskriminerende mot hverandres kjønn på stemmeseddelen, så det er ikke der det ligger

Men færre hvite stemte på Clinton (hvit) nå enn de gjorde på Obama (sort), så hvordan Clinton klarte å få til det er egentlig ganske imponerende, spesielt ettersom påstandene om at de hvite er så rasistiske, men de stemmer heller på en svart kandidat enn clinton :D 

Men at enkelte grupper ikke er "kommet lengre" spessielt i USA er tydelig, jeg gjentar det jeg sa, kun 4% av svarte folk, stemte på den hvite kandidaten, 4%. Sug litt på den. Tenk om de hvite holdt på slik da hadde vi ikke fått noen Obama for å si det mildt, men HELDIGVIS er ikke de hvite SÅ rasistiske, HELDIGVIS !!!

Anonymkode: aa157...b35

22 minutter siden, Maggie55 skrev:

Tror velgerne visste dette og tror velgerne mer eller mindre bevisst holdt noe tilbake av forskjellige gamle holdninger Hillary ville ellers vunnet med utklasingutklassing er mitt inntrykk

Jeg skjønner ikke det du skriver? Hva holdt velgerne tilbake? Strengt tatt holdt de vel neppe noe tilbake når hun utklasset Trump med nesten 2,9 millioner stemmer?  Grunnet gamle ordninger vant Trump på antall valgmenn, det samme skjedde med Al Gore i sin tid om jeg husker riktig.

Hva mener du med "utklasingutklassing"?

Annonse

Jeg tror folk stemte på Trump, fordi han sier ting som de politisk korrekte ikke tør. Politisk korrekte mennesker bryr seg mindre om folks følelser, og frykt for islam. De er blindet av sin egen følelse av intellektuell overlegenhet ovenfor de dumme, halvbrune høyrepopulistene som ikke vet sitt "eget beste"..

Derfor stemmer også fattige folk på rå-kapitalister, fordi det er de på bunnen som bor  de stedene som "eliten" styrer unna.

Anonymkode: 3f84b...b26

Gjest Maggie55

Dette er fordi alt hvitt er ikke hvitt og alt sort er ikke sort

Flertallet har ikke alltid rett under alle betingelser og i alle gitte situasjoner Mye kan også være manipulert av dem som eier media til enhver tid

Trump sa jo også selv during valgkampen at der kunne være noe juks Når han vant selv glemte han den tanken eller bekymring

Kanskje de fire prosentene bare er kommet lengst Hadde det bare vært så vell

Skal man analysere må man også ta høyde for sosioøkonomiske holdepunkt for de forskjellige velgergrupper

Det kan også være vikarierende motiv for å stemme på en bestemt kandidat Kan være såkalt taktisk stemmegivning da det tar seg dårlig ut bare å la bli å gå å stemme med kanskje veldig nysgjerrige naboer i bomiljøet

Mange muligheter som alltid Men Amerkia vil alltid være mulighetenes land i våre alles hjerter tror jeg

36 minutter siden, Maggie55 skrev:

Dette er fordi alt hvitt er ikke hvitt og alt sort er ikke sort

Flertallet har ikke alltid rett under alle betingelser og i alle gitte situasjoner Mye kan også være manipulert av dem som eier media til enhver tid

Trump sa jo også selv during valgkampen at der kunne være noe juks Når han vant selv glemte han den tanken eller bekymring

Kanskje de fire prosentene bare er kommet lengst Hadde det bare vært så vell

Skal man analysere må man også ta høyde for sosioøkonomiske holdepunkt for de forskjellige velgergrupper

Det kan også være vikarierende motiv for å stemme på en bestemt kandidat Kan være såkalt taktisk stemmegivning da det tar seg dårlig ut bare å la bli å gå å stemme med kanskje veldig nysgjerrige naboer i bomiljøet

Jeg er enig i noe av det du skriver, poenget mitt var at du mente hun tapte valget. Tvert i mot var hun den flesteparten av folket faktisk stemte på.

36 minutter siden, Maggie55 skrev:

Mange muligheter som alltid Men Amerkia vil alltid være mulighetenes land i våre alles hjerter tror jeg

Det er jeg helt enig i. 

2 timer siden, Maggie55 skrev:

Tror velgerne visste dette og tror velgerne mer eller mindre bevisst holdt noe tilbake av forskjellige gamle holdninger Hillary ville ellers vunnet med utklasingutklassing er mitt inntrykk

Da har du feil inntrykk.

Anonymkode: 39d1e...e57

55 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg er enig i noe av det du skriver, poenget mitt var at du mente hun tapte valget.

Hun ble ikke president. Altså tapte hun valget.

55 minutter siden, XbellaX skrev:

Tvert i mot var hun den flesteparten av folket faktisk stemte på.

Akkurat som ved valget i 2009 det. De borgerlige fikk flest stemmer, de rød-grønne fikk flertall på Stortinget.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun ble ikke president. Altså tapte hun valget.

Akkurat som ved valget i 2009 det. De borgerlige fikk flest stemmer, de rød-grønne fikk flertall på Stortinget.

Jeg har fått med meg at Clinton tapte valget, poenget er jeg helt sikker på at du også ser, nemlig at hun vant med antall stemmer fra befolkningen. 

Akkurat nå, XbellaX skrev:

Jeg har fått med meg at Clinton tapte valget, poenget er jeg helt sikker på at du også ser, nemlig at hun vant med antall stemmer fra befolkningen. 

Det påstås det var mange falske stemmer, så hvem vet.

Uansett, hvem som fikk flest stemmer totalt er uinteressant så lenge valgsystemet er slik det er.

Annonse

Gjest Maggie55

Vårt stortingsvalg har i årtier hatt ulik vekting av stemmer Idden bak dette er distriktspolitiske og svært god

At ulik mengde stemmer kreves for kvalifisert politisk flertall i Amerika kan ha lignende bakgrunn uten at jeg vet stort om dette Ulik krav til flertall er jo også en form for vekting og en erkjennelse av at ren matematikk ikke er alt på jord da ville man krever en absolutt gjennomsnintsbetraktning og en veiet absolutt verdi for hver enkelt stemme Dette sier seg selv

Det ligger i bunnen i ethvert demokrati eller folkestyre et ønske om å utjevne utetter i det konstitusjonelle rammeverk som skal være uforanderlig hvis alt er riktig

Husker på 70 tall det gikk en debatt av teoretisk interesse Er demokratiet den beste styreform Bl a drøftet i en liten bok av Tingsten mfl

Hans svar dengang :Ikke det mest effektive Men jeg kjenner ingen bedre

Noe ligger altså fast Enig og tro til Dovre faller Hvilket det etter alt håp aldri gjør

(forhåpentlig er heller ikke moskus for noe rovdyr å regne Eller en liten mår for den slags skyld)

Men jeg er ikke uenig med deg i noe og blir gjerne med for å forsvare alles rett til å hevde dette i ord og gjerning

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...